Gå til innhold

Sende barn i kirken med barnehagen...?


Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-95147

 

 

Men for argumentets skyld, la oss si at en av dem plutselig ble frelst da... Han ville nok hatt store problemer med å møte blikket mitt, vel vitende om hva jeg syntes om uærlighet, men han ville fremdeles vært sønnen min, ingenting endrer på det! Men jeg ville ikke funnet ham ærlig lenger nei... Og ærlighet er for meg veldig viktig, både mot andre, men spesielt mot meg selv, da jeg vet hva jeg er selv om andre ikke vet det... Og det er det for mine unger også, så sjangsen for at en av dem blir religiøs er microskopisk... Hjemme snakker vi aldri om religiøsitet, da det detter igjennom på ærlighet ved første fosøk...Så har liten tro på det gitt...

 

For meg ser det ut som du styrer litt sånn patriarkalsk .. men jeg vet jo ingenting om dette, bare sier hvordan det ser ut for meg når jeg leser ordene. Du svarer ikke på den biten om du kommer til å elske han litt mindre, altså sette betingelser som han må respektere, før du kan fullt ut være glad i ditt eget kjøtt og blod.

 

Når jeg bruker ord som "kritisk" og "ærlig", så er det først og fremst på meg selv det gjelder. Om barna mine sier alt til meg, og er fullt ut ærlig, er jeg slett ikke sikker på, men de behøver ikke være helt ærlig heller, så lenge de kan stå for alt de sier og gjør. Så, hvis mitt barn ble en "bandidos", så hadde jeg sagt: javel,

og hadde de sagt at de var frelst og ville ofre seg for det livet, ville jeg sagt: javel

 

De behøver ikke bli sånn som meg, eller ha de samme verdiene - de skal få lov å finne ut av alt selv, uten noen annen føring enn; husk å vær dønn ærlig og kritisk med deg selv og det du mener å vite eller tro

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, hun kunne jo selvfølgelig blitt i barnehagen med en voksen, men selv om hun har en minimal forståelse av omverdenen så ville hun nok følt seg utenfor. Selv følte jeg meg veldig utenfor på barneskolen (uten at religion var innblandet), og det er en forferdelig følelse.

Det er jo nettopp dette som er et svært viktig våpen kirken bruker mot barn, nemlig å få de som nekter til å føle seg utenfor. Derfor er det så viktig for de kristne å bruke barnehage, barneskole, ungdomsskole, videregående skole og forsvaret til å presse så mange som mulig inn i kirken og indoktrinere dem. Uten gruppepress hadde det ikke vært en kjeft som trodde på jesus her i landet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

La barna gå i kirken, det gjør dem ingenting.

Kan ikke AuF heller arrangere møte for dem? Det skader ingen å høre om arbeiderpartiets politikk.

 

Ensidig, propaganda, indoktrinering. Det vil uungåelige gjøre dem noe, det er derfor det er så utrolig viktig for de kristne å skape splittelse og gruppepress for barn og kjøre på med forkynnelsen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å tro at man blir hjernevaska fordi om man går inn i en kirke sier vel litt om hvor usikker man er på seg selv?

Jasså, de kristne er vel ikke så usikre på seg selv at de heller kan sende alle barn i offentlig skole til moskeen da? Eller blir det for "usikkert"?

 

Utdanningsforbundet vil fjerne skolegudstjenester. De som vil i kirken kan vel gå dit i fritiden? Akkurat som de som vil gå i andre politiske og religiøse møter. Det hører ikke hjemme i et sekulært og nøytralt samfunn å sette standard at alle skal inn i kun ett religiøst tempel for å få forkynnelse. Når det offentlige setter preferanse for religion ser vi skadevirkningene.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da jeg gikk på barneskolen ble vi sendt til kirken rundt juletider, da gikk det for det meste i julesalmer og litt om Jesu fødsel. Det var bare tradisjon. Jeg tror det skal skal mer til enn en gudstjeneste i ny og ne for å konvertere selv et barn.

 

Jeg vil påstå at det har langt mer å gjøre med å hindre dekonvertering, enn å konvertere. Om det i alle faser av barndommen blir behandlet som normalt og noe alle gjør (fra ditt ståsted), å prise og tilbe Gud og Jesus, så skal det mer til for at du stiller spørsmål ved det. Det blir også lettere å se ned på de som skiller seg ut, når de må aktivt velge å ta avstand fra ritualene.

Lenke til kommentar

Jeg fikk for et par dager siden spørsmål fra de ansatte i barnehagen til min datter om det var greit at hun var med på julegudstjeneste i kirken. Jeg svarte at det skulle hun være med på, men har i ettertid tenkt en del på dette.

 

Vi er ikke kristne. Jeg finner alt som har med religion å gjøre temmelig forkastelig. Samtidig så er datteren min så liten at hun ikke skjønner noe som helst av dette. Det eneste hun ville skjønt var at de andre fikk dra på tur og hun måtte være igjen i barnehagen. Selvfølgelig ville det vært et nederlag for henne; noe jeg ikke ønsker.

 

Om hun seinere, etter å ha fått en viss forståelse, velger å bli religiøs så skal det gå fint, men jeg liker ikke å presse tanker og meninger på et barn...i hvert fall ikke tanker/meninger av dette kaliberet.

 

Hva ville dere gjort i en slik situasjon?

 

Nå har hun allerede vært i kirken, så i år er det greit nok, men hva med neste gang når hun har blitt litt eldre og skjønner litt mer...?

 

Hva er egentlig forkastelig med det? At noen finner trygghet og ro i livet gjennom å tro på en eller annen guddom, er da bare bra? Ikke alt som har med religion å gjøre handler om å steine ungjenter, nekte dem å gå på skolen, skjære av forhuden på unge gutter, eller føre krig mot vantro.

 

Jeg ville svart at datteren min kunne delta. Ikke at jeg er kristen selv. Men det ikke har noe å si. Og finnes datteren min ut at dette er noe hun ønsker å utforske, ja, så be it. Jeg stiller meg ikke til doms over det. Det er tross alt ikke narkotika det er snakk om, selv om marx sa at kristendom er som opium til folket.

 

Men så kommer det også an på om det finnes andre tilbud barnet mitt kan være med på. Hvis valget hadde stått mellom å delta i kirken eller en skogstur, ville jeg kanskje vurdert det annerledes. Mye avhenger av hvor kirken er, og hva som skal gjøre der. Omfanget av skogsturen, og hvor lenge de skal være borte. Hvor vennene til datteren min skal delta. Jeg vil jo at hun skal få være med vennene sine. Og hva datteren min selv gir uttrykk for hva hun vil. Vil datteren min til kirken, er det vanskelig for meg å si, nei, pappa tror ikke, så du skal ut i skogen! ;)

Endret av fivebigcities
Lenke til kommentar

 

Hva er egentlig forkastelig med det? At noen finner trygghet og ro i livet gjennom å tro på en eller annen guddom, er da bare bra?

Bare bra er det tydeligvis ikke når det blir noe som skal pushes på alle til den grad at det føles så naturlig at når noen setter foten ned så skaper de skille og vi trenger da virkelig ikke skape flere skiller enn det allerede er for unger?

 

Som barn skal det ikke mye til å bli mobbet, at noen ikke blir med på den religiøse propagandaen kan være nok. Hvorfor er barnehage og skole arena for forkynning kun fra kirken? Skal vi ikke heller la hindusime ta over stafettpinnen og gi kirken en pause hvis argumentet ditt er gyldig? Da vet jeg at fløyten ville fått en annen tone.

 

Hva er forkastelig med politikk? Noen finner trygghet i det og det er nødvendig for samfunnet. Så kan vi sende alle barna til AuF-møte da hvor de kan lære å tilbe partiprogrammet til Jens Stoltenberg? "Ingen tar vel skade av det?" Så trenger du ikke klø deg i skjegget om AP vinner valgene herfra til evigheten.

 

Det du presenterer er en euforisk drøm for de AP og alle som sympatiserer med dem. Det blir derimot et bekmørkt mareritt for alle som mener noe annet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Nå blir jeg forsåvidt regnet som mentalt syk. Men likevel: 5-åringer kan ikke greie å bearbeide fragmenter fra ørten ulike livssyn og ideologier. Selv voksne, utdannede mennesker har problemer med det...

 

5-åringer lærer det foreldrene og landsbyen lærer dem.

Saken er at barnehagen på en måte tar rollen som både foreldrene og landsbyen. Og hvilket syn skal barnehagen ha?

Skal det hvert år holdes en avstemning om barnehagen skal være kristen eller ikke? Det vil også bli en tydelig forkynnelse, at i fjor kunne du tegne julekrybbe, men ikke i år. Nemlig at troen er det sjefstanta i barnehagen som bestemmer.

Lenke til kommentar

Nå blir jeg forsåvidt regnet som mentalt syk.

Neida, bare dårlig sskikket til å ta til degog sjekke fakta. Noen tror det er det samme, men det er ikke det.

 

 

 

Men likevel: 5-åringer kan ikke greie å bearbeide fragmenter fra ørten ulike livssyn og ideologier.

 

Nettopp derfor er det så utrolig viktig å gi unger de verktøyene de trenger for å lære seg å tenke riktig, altså kritisk, rasjonellt og faktabasert tenkning og holde myter og overtro og påstander for ditt eller datt LANGT unna dem! Det unger trenger er å vite hvordan de skal tenke, ikke hva de skal tenke og da bortfaller jo kirker og lignende tull som er fulle av påstander, overtro og myter som ingen aner om er noen sannhet, man tror bare og lærer derfor barn opp til hva de skal tenke...

 

 

Selv voksne, utdannede mennesker har problemer med det...

 

5-åringer lærer det foreldrene og landsbyen lærer dem.

Saken er at barnehagen på en måte tar rollen som både foreldrene og landsbyen. Og hvilket syn skal barnehagen ha?

Skal det hvert år holdes en avstemning om barnehagen skal være kristen eller ikke? Det vil også bli en tydelig forkynnelse, at i fjor kunne du tegne julekrybbe, men ikke i år. Nemlig at troen er det sjefstanta i barnehagen som bestemmer.

 

Barnehagene har ingen rett til å presse religiøs overtro på noen de, samme hvor mye tantene syntes at det er en god tradisjon... I beste fall skal barnehager ha et nøytralt syn som ikke forsvarer eller forfekter noen rettninger og spesielt ikke religiøse rettninger. Det unger i dag trenger er verktøy de kan bruke i god tenking og heller ikke her seiler bibelen opp som noen god kandidat... Ei heller toranen, koranen eller andre bøker som påstår ditt eller datt. Ei heller darwins utviklings lære... Det unger trenger i dag er definitivt å lære seg hvordan de skal tenke og trene på det. Ikke reise til steder der man blir lært opp til hva man skal tenke, og spesielt ikke til religiøsitet, det fordummer bare unger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja da kan jo du fortelle oss litt om disse verktøyene? ;)

Tenke sjæl og ikke la andre gjøre det, kritisk, skeptisk, åpen og ærlig, alltid stille spørsmål og motspørsmål, aldri godta noe blindt fordi autoriteter sier at det er slik eller slik...... (Du ser fort at dette ikke er noe religiøse er i nærheten av å prøve på engang når de nærmer seg hva de tror på, det er nettopp derfor vi aldri må eksponere religiøs tro mot barn, for det fordummer og ødelegger dem!)

 

Er ikke så vanskelig skjønner du å lære unger hvordan de skal tenke riktig, det trengs litt trening og forståelse og veiledning.... men de vil ha mye igjen for det... ;)

Lenke til kommentar

 

Barn som lærer dette fullt og helt, blir en plage å ha med å gjøre på skolen.

 

Jeg har mange lærer-venner og kan avkrefte at dette stemmer. Elever med disse egenskapene er de mest engasjerte og de som lærer mest. De skaper diskusjoner og får resten av klassen med seg på debatter. Da lærer de gjennom å selv delta fremfor å sitte passivt og ta imot lærerens "instrukser".

 

De lærerne jeg kjenner er svært takknemlige for engasjerte elever som stiller spørsmål og tenker selv.

Lenke til kommentar

Tenke sjæl og ikke la andre gjøre det, kritisk, skeptisk, åpen og ærlig, alltid stille spørsmål og motspørsmål, aldri godta noe blindt fordi autoriteter sier at det er slik eller slik...... (Du ser fort at dette ikke er noe religiøse er i nærheten av å prøve på engang når de nærmer seg hva de tror på, det er nettopp derfor vi aldri må eksponere religiøs tro mot barn, for det fordummer og ødelegger dem!)

 

Er ikke så vanskelig skjønner du å lære unger hvordan de skal tenke riktig, det trengs litt trening og forståelse og veiledning.... men de vil ha mye igjen for det... ;)

Populistisk...

 

Forøvrig er det den mest reilgiøse delen av mi slekt som har høyest utdannede personer, overleger, jurister, politikere etc... De må være ganske dumme :mrgreen:

Endret av Doofen
Lenke til kommentar

Jeg finner ikke religion i seg selv fordummende. Graden av tanketomhet rundt livssyn er det hvert individ selv som bestemmer graden av. Bare her på forumet ser man at det er stor variasjon på hvor reflektert enhver troende, og ikke minst, også enhver ateist er.

 

Jeg finner derimot plikt-etikk og fundamentalisme svært fordummende, noe religion har alt for mye av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Populistisk...

 

Forøvrig er det den mest reilgiøse delen av mi slekt som har høyest utdannede personer, overleger, jurister, politikere etc... De må være ganske dumme :mrgreen:

Ja, og ikke minst uærlige når det kommer til sannsynligheten for hva de tror på... For de må jo skjerme det de tror på fra virkeligheten, fakta og viten, jeg klarer ikke å se andre måter de klarer å skjerme visvas og rene gjettninger på jeg... Så hvis de hadde vært marte og ikke minst ærlige ville de ikke trodd på dette sludderet i det hele tatt...

 

Og nei, ikke populistisk, det er slik jeg har oppdratt ungene mine hele tiden... I tyve år faktisk, så det har i så fall vært populært lenge... :)

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Ja, og ikke minst uærlige når det kommer til sannsynligheten for hva de tror på... For de må jo skjerme det de tror på fra virkeligheten, fakta og viten, jeg klarer ikke å se andre måter de klarer å skjerme visvas og rene gjettninger på jeg... Så hvis de hadde vært marte og ikke minst ærlige ville de ikke trodd på dette sludderet i det hele tatt...

 

 

RWS, når skal du forstå at det er du som trekker det korteste strået ?

 

PS: dette var et metafor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...