Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er egentlig så stort og viktig med å være gift? Skjønner det ikke.

Anbefalte innlegg

Jeg syns giftemål er noe tull. Helt ærlig. Er det plutselig kjempe spesielt forhold bare fordi man har hatt på seg hvit kjole og mannen har hatt på seg dress og man har stått i et hus med en bjelle i toppetasjen foran en fyr i lang kjole og sier "ja" ??

Så når man er gift og har en ring på fingeren så er man plutselig på et annet nivå i forhold? Det er jo bare tull synes jeg. Enten er man sammen eller ikke, enten elsker man hverandre eller ikke. Trenger da for f ikke noen ring eller bryllup..

Jeg er jente og jeg vil aldri gifte meg, skjønner ikke poenget. Er bare utgifter og en masse pes både i forkant og på selve dagen! Eneste jeg kunne gifta meg er om det ga praktiske/økonomiske fordeler som gjorde livet mitt bedre, men det har jo gått veldig bra til nå så jeg ser ikke poenget der heller altså... Og da hadde det i så fall blitt på et kontor, fort og lettvint og bare få underskrevet de papirene.

Når folk gifter seg så drar jeg i brylluppene deres, men jeg syns det er tull og jeg sitter hele tiden med en følelse på at dette bare er unødvendig hele greiene!

Endret av Sukkertøy
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min søster har vært sammen med samboeren sin i 10-15 år nå. De er ikke gift, men har tre barn sammen. Jeg vil påstå at forholdet deres står minst like sterkt som vanlige ekteskap.

Eller er jo bryllup alltid stas. Et helvete for de som planlegger det, men artig å være gjest :fun:

Lenke til kommentar

Det er vel mange som ser på det som tradisjon og som føler en annen tilhørighet etterpå . Det er vel en del fordeler med det også. Om man er gift, så arver man hverandre. Jeg har ikke satt meg helt inn i alle fordelene og ulempene. Jeg brukte alltid å tenke at jeg kunne klare meg uten å være gift, men er litt hyggelig også egentlig. Men dyrt kan det veldig lett bli ja!

Om man er gift så antar man at mannen er faren til ungene, om man er samboer så må faren skrive under på farskapet. Da antar de tydeligvis at man er litt lettlivet ;)

Lenke til kommentar

Gamle vaner er vonde å vende.

Selv er jeg ikke gift, men har samboer og barn. Hun ønsker seg riktig nok et giftemål, og jeg skal ikke si at jeg ikke kommer til å gi etter, men for min del vil det ikke bety stort.

Tvillingsjel: Ja, det er et par slike praktiske forskjeller, men dette er også ting som kan ordnes via avtaler/kontrakter uten om ekteskap.

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Ja jeg personlig ser på bryllup som et stort mas og de jeg har vært i har vært gørrkjedelige, bare sittet og sett på klokka og latet som at jeg har kosa meg.. Sorry men jeg er bare ærlig. :wee:

Jeg arver alt samboeren min har, da det er en del av forsikringen hans, heldigvis. Så slipper man gifte seg ;)

Og det er jo enda mer slit og mas hvis man skulle gå fra hverandre som mange gjør. Skilsmisse og hele pakka, HUFF!!

Nei enkleste er bare å være sammen uten alt det fjaset rundt! Bruk heller pengene på en reise. Man lover jo og være sammen for alltid seg i mellom uansett! Trenger ingen kirke eller prest for å fortelle oss det!

Jeg skjønner tradisjoner også da men...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte før at jeg ikke trengte å gifte meg, men har som sagt endret mening. Når jeg trodde det aldri skulle skje, så var det greit også. Kjipt om bryllupene du var i var gørr da. Har ikke vært i så supermange egentlig jeg, kanskje like greit ;)

Mange bytter navn etterpå, selv om mange også beholder sitt eget. Jeg vet ikke jeg. Føler ikke at jeg er den sterkeste forkjemperen for giftermål heller og jeg synes som sagt at alle må få gjøre akkurat det de vil i den saken. Blir ikke akkurat mye krutt i diskusjonen for bryllup og giftermål basert på det jeg sier nå.

Lenke til kommentar

Er vel først og fremst tradisjon ville jeg tro. For religiøse vil et giftemål antagelig bety mer.

Typ vente til ekteskapet med å ha seg etc?

Det er vel flere grunner til at de higer etter å gifte seg ja.

Om man skal til Dubai, så er det greit å være gift om man skal dele rom og sånt. Ugifte som kysser risikerer fengsel. Nå er kanskje ikke Dubai i seg selv god nok grunn til å renne ned dørene i nærmeste kirke og kaste seg over en prest for å få bli gift.

Lenke til kommentar

Nja, jeg tenkte nødvendigvis ikke på bare den biten der. Er vel bare dem ytterst religiøse som fortsatt holder på den skikken?

Jeg tenkte mer på at har man et forhold til en eller annen form for religion så betyr det mer å faktisk gifte seg i kirka, enn det gjør for en del av oss ikke-religiøse som heller gifter seg pga familietradisjoner osv.

Lenke til kommentar

Ja jeg personlig ser på bryllup som et stort mas og de jeg har vært i har vært gørrkjedelige, bare sittet og sett på klokka og latet som at jeg har kosa meg.. Sorry men jeg er bare ærlig. :wee:

Jeg arver alt samboeren min har, da det er en del av forsikringen hans, heldigvis. Så slipper man gifte seg ;)

Og det er jo enda mer slit og mas hvis man skulle gå fra hverandre som mange gjør. Skilsmisse og hele pakka, HUFF!!

Nei enkleste er bare å være sammen uten alt det fjaset rundt! Bruk heller pengene på en reise. Man lover jo og være sammen for alltid seg i mellom uansett! Trenger ingen kirke eller prest for å fortelle oss det!

Jeg skjønner tradisjoner også da men...

Jeg antar dere har skrevet gjensidig testamente? Det er dette som avgjør hvem som arver, ikke forsikringsavtaler.

Etter flere års samboerskap er det nok ikke bare-bare å gå fra hverandre da heller. Spesielt om man har kjøpt bolig sammen og alt som følger med det. Spesielt "slit" blir det vel dersom man har fått barn sammen.

Jeg tror rett og slett ikke at papirarbeidet er det verste med å bryte opp et langvarig forhold.

Om du syns det er så forferdelig med bryllup, så skjønner jeg ikke hvorfor du drar i de. Uavhengig av hva som skjer i kirken/på rådhuset/whatever, så er det vel ikke såå forferdelig å samle/møte familie og venner i festlig lag?

Selvfølgelig er det ingen som trenger noen til å være vitne til at de lover å være sammen for alltid. Det betyr ikke at ingen har lyst.

Det finnes sikkert like mange grunner til å holde bryllup som det finnes bryllup. Det er vel strengt tatt ikke alle som har store bryllup heller, noen drar bare til sorenskriveren og lar det være med det.

Å inngå ekteskap er nok en grei måte å få en "alt-i-ett"-pakke på samboeravaler og testamente. Ekteskapsloven kan virke som en standardkontrakt som regulerer økonomiske forhold mellom ektefeller. Det er ikke lover som regulerer samboerskap på samme måte, så samboere må i større grad inngå egne avtaler. Det finnes vel noen lover for samboere med felles barn, men for barnløse samboere er det ingen.

Men som noen har skrevet over her: Om du syns ekteskap er så ubrukelig, la vær å gifte deg. Det er ikke verre enn det. Det er faktisk ingen som tvinger deg. Og det er mange som velger å ikke gifte seg.

Å sitte dømme andre for at de velger å gifte seg, og evt hvordan de velger gjøre det, blir for dumt.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Du sier faktisk mye av det samme som jeg tenker.

Og ja, samboere som har barn må også til mekling og det er mange ting å ta stilling til da også - som barna (duh), eiendom, eiendeler, mange år med minner. Brudd er nok aldri lett i alle tilfelle.

Og folk må bare finne ut hva de vil selv og la andre gjøre det de vil.

Lenke til kommentar

Å herresatan at det går an. Jeg spør hvorfor folk gifter seg, jeg sier da for faen ikke at JEG blir tvunget til å gifte meg eller at jeg ikke vil men gjør det allikevel?? Det der er så forbanna utbrukt hersketeknikk i debatter, legger ord i munnen min og tilegger meg meninger jeg ikke har og deretter motargumentere på dem.

Men det er totalt bortkastet! Dere svarer på noe som ikke er reelt, dere to over meg nå.. Dragavon og burkakari

Og jo, de brylluppene jeg har vært i har vært kjedelige da de har vært lange og mye ventetid og kjedelige folk man ikke kan snakke og tulle med. Pluss at man ikke har fått nok alkohol så man må sitte der edru i langt over tolv timer ihvertfall, og DET er drittkjedelig. Dessuten er det en helvetes lang dag og natt.

Men uavhengig om det er kjedelig eller ei, så er poenget fortsatt at det er totalt poengløst, i mine øyne ihvertfall. Og nei jeg kan da ikke si nei til å komme i mine venninners bryllup, hallo... :roll:

Endret av Sukkertøy
Lenke til kommentar

ps. Ja et brudd med mye bagasje er jo selvsagt ikke så lettvint å komme seg vekk fra, selvfølgelig! Det sier seg jo selv. Men det finnes plenty av andre som bare kan pakke kofferten og dra, og det kan man ikek som gift. Er de jeg sikter til. Derfor er samboerskap lettere å komme seg ut av sånn sett.

Lenke til kommentar

ps. Ja et brudd med mye bagasje er jo selvsagt ikke så lettvint å komme seg vekk fra, selvfølgelig! Det sier seg jo selv. Men det finnes plenty av andre som bare kan pakke kofferten og dra, og det kan man ikek som gift. Er de jeg sikter til. Derfor er samboerskap lettere å komme seg ut av sånn sett.

Ja. Det er det vel ingen tvil om. Barn kompliserer og felles bolig kompliserer, men om man ikke har småbarn sammen så er det i alle fall lettere. Når man er gift så må man separeres og være separert i ett år. ved barn under 16 må man ha mekling, men dette gjelder jo om man var samboere også. Man blir aldri kvitt eksen heller om man har barn, må alltid ta stilling til vedkommende i forbindelse med barna.

Å herresatan at det går an. Jeg spør hvorfor folk gifter seg, jeg sier da for faen ikke at JEG blir tvunget til å gifte meg eller at jeg ikke vil men gjør det allikevel?? Det der er så forbanna utbrukt hersketeknikk i debatter, legger ord i munnen min og tilegger meg meninger jeg ikke har og deretter motargumentere på dem.

Men det er totalt bortkastet! Dere svarer på noe som ikke er reelt, dere to over meg nå.. Dragavon og burkakari

Og jo, de brylluppene jeg har vært i har vært kjedelige da de har vært lange og mye ventetid og kjedelige folk man ikke kan snakke og tulle med. Pluss at man ikke har fått nok alkohol så man må sitte der edru i langt over tolv timer ihvertfall, og DET er drittkjedelig. Dessuten er det en helvetes lang dag og natt.

Men uavhengig om det er kjedelig eller ei, så er poenget fortsatt at det er totalt poengløst, i mine øyne ihvertfall. Og nei jeg kan da ikke si nei til å komme i mine venninners bryllup, hallo... :roll:

Nei, det er vel ingen som sier at noen MÅ gifte seg. Du tar jo opp en ting du lurer på og det er meg bekjent grunnlaget for å ha en debatt. Noen mener en ting og andre mener en annen ting. Om alle var enige alltid, så ville det ikke være mye diskusjon å prate om. Jeg føler vel ikke så sterkt hverken for eller mot her, men mener alle må finne ut av det selv.

Ikke så lett å si nei å gå i bryllupet til venner nei, ser den. Det hadde vært veldig frekt, om ikke man har en god grunn da eller det absolutt ikke passer fordi man bestilte den turen til utlandet for lenge siden (eller et eller annet, man ligger og føder eller noe). Man kan ikke akkurat si det til venninnen heller, at bryllupet hennes var supergørr.

Lenke til kommentar

Det er ingen som sier at du blir tvunget til giftemål, det er ingen som tillegger deg meninger og det er ingen som legger ord i munnen på deg. Ærlig talt.
Du kommer med en rekke påstander om ekteskap og motivasjonen bak, og som motsvar kommer jeg med en rekke påstander om ekteskap og motivasjonen bak. Jeg kan ærlig talt ikke se hvor jeg har trådd feil?
Kjipt at du bare har dårlig erfaring med bryllup, men betyr det nødvendigvis at alle er like ille?
Du kan mene det er poengløst, men det betyr jo ikke at det er det for alle?

Dersom man bare kan pakke kofferten og stikke, så har man vel kanskje uansett ikke kommet så "langt" i forholdet at giftemål er "naturlig" uansett?
Lenke til kommentar

Men uavhengig om det er kjedelig eller ei, så er poenget fortsatt at det er totalt poengløst,

Det er ingen rasjonelle grunner til å gifte seg, men det betyr ikke at det er poengløst, mennesker er ikke fullstendig rasjonelle..

Da kona og jeg flyttet sammen, var det av praktiske årsaker, vi ville spare husleie. Da vi tre år senere valgte å gifte oss var det fordi vi ville markere at det var noe mer enn bare praktiske årsaker.

Men det er klart, i det daglige er den eneste forskjellen at vi har mye mere ting..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...