YokiShoki Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Hei! Skal installere XP på en bærbar PC som nå kjører Win98. På arbeidsplassen er alle PC'ene satt opp i domene. Hvilke ulemper/fordeler er det ved å melde den bærbare inn i domenet? Hva skjer hvis jeg melder meg inn i domenet, men vil bruke maskinen utenfor nettverket, vil jeg da få påloggings feil og ikke få tilgang til mail og domkuenter som ligger på maskinen? Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Først må det sies at jeg aldri har kjørt XP i domene, kun 2000 og NT, men går ut fra at det er ganske likt i XP. Melder du pcen inn i domenet får du tilgang til felles delte resusjer, kataloger, skrivere osv. Ettersom hvordan nettet der er satt opp. Om det er noe på serveren du trenger tilgang til er det kjekt å melde den inn, men ikke nødvendig om du kun trenger tilgang til en mappe eller to. Snakk med administratoren. Du kan fortsatt logge deg på hjemme med din lokale brukerkonto, men da må du huske å velge å logge deg på lokal maskin i innloggingen. Vet ikke helt hvordan dette er i XP. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 5. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2003 Takk for svar! Men hvis jeg bruker maskinen borte fra nettverket og logger på lokalt, da vil jeg vel ikke få tilgang til mailen, dokumentene og instillingene mine som jeg har under den kontoen jeg bruker på domenet. Jeg får vel ikke lov til å logge på denne kontoen? Jeg må vel bruke en lokal, separat konto for å kunne logge på maskinen min? Håper dere forstår hva jeg mener. Jeg forventer ikke å få tilgang til delte ressurser og slikt når jeg ikke er på jobben, men ønsker at alt annet skal fungere, uten å måtte ha en konto til å jobbe på hjemme og en når jeg er på jobb. Lenke til kommentar
zeitgeist Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Det går greit. Du logger faktisk på domenet, med domene-brukernavn og passord, ikke lokal maskin. Så sant du ikke bruker roaming profile (som ligger på nett), får du din vanlige profil. Lenke til kommentar
tmx Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Husk å ikke kjøp XP Home, da det det ikke går an å melde maskinen inn i et domene med den versjonen. Såvidt jeg har skjønt så lagrer XP automatisk ditt domene-passord lokalt, slik at du kan logge inn på samme kontoen uten å være i nettverket. Du mister da selvsagt delte ressurser som skrivere, nettverksdisker etc. Lenke til kommentar
jonnyzapper Skrevet 5. oktober 2003 Del Skrevet 5. oktober 2003 Har satt opp diverse bærbare PCer både med NT,2000, XP med og uten domene. Har selv bærbar PC med XP som er medlem i domene. PC'en bruker jeg både hjemmet, på domene på jobben og rundt omkring hos ulike firma jeg jobber for. Benytter min domenebruker over alt. Anbefaler å melde PC'en inn i domene. Blir litt mye styr når du skal jobbe mot servere i domene ellers. Profil caches lokalt selv med roaming profil slik at du har tilgang til egne innstillinger selv om ikke pc'en har kontakt med domene. Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 6. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2003 Supert! Akkurat det jeg ville vite, takk skal dere ha. Jørgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå