Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Konstant negativ tankegang

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Har ett lite "problem", har en alt for negativ tankegang, jeg lar meg ikke tenke positivt eller ta imot positive tilbakemeldinger. Får regelmessig gode tilbakemeldinger fra sjefer, og de stoler tilsynelatende ganske mye på meg, om jeg tenker helt objektivt og positivt på det.

Men, subjektivt gjør jeg en dårlig jobb, er lat, tar på meg for lite jobb og for lite ansvar, 0 initiativ osv. usikker på om sjefene mine deler disse synspunktene, men det er hovedsakelig det jeg fokuserer på.

Jeg er min egen værste kritiker, ekstremt lite av det jeg gjør er bra nok. Kan i farten bare huske 1 ting jeg faktisk er litt fornøyd med, og det var noe som var "umulig" å gjennomføre.

Å være negativ har blitt en dårlig vane jeg egentlig har lyst til å bryte...

Anonymous poster hash: 5c79c...88b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv vært der, men føler at jeg har snudd dramatisk på tankegangen de siste årene. Det at du er selvbevisst på det hjelper jo i stor grad ved at du kan prøve å tenke mer positivt på ting, eller i alle fall virke mer positiv hos de rundt deg (ikke nødvendigvis et problem hos deg, men var det hos meg). Etter en stund blir det jo på en måte programmert inni huet ditt. Om du har dårlig selvbilde/selvtillitt ville jeg prøvd å yte mer på jobben, begynne å trene, spise sunt, og generelt fylle dagen med meningsfulle ting.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Yte mer på jobb kunne jeg gjort, men, har helt ærlig ikke lyst til å jobbe i det hele tatt.

Prøvd trening flere ganger, men dropper ut etter noen måneder, mister helt lysten til å trene etter en stund. Dermed. Har generellt sett ikke så mye meningsfyldt å fylle dagen med.

Er ikke konstant sur, men er hovedsakelig det i hodet, selv om jeg smiler. Passer seg ikke å gå rundt å være sur hele tiden.

"prøve å tenke mer positivt", er jo akkurat der jeg feiler stort.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Du trenger rett og slett disiplin. Altså, ikke lev på motivasjon. Tren fordi det står i planen, ikke fordi nå føler du deg opplagt for en treningsøkt. Inntil du klarer å skaffe deg positiv motivasjon må du legge en plan for hva du skal gjøre. Også må du finne noe som straffer deg hardt hvis du ikke gjør det. Sistnevnte er den vanskeligste delen.. ;)

Lenke til kommentar

Du trenger rett og slett disiplin. Altså, ikke lev på motivasjon. Tren fordi det står i planen, ikke fordi nå føler du deg opplagt for en treningsøkt. Inntil du klarer å skaffe deg positiv motivasjon må du legge en plan for hva du skal gjøre. Også må du finne noe som straffer deg hardt hvis du ikke gjør det. Sistnevnte er den vanskeligste delen.. ;)

Lever nok mer eller mindre av motivasjon ja, egentlig aldri tenkt over det.

Straff er også avhengig av disiplin. Om jeg trener via jobben får jeg 250kr pr måned i "straff" om jeg ikke trener nok, men dette kan knapt kalles straff.

Satte opp en plan sist gang, mandag - onsdag - fredag, men motivasjonen og lysten blir mer og mer borte etterhvert. Etter ett halvt år ble det nok.

Men, er virkelig trening løsninge?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Jeg lover, har erfart at trening er løsningen på det meste. Gir deg overskudd (motivasjon), glede (endorfiner), selvtillit, bedre utseende, lengre levealder, mindre sykdom og plager, skills, bragging power :)

Lenke til kommentar

Jeg lover, har erfart at trening er løsningen på det meste. Gir deg overskudd (motivasjon), glede (endorfiner), selvtillit, bedre utseende, lengre levealder, mindre sykdom og plager, skills, bragging power :)

trente 3-4 ganger i uka i over ett halvt år, men kan ikke si jeg merket noe av det du snakker om...

Lenke til kommentar

trente 3-4 ganger i uka i over ett halvt år, men kan ikke si jeg merket noe av det du snakker om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...