Snylter Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Nei, katalysatoren kom nok senere. Nyvinningen her var en option, og kom kun sammen den ene motoren. Mange har forsøkt å kreditere et par europeiske bilprodusenter for nyvinningen, men de var mer enn et tiår senere. Du er inne på noe, det er i forbindelse med motoren denne nyvinningen kom. Patent på den ble tatt allerede i 1905, mens man så det innført i andre sammenhenger enn bilmotorer fra en gang på 1920-tallet.. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Overliggende kamaksel? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Nå begynner det å bli mange hint her, men jeg skal komme med et siste hint.. Denne nyvinningen har fått langt større viktighet de siste årene, og viktigheten øker stadig i forbindelse med downsizing som er veldig i vinden, det er også nærmest en nødvendighet på dieseldrevne motorer. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Jeg kikka på feil bil i forhold til dette med årstall og nyvinning, men da lurer jeg på om det kan ha noen motormessige likheter til en blå rallybil å gjøre? Edit: Og jeg lurer på om vi er på tidlig 60-tall? Endret 21. oktober 2015 av Pluggen Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 (endret) Turbo med andre ord. Var kanskje et hint for mye Endret 21. oktober 2015 av Mr. A Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Edit: Og jeg lurer på om vi er på tidlig 60-tall? Det stemmer bra. Turbo med andre ord. Var kanskje et hint for mye Det er ganske bevisst at jeg ga et hint som hjelper folk til å finne løsningen Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Oldsmobile Jetfire (lansert våren 1962) ble levert med turbomotor. Det samme ble Chevrolet Corvair Turbo (lansert våren 1962). Hvilken av de som var førstest er litt uklart, men lastebilene var uansett enda førstere. Den første lastebilen med turbolading var den sveitsiske Saurer (1938). Før dette ble turbolading benyttet i skip og fly. Selve turboladingsprinsippet ble funnet opp i 1905 av sveitseren Alfred Büchi. Jeg tipper stasjonsvogna på bildet er en Olds Jetfire. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Det er helt korrekt, det er en 1962 Oldsmobile Jetfire turbo. Din tur! Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Denne er ikke så veldig vanlig i vårt hjørne av verden. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Catherham/Lotus/-replica? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. oktober 2015 Del Skrevet 21. oktober 2015 Nix, men man kan kanskje kalle den en slags replika, selv om det er en tøying av begrepet. Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Ser jo ut som en blanding mellom super seven og en cobra.. Endret 22. oktober 2015 av xClaymanx Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Joda, sammenligningen er ikke så dum, men ikke forfølg den, for bilen er verken britisk eller usansk. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Den er vel sveitsisk da, men kunne vel like gjerne vært britisk? Panther FF og Felber FF er jo sånn ca dønn like? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Felber FF Ferrari er korrekt. Motoren var en Ferrari 330 V12 og karosseriet var laget i aluminium. Britiske Panther lisensproduserte noen eksemplarer med høyreratt for det britiske markedet. Felber laget også andre modeller, bl.a en hårreisende utgave av Chevrolet Camaro. Din tur. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Her kommer en ganske enkel sak. Men jeg vil da også vite mer enn hvilket merke og modell det er snakk om. Hva skiller denne ene bilen fra de andre av samme modell? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 (endret) Det er en Troll, norskprodusert i Lunde i Telemark. Plastkarosseri med tysk Gutbrod-motor. (Totakter?) Det ble vel produsert en prototyp i 1956 og fire for salg til kunder i 1957, bare fem biler før eventyret var over. Myndighetene hadde bare gitt tillatelse til å selge 15 stk i Norge, og det kunne de ikke leve av hvis de ikke kom seg inn på eksportmarkeder. => Konkurs. Da fabrikken ble stengt ble det solgt noen karosserier og deler som ikke var ferdig montert. Av dette ble det fullført en bil i 1961 som skiller seg fra de andre ved å ha dørene hengslet foran, de andre hadde "selvmordsdører". Det er sannsynligvis den vi ser på bildet. Kilde: http://home.online.no/~bjarnli/troll/Historie/den_6/den_6__bilen.html Endret 22. oktober 2015 av Svinks Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Det er helt korrekt det Svinks Trist at de ikke klarte seg.. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Her er en bil som imponerte meg kraftig da jeg leste om den i et bokverk som het "Teknikkens vidundere" eller noe sånn, jeg arvet det fra en onkel. Masse plass, masse hydraulikk, masse strømlinjer. Merk at det nesten ikke er hjulbuer på forhjulene for at lufta skal flyte langs glatte flater. Hjulene svinger inni skjermen. Det gikk sannsynligvis litt utover sporvidde og kjøreegenskaper, men så sikkert ut som noe nytt og flott da den kom. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 22. oktober 2015 Del Skrevet 22. oktober 2015 Nash Ambassador, 49-51 modell Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå