aklla Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Ford model T coupe convertible? Nei, ikke Ford. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836 Skrevet 3. august 2011 Del Skrevet 3. august 2011 Da vet eg ikkje Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Kan det være en Auburn? Model N kanskje? Lenke til kommentar
Skogli Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Er det en tidlig Buick da? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Bilen er lagt i bilverdens hovedstad... Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 For meg så blir det Wolfsburg Lenke til kommentar
aklla Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 For meg så blir det Wolfsburg Jaha? Trodde egentlig det var ganske klart hvilken by det var Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 Men det er fordi jeg liker Volkswagen... Lenke til kommentar
Rayline TWB Skrevet 4. august 2011 Del Skrevet 4. august 2011 For meg så blir det Wolfsburg Jaha? Trodde egentlig det var ganske klart hvilken by det var Detroit. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Er det en Cadillac ca 1916? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Bilen er lagt i bilverdens hovedstad... Aha, Torino? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Detroit. Riktig det ja. Trodde dette var banket inn i alle før skole-alder... Sakset fra wikipedia: In 1903 Ford founded the Ford Motor Company. Ford's manufacturing—and those of automotive pioneers William C. Durant, the Dodge brothers, Packard, and Walter Chrysler—reinforced Detroit's status as the world's automotive capital; it also served to encourage truck manufacturers such as Rapid and Grabowsky.[19] Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Er det usansk så det "verdens" i følge usansere. F.eks: Så lenge det var usanere som vant World Idol var det interessant, men etter at en "stygg" liten nordmann vant, så har ikke World Idol blitt arrangert flere ganger. At Detroit er en bilby er greit, men det finnes mange byer som er like "bilsk" som Detroit. Wolfsburg er nok egentlig mer bilsk enn Detroit, og Torino er også hjem for en drøss store og små bilmerker, deriblant et av de eldste av dagens merker, Fabbrica Italiana Automobili Torino (Fiat). Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 Mercedes Benz er vel fra 1886 hvis jeg ikke tar helt feil? Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) ... et av de eldste av dagens merker, Fabbrica Italiana Automobili Torino (Fiat). Mercedes Benz er vel fra 1886 hvis jeg ikke tar helt feil? Javisst, likevel er det altså helt korrekt å betegne Fiat som et av de eldste. USA har også utnevnt seg selv til "bilens hjemland", selv om verdens første fungerende bil ble laget i 1769 i Frankrike (Cugnot), og selv om bergenseren Irgens i 1884 leverte patentsøknad på en 4-hjulsbil med forbrenningsmotor. Det er dog lite trolig at Irgens-bilen noensinne ble bygd, derfor er det korrekt å regne Carl Benz sin trehjulsvogn som verdens første forbrenningsmotorbil. Endret 5. august 2011 av SeaLion Lenke til kommentar
TheXboxFreek Skrevet 5. august 2011 Del Skrevet 5. august 2011 (endret) EDIT: Glem det Endret 5. august 2011 av TheXboxFreek Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 Jeg foreslår Saxon A fra Saxon Motor Company. Den ble produsert i Detroit ca 1915 og kun levert som 2-seters roadster. Den hadde bakhjulsbremser (ikke bremser foran) og en vannkjølt vertikalmontert firer på hele 12,1 utregnede hestekrefter. Dette drev bakhjulene via en tostegsgirkasse og en drivaksel (på denne tiden brukte mange fortsatt kjedetrekk for å overføre kreftene til bakakselen). Karosseriet ble kun levert i én farge, nemlig Richelieu Blue. Og nei, jeg har ikke googlet svaret, jeg fant svaret i en usansk bilkatalog fra 1915/1916 som jeg har liggende hjemme. Over 200 sider med én modell på hver side. Uten hjelpemidler tror jeg denne oppgaven ville vært uløselig innen dette forumets rammer. Og tro meg, på den tiden fantes det omtrent like mange merker og modeller som i dag, og de aller fleste lignet hverandre mye mer enn noensinne etterpå. Myten om at biler var mer ulike før er rett og slett usann, da man ofte gjør feilen å ikke sammenligne biler fra samme årsmodell, men biler fra f.eks et helt tiår eller flere tiår. Det jeg gjenkjente Saxon A på var de tynneikede hjulene og de mykt formede skjermene (tverrsnittet), noe som var ganske uvanlig i USA på den tiden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 6. august 2011 Del Skrevet 6. august 2011 (endret) Jeg foreslår Saxon A fra Saxon Motor Company. Den ble produsert i Detroit ca 1915 og kun levert som 2-seters roadster. Den hadde bakhjulsbremser (ikke bremser foran) og en vannkjølt vertikalmontert firer på hele 12,1 utregnede hestekrefter. Dette drev bakhjulene via en tostegsgirkasse og en drivaksel (på denne tiden brukte mange fortsatt kjedetrekk for å overføre kreftene til bakakselen). Karosseriet ble kun levert i én farge, nemlig Richelieu Blue. Og nei, jeg har ikke googlet svaret, jeg fant svaret i en usansk bilkatalog fra 1915/1916 som jeg har liggende hjemme. Over 200 sider med én modell på hver side. Uten hjelpemidler tror jeg denne oppgaven ville vært uløselig innen dette forumets rammer. Og tro meg, på den tiden fantes det omtrent like mange merker og modeller som i dag, og de aller fleste lignet hverandre mye mer enn noensinne etterpå. Myten om at biler var mer ulike før er rett og slett usann, da man ofte gjør feilen å ikke sammenligne biler fra samme årsmodell, men biler fra f.eks et helt tiår eller flere tiår. Det jeg gjenkjente Saxon A på var de tynneikede hjulene og de mykt formede skjermene (tverrsnittet), noe som var ganske uvanlig i USA på den tiden. Det er riktig 1914 Saxon A Roadster for å være nøyaktig. Jeg skal slutte å ta biler fra den års-tiden, artigere litt senere da de ikke kopierte hverandre på alt og det ikke var en bil-fabrikk på hvert hjørne. Ang biler som ikke ligner hverandre, så er det vel få som mener det om så gamle biler? 1930/1940 er vel rundt de tider merkene begynte å få eget design og kjennetegn, men det ble fortsatt kopiert en god del da også. Endret 6. august 2011 av aklla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå