Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Definitivt ikke Monteverdi, bilen er jo som Wiciwato er inne på britisk. Og nei, det er ingen Aston Martin heller.

 

Skjønt, Monteverdi var ikke noe dumt forslag, for det finnes faktisk en viss fellesnevner.

 

bluechamp var forresten også inne på noe på en måte, her er motoren i skapningen:

 

post-51414-1269584353,2946_thumb.jpg

 

Det ble forøvrig produsert ca 135 stykk av denne og en snarlik søstermodell med en mindre motor, fra ca midt på 60-tallet til omtrent et tiår senere. Minst én av de har havnet i Norge.

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Når du nevner engelsk, så synes jeg lyktene ligner veldig på Daimler sine på 60-tallet. Og over karosseriet er det noe Jaguar e-type 1964, men her er jo lyktene helt annerledes og fronten på bilen betydlig lenger...

 

Hei vent a, kan jeg være inne på noe om jeg sier Shelby Daytona? 1965.. Men synes fortsatt at panseret på den bilen din ser så jævli kort ut..

Endret av bluechamp
Lenke til kommentar

Nei, denne bilen har ingen gener felles med usanske Shelby, verken Daytona eller andre modeller, bortsett fra at det satt Cobra-motorer i begge.

 

Det var forøvrig Shelby som tunet Ford-motorer slik at de ble Cobra-motorer, og slike satt det både i Sunbeam Tiger, i AC Cobra, i Shelby Mustang og Shelby Daytona, pluss noen andre biler.

 

Og det er blant disse andre bilene "vår" bil befinner seg. En britisk bil med usansk (Shelby) Cobra-motor.

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg gir opp.

Finner ingen britiske (sports-) bilprodusenter som bruker/brukte cobramotor i perioden '60-'75 som ser ut som tidsperioden denne bilen er laget.

Nå har du nevnt de jeg har leita etter som hadde denne motoren.

 

Men logoen på panseret ser rund ut. Både Sunbeam og MG har/hadde runde logoer.

Austin produserte visstnok aldri biler med cobramotor, selv om blinklysene ser veldig Austin'sk ut. Morris hadde vel også slik type blinklys, men igjen, de var veldig vanlige på britiske biler.

Lotus lager vel også motorer selv (Lukas) og designen på bilen ville vel gjordt at sjefsdesigneren med hele dennes avdeling ville blitt henrettet om de presenterte en slik bil for Lotus.

 

Ginetta kunne vært et alternativ, men de ser mer "moderne" ut i designen. Ei heller vet jeg om de kom med cobramotor.

Morris laget ganske "klumpete" biler i denne perioden.

 

Så, bare for å si noe, så gjetter jeg på en sjelden utgave av en Ginetta Cobra (med litt flaks er det en bil som heter akkurat det.. :) )

Lenke til kommentar

Tja, måten du tenker på er slett ikke dum. Det med blinklys og andre lykter kan man egentlig se bort fra når det gjelder småseriebiler, for det er egentlig svinedyrt å produsere egne lykter, det er mye billigere å kjøpe slike deler fra andre steder. Frontlyktene på Lotus 7 (som ble til Caterham Superseven etter hvert) ble f.eks "lånt" fra Massey Fergusson traktorer.

 

Lotus og Ginetta er heller ingen dumme gjettinger, dette var også lavserieprodusenter med mange morsomheter på samvittigheten. Men det var likevel feil.

 

Et par tips:

Mysteriebilprodusenten laget kun to modeller, den andre modellen hadde andre frontlykter og vertikale slisser i bakenden av flipfronten. Og en V6-er under panseret.

 

Merket har en forbindelse med et annet britisk lavseriemerke, som fortsatt eksisterer. Denne forbindelsen er som en blindvei, med mysteriebilen i enden av blindveien.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...