Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!

Anbefalte innlegg

Siden den er registrert i Bologna vil jeg anta at den er italiensk. Ligner ganske mye på OSI 20M, men ikke helt lik...

Edit:

En OSCA 1600 GT med Michelotti design er det visst. Og bilen på bildet er den eneste gjenværende av de to som ble laget.

Endret av Mythos
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+13412342564

Saab, Renault, kanskje Volvo? noen av dem? (føler jeg skyter litt i blinde her, men lyktene ser veldig Saab ut, synes jeg)

Endret av Slettet+13412342564
Lenke til kommentar

Ikke Ferrari eller Corvette. Vi kan faktisk utelukke USA helt. Bilen har to seter og glassfiberkarosseri. Den har faktisk har hatt flere navn i sin levetid (alle vil selvsagt godkjennes som riktig svar), bilen jeg har postet bilde av er "originalversjonen". Både den opprinnelige produsenten, karosserimakeren og motorleverandøren kommer fra samme land.

Lenke til kommentar

Bilen ble produsert av to ulike merker, begge franske. Det var René Bonnet (halvparten av tidligere DB, som i DB Panhard) som skapte bilen i 1961/1962, bilen fikk modellnavnet Djet. I de første årene var det Renaultmotorer i bilene, bl.a en utgave med en Gordini-motor. Men i 1964 fikk René Bonnet økonomiske problemer og da tok våpen-, fly-, romfart- og militærkjøretøyprodusenten Matra over bilen, Djet var Matras første gatebil.

I 1966 utstyrte Matra Renaultmotoren med hemisfæriske forbrenningskamre og bilen fikk en toppfart på 175 km/t (som var imponerende på den tiden). Matra Djet hadde motoren på langs bak setene og foran bakakselen (midtmotor) og glassfiberarmert epoksykarosseri. Djet var i produksjon til 1968, da den ble erstattet av Matra M530.

Utvendig er det så godt som umulig å finne ut om en bil er en René Bonnet Djet eller en Matra (Bonnet) Djet. Det var nemlig Matra som produserte plastkarosseriene for René Bonnet, så bilene var i praksis klin like både før og etter merkebyttet. Helt på slutten ble det forresten også laget en 2+2-versjon med en 1,2-liters V4 fra Ford 12M.

Djet var en liten bil, den var 3,8 m lang, 1,4 m bred, 1,4 m høy og veide 600 kg.

I og med at du sier "din" bil er den opprinnelige bilen, så er svaret altså en René Bonnet Djet. Svaret er avgitt. :cool:

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...