Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som klarer denne?

Den sveitsiske Albar Sonic GT, den ble konstruert/designet av Nidwaldner Alois Barmettler og debuterte i kinofilmen "Erlkönigs" våren 1986. Karosseriet ble laget av kevlarfiberarmert epoksy, baklyktene er plukket fra Porsche 928 og midtmotoren er fra en VW Golf GTi. Nyprisen var 35.000 sveitserfranc. Kun noen få ble bygd.

 

Albar er mest kjent for å bygge diverse beach-buggyer basert på VW Type 1 (gammel-Bobla), bl.a en utgave med lav bakkeklaring og måkevingedører, men også mer tradisjonelle buggies.

Lenke til kommentar
Imponerende!

Er dette kunnskap som sitter, eller er det hentet fra nett?

Selv hadde jeg aldri hørt om bilen før...

Jeg må innrømme at konstruktørens navn, filmens tittel og bilens nypris var noe jeg fant på nettet nå.

 

Men bilen har jeg sett tidligere. Jeg har også sett andre Albar-konstruksjoner, jeg var i sin tid medlem i en kortlived norsk gruppe som jobbet for å få godkjent kit-cars og hjemmebygde biler i Norge, nemlig NFSOK, Norsk Forening for Spesielle og Ombygde Kjøretøy. Og i den forbindelse holdt vi øye med diverse kit-car-produsenter. Dessverre fikk vi aldri til noe tilsvarende i Norge som det svenskene fikk til, der er jo et miljø for kit-cars og såkalte "amatörbyggda fordon" som får godkjent ganske mye.

Lenke til kommentar

Ny nøtt. De fleste bilene på bildet burde være lett gjenkjennelige, i hvert fall minst 3 av de. Men jeg etterlyser merkenavn og modellbetegnelse på den blå helt i forgrunnen som vi ser bare litt av snuten på. Det står forresten en maken (lysegul) i bakgrunnen.

 

post-51414-1266192579_thumb.jpg

Lenke til kommentar
En Jehle Super-Saphier.

Korrekt. Jehle var en deTomaso-forhandler i lilleputtstaten Lichtenstein, som både forbedret deTomasoer og laget sin egen kileformete sportsbil. Saphier fantes i to utgaver, den ene hadde 3 seter (i bredden) og en 200-hesters Golf GTi-motor bak setene, den andre (Galaxy) hadde to seter og en 500-hesters usansk V8, sistnevnte hadde en toppfart på over 300 km/t. I følge rykter fantes det også en racingutgave med 1000 hester og da steg toppfarten visstnok til 400 km/t. Saphier hadde en bærende aluminiumsramme kledd med et av de særeste plastkarosserier verden har sett, bilen ble lansert i 1981 og var fortsatt i (begrenset) produksjon i 1990.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...