Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Konseptet ser ut til å stamme fra et sted mellom midten av 50-tallet til tidlig sekstitall (vel, egentlig fordidet var da "jet-designet" sto sterkest), men på en annen side så ser resten av bilen ut til å stamme fra sent 60-tall til midten av 70-tallet.

 

Ingen av tidene samsvarer med min ungdomstid i hvert fall.:p

Lenke til kommentar

Han som har tegnet den grillen må være i slekt med han som tegner grillene til Audi for tiden. Overdimensjonert og svulstig skal det være...

 

Ellers minner det meg om frankrike selvom en skulle tro kun amerikanere kan lage noe så stygt. Jeg har ikke peiling med andre ord, og det minner meg heller ikke om noe jeg så da jeg var ung.

Lenke til kommentar
Han som har tegnet den grillen må være i slekt med han som tegner grillene til Audi for tiden. Overdimensjonert og svulstig skal det være...

 

Ellers minner det meg om frankrike selvom en skulle tro kun amerikanere kan lage noe så stygt. Jeg har ikke peiling med andre ord, og det minner meg heller ikke om noe jeg så da jeg var ung.

"Tegnet" og "Frankrike" er stikkord. Kanskje Frankrikes svar på Il Tempo Gigante?

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Vi snakker heller om et "design" av André Franquin fra 50-tallet. Franko-belgisk opprinnelse mao.

Fra tegneserien "Spirou"? Var den gitt ut i Norge? Jeg leste mest Donald, men denne bilen kunne kanskje passet inn i "Tempo"?

 

Uansett, det ser ut til å være en "Turbotraction". (Den første, ikke Turbotraction 2.)

 

http://www.franquin.com/spirou_fantasio/vehicules_spirou.php

Turbotraction : Turbot-Rhino I

Le prototype de cette traction avant à turbopropulseur fut offert à Spirou et Fantasio par la firme Turbot.

Cette voiture serait inspirée de la Ford Sabre 150

04.jpg

 

Forsøk på oversettelse: "Prototypen av denne forhjulstrukne turbudrevne (bilen) ble tilbudt til Spirou og Fantasio av firmaet Turbot. Denne bilen var inspirert av Ford Sabre 150."

 

Kombinasjonen av forhjulstrekk og turbo ble sannsynligvis sett på som helt sprøtt, inntil Saab kom med det en god del år seinere.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Jepp, Turbotraction Turbot-Rhino (Flyndre-Neshorn?) I er riktig (kortnavnet Turbot 1 ble også brukt), og den var visstnok gassturbindrevet. Ble fascinert av denne kjerra da jeg leste de norske oversettelsene av Sprint-heftene på 70-tallet (bla. "Hemmeligheten på Havets Bunn"), og dagdrømte om å rase rundt i en slik. Med en Spiralis i baksetet :)

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Nærmere bestemt 2000–2002 Holden VU Ute SS, basert på Commodore, ja. "Ute" (uttales "jut"?) er australsk slang for utillity vehicle, og Holden har laget "utes" siden 50-tallet, minst, så jeg antar at denne i Australia kan sammenliknes med Ford F i USA.

 

Akkurat denne har jeg ikke sett i en sentral rolle i noen TV-serie, men gutta på nabogården i McLeod's daughters hadde hver sin pickup med ganske lik design, og det er vel ganske sannsynlig at den har vært i gatebildet i en og annen episode av "Stinger" ("Politiagentane").

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...