rublings Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Beklager sent svar, var uten pc i går. Jaja, here it goes: Endret 5. mars 2008 av rublings Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Ekte gammel klassiker som de ikke har klart å tak i tidsriktige speil og hjul til, eller en tvilsom stilkopi som f.eks. Excalibur? Lenke til kommentar
warpig Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Panther Kallista kanskje? Eventuelt Lima? Endret 5. mars 2008 av warpig Lenke til kommentar
rublings Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Panther Kallista kanskje? Eventuelt Lima? Faen da Warpig, jeg som trodde jeg hadde en god en der. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Panther Kallista kanskje? Eventuelt Lima? Faen da Warpig, jeg som trodde jeg hadde en god en der. Har du ork kandu ta en god en nå. Jeg sitter nemlig på en bærbar maskin og "jobber". Har ikke du ork, så kanskje noen andre har det? Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Tar sjansen på å slenge ut en "prototype", som noen her kanskje husker fra sin ungdomstid...? Endret 5. mars 2008 av jon67 Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 de har plassert jetmotoren i feil ende. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Konseptet ser ut til å stamme fra et sted mellom midten av 50-tallet til tidlig sekstitall (vel, egentlig fordidet var da "jet-designet" sto sterkest), men på en annen side så ser resten av bilen ut til å stamme fra sent 60-tall til midten av 70-tallet. Ingen av tidene samsvarer med min ungdomstid i hvert fall. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Kanskje lettere å kjenne igjen fra en litt annen vinkel... Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Han som har tegnet den grillen må være i slekt med han som tegner grillene til Audi for tiden. Overdimensjonert og svulstig skal det være... Ellers minner det meg om frankrike selvom en skulle tro kun amerikanere kan lage noe så stygt. Jeg har ikke peiling med andre ord, og det minner meg heller ikke om noe jeg så da jeg var ung. Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Frankrike ja, lyktene kan minne litt om citröen DS på en måte. Og bugatti hadde runde griller i sin tid. Hvilket merke dette er aner jeg ikke likevel. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 (endret) Han som har tegnet den grillen må være i slekt med han som tegner grillene til Audi for tiden. Overdimensjonert og svulstig skal det være... Ellers minner det meg om frankrike selvom en skulle tro kun amerikanere kan lage noe så stygt. Jeg har ikke peiling med andre ord, og det minner meg heller ikke om noe jeg så da jeg var ung. "Tegnet" og "Frankrike" er stikkord. Kanskje Frankrikes svar på Il Tempo Gigante? Endret 5. mars 2008 av jon67 Lenke til kommentar
warpig Skrevet 5. mars 2008 Del Skrevet 5. mars 2008 Snakker vi om et design Virgil Exner? Selv om det vel er å strekke hintet ditt litt langt, så studerte han på University of Notre Dame (som i Frankrike, bare i dette tilfellet så ligger stedet i Indiana). Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Vi snakker heller om et "design" av André Franquin fra 50-tallet. Franko-belgisk opprinnelse mao. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Vi snakker heller om et "design" av André Franquin fra 50-tallet. Franko-belgisk opprinnelse mao. Fra tegneserien "Spirou"? Var den gitt ut i Norge? Jeg leste mest Donald, men denne bilen kunne kanskje passet inn i "Tempo"? Uansett, det ser ut til å være en "Turbotraction". (Den første, ikke Turbotraction 2.) http://www.franquin.com/spirou_fantasio/vehicules_spirou.phpTurbotraction : Turbot-Rhino I Le prototype de cette traction avant à turbopropulseur fut offert à Spirou et Fantasio par la firme Turbot. Cette voiture serait inspirée de la Ford Sabre 150 Forsøk på oversettelse: "Prototypen av denne forhjulstrukne turbudrevne (bilen) ble tilbudt til Spirou og Fantasio av firmaet Turbot. Denne bilen var inspirert av Ford Sabre 150." Kombinasjonen av forhjulstrekk og turbo ble sannsynligvis sett på som helt sprøtt, inntil Saab kom med det en god del år seinere. Endret 6. mars 2008 av Svinks Lenke til kommentar
warpig Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 ... Men det ligner på mange av verkene til Virgil Exner. Selv har jeg aldri hørt om tegneserien, var mest Donald det gikk i for meg. Vi kan nok gå ut fra at svaret ditt er riktig, Svinks. Så du kan sikkert legge ut en ny. Lenke til kommentar
jon67 Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) Jepp, Turbotraction Turbot-Rhino (Flyndre-Neshorn?) I er riktig (kortnavnet Turbot 1 ble også brukt), og den var visstnok gassturbindrevet. Ble fascinert av denne kjerra da jeg leste de norske oversettelsene av Sprint-heftene på 70-tallet (bla. "Hemmeligheten på Havets Bunn"), og dagdrømte om å rase rundt i en slik. Med en Spiralis i baksetet Endret 6. mars 2008 av jon67 Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Da tar vi en bil som verken er så veldig gammel eller er prototype eller tegneseriefigur, men her i Norge er det kanskje størst sjans for at man har sett den på TV. Lenke til kommentar
warpig Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 (endret) er vel Holden commondore ute eller noe slikt. Var ikke klar over at det ble sendt bilder av en sånn en på Tv. Endret 6. mars 2008 av warpig Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 6. mars 2008 Del Skrevet 6. mars 2008 Nærmere bestemt 2000–2002 Holden VU Ute SS, basert på Commodore, ja. "Ute" (uttales "jut"?) er australsk slang for utillity vehicle, og Holden har laget "utes" siden 50-tallet, minst, så jeg antar at denne i Australia kan sammenliknes med Ford F i USA. Akkurat denne har jeg ikke sett i en sentral rolle i noen TV-serie, men gutta på nabogården i McLeod's daughters hadde hver sin pickup med ganske lik design, og det er vel ganske sannsynlig at den har vært i gatebildet i en og annen episode av "Stinger" ("Politiagentane"). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå