Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mercedes brukte jo wankel i noen sportsprototyper (i hvert fall c-111), selv om den ikke akkurat har et design som minner om Mercedes. Corvette xp er vel også en prototype med Wankel (?).

 

Designmessig tenker jeg på fabrikanter som Bricklin, eagle, puma og diverse byggesettbiler basert på vw. Selv om jeg ikke kan si noen eksakte modeller fra disse som ser ut som denne (bricklin hadde vel kun én modell og).

 

Jeg står altså fast. :(

Endret av warpig
Lenke til kommentar
Mercedes brukte jo wankel i noen sportsprototyper (i hvert fall c-111), selv om den ikke akkurat har et design som minner om Mercedes (Mercedes stammer jo også fra samme kontinent som DeLorean). Corvette xp er vel også en prototype med Wankel (?).

 

Designmessig tenker jeg på fabrikanter som Bricklin, eagle, puma og diverse byggesettbiler basert på vw. Selv om jeg ikke kan si noen eksakte modeller fra disse som ser ut som denne (bricklin hadde vel kun én modell og).

 

Jeg står altså fast. :(

UMULIG!!! :ohmy:

Lenke til kommentar
(Mercedes stammer jo også fra samme kontinent som DeLorean).

Tja, gjør den det? De Lorean ble vel bygd i Irland og hadde vel svensk motor, noe som kan si at den er europeisk, men hovedkontoret med John De Lorean som var sjef og konstruktør holdt vel til like i nærheten av hans tidligere arbeidsplass GM, i Detroit, Michigan, USA? Altså er det to mulige tolkninger av at bilen ikke er fra samme kontinent som De Lorean: At den ikke er europeisk, eller at den ikke er amerikansk.

 

Ellers lurer jeg på hvorfor de to menneskene ble redde: Var bilen særdeles trafikkfarlig, eller er det et hint om navnet? Finnes det biler som heter Frankenstein, Dracula, Monster, Krokodille, Skattefuten eller noe sånn? :)

Lenke til kommentar
(Mercedes stammer jo også fra samme kontinent som DeLorean).

Tja, gjør den det? De Lorean ble vel bygd i Irland og hadde vel svensk motor, noe som kan si at den er europeisk, men hovedkontoret med John De Lorean som var sjef og konstruktør holdt vel til like i nærheten av hans tidligere arbeidsplass GM, i Detroit, Michigan, USA? Altså er det to mulige tolkninger av at bilen ikke er fra samme kontinent som De Lorean: At den ikke er europeisk, eller at den ikke er amerikansk.

 

Ellers lurer jeg på hvorfor de to menneskene ble redde: Var bilen særdeles trafikkfarlig, eller er det et hint om navnet? Finnes det biler som heter Frankenstein, Dracula, Monster, Krokodille, Skattefuten eller noe sånn? :)

Hehe. Jeg kom på dette og setningen er derfor fjernet. Personlig har jeg vel alltid regnet DeLorean som Europeisk, men dette har vel mer med barnedrømmer enn noe annet å gjøre. :innocent:

 

Skal vi forresten oppsumere hva vi vet? Følgende merker har drevet med wankel (i hvert fall de jeg kommer på):

  • GM med tilhørende underselskaper: Opel gt-konseptbilen hadde vel en slik motor(?).
  • Citroen
  • NSU
  • Mazda
  • Mercedes

Bilen kommer ikke fra Amerika (se delorean) og derfor kan vi huke ut GM, selv om opel, isuzu og merker som ikke opprinnelig kommer fra Amerika er vel fortsatt med. Mercedes har kun brukt disse motorene i c-110-programmet sitt(et par forskjellige modeller innenfor programmet, men ikke denne). Både Citroen, Mazda og NSU er mulige, men jeg tviler på om bilen kommer herfra grunnet designet.

Så har vi jo selvsagt muligheten for at en mindre fabrikant har brukt motorer fra andre (altså wankel i dette tilfellet), DeLorean brukte vel f.eks. Citroen-Wankel i prototypen(?).

Så hva står vi igjen med? Jeg tipper det enten er en mindre og ubetydlig fabrikant som har lånt en wankel, eller at det er en av undermerkene til GM som har deltatt i moderselskapets wankel-program.

 

... Og som et siste apropos kan jeg ikke unngå å legge merke til hvor mye bilen ligner på konseptbilen amx/2-3 fra Amc.

Glemt noe?

:hmm:

Endret av warpig
Lenke til kommentar
... Og som et siste apropos kan jeg ikke unngå å legge merke til hvor mye bilen ligner på konseptbilen amx/2-3 fra Amc.

 

Når du sier det, så hadde vel AMC planer om å putte wankel i pacer'en..

Deprimrende i grunn, jeg tror at bilen ville fått utmerkede kjøreegenskaper med en Wankel. Visste du forresten at designeren bak PRosche 928 lot seg inspirere av nettopp Pacer? Men hysj, dette er noe Porsche-purister ikke liker å høre.

 

:D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...