Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei det er en Nissan President.

 

President har aldri vært solgt/produsert under Datsun-navnet. President var en bil som kun ble solgt til ambassader, regjeringer ol., og har har aldri vært utstyrt med Datsun-logo.

 

Her er et bilde jeg har tatt av første-generasjon President.

post-133271-1184737531_thumb.jpg

post-133271-1184737797_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg gir meg for overbevisende dokumentasjon. Det var altså tydeligvis bare i Norge (og Europa?) Datsun-navnet ble brukt for de andre bilene fra konsernet fram til alle ble Nissaner. President ble, såvidt jeg vet, kun solgt i Japan. Pluss sikkert til ambassader, som du skriver. Er bildene dine fra Norge? Er det noen eksemplarer her i landet?

Lenke til kommentar
Det var altså tydeligvis bare i Norge (og Europa?) Datsun-navnet ble brukt for de andre bilene fra konsernet fram til alle ble Nissaner.
Nei, også i Japan het billigbilene Datsun på 60- og 70-tallet. Men de dyreste modellene som President, Skyline og Gloria (luksusversjon av Skyline) ble kun solgt som Nissan. Datsun-navnet ble tatt i bruk i 1932 på Datsun Type 10.

 

Cedric (lansert i 1960) og President (lansert i 1965) var de første modellene som fikk bære Nissan-navnet, og da Nissan i 1966 kjøpte opp bilmerket Prince og fikk med modellene Skyline og Gloria på lasset fikk disse modellene også bære Nissan-navnet. Man kan faktisk si at Nissan-navnet var datidens Infiniti.

Lenke til kommentar

De Nissan President'ene har vært eid av den japanske ambassaden i Helsinki, og det er en kamerat av meg som eier de nå. Han har hele 4 Presidenter, sannsynligvis de 4 som er i Europa... Han bor i Finland.

 

Under:

Her har jeg vært å hentet meg en veteranbil, jeg har eid den i to omganger men aldri klart å få gjort den ferdig/kjørbar. Tilslutt ble den solgt til England:

 

Hva slags bil (og ca årsmodell) kjøpte den engelske bilsamleren av meg?

 

 

Edit: Lagt til noen nye bilder:

 

Bilen ble kjørt tvers over hele Australia, tatt med på en båt full av levende sauer fra Australia til Singapore og kjørt hele veien fra Singapore gjennom India (ene bildet), Nepal, Pakistan, Iran/Irak osv og endte opp her i Sarpsborg/Fredrikstad våren 1972.

 

Turen tok 9 måneder og det var tre voksne i bilen som har en 1200 cc. motor.

post-133271-1184761714_thumb.jpg

post-133271-1184762015_thumb.jpg

post-133271-1184762049_thumb.jpg

post-133271-1184762086_thumb.jpg

post-133271-1184795019_thumb.jpg

Endret av turboknut
Lenke til kommentar

Datsun 310/310 DX. Motoren i DX var på 1189 cm³ og det var 3 gir forover. Denne modellen ble lansert i 1959 og var den første Bluebird-en. Dette karosseriet ble erstattet av et mer moderne i 1963 (410), den avbildete fronten er en sen modell. Jeg tipper at bilen din var fra 1962 eller tidlig 1963?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...