perjohan Skrevet 19. juli 2006 Del Skrevet 19. juli 2006 Fra den vinkelen er jeg litt usikker på om det er en Rolls Royce Phantom V eller en Bentley S2 Continental, begge fra ca 1960. Jeg holder en knapp på Rollsen. 6517366[/snapback] Du er nærme, men ikke helt 6519332[/snapback] Etter nærmere ettertanke, er baklysene typisk Bentley. Jeg tror det er en Bentley, men det kan være en annen årsmopdell enn 1960 (59, 61 eller 62) Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Fra den vinkelen er jeg litt usikker på om det er en Rolls Royce Phantom V eller en Bentley S2 Continental, begge fra ca 1960. Jeg holder en knapp på Rollsen. 6517366[/snapback] Du er nærme, men ikke helt 6519332[/snapback] Etter nærmere ettertanke, er baklysene typisk Bentley. Jeg tror det er en Bentley, men det kan være en annen årsmopdell enn 1960 (59, 61 eller 62) 6519408[/snapback] Den var ikke så lett som du antydet da du la ut bildet. Særlig bakluka forvirret, for det er ikke standard at den slutter så høyt, verken på S1, S2 eller S3. Men etter at jeg forlot sekstitallet, kom jeg fram til at det måtte være denne: 1956 Bentley S1 Mulliner 4 Door Sports Saloon. Mer om den her (det er også artikkelen der du fant bildet, antar jeg) Lenke til kommentar
kremt Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Æsj, du fant jo siden der jeg fant bildet til og med Din tur perjohan Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Her kommer en ny. Jeg tror den som skal klare den, må ha litt flaks. Kommer det et raskt svar, blir jeg imponert. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 21. juli 2006 Del Skrevet 21. juli 2006 Her kommer en ny. Jeg tror den som skal klare den, må ha litt flaks. Kommer det et raskt svar, blir jeg imponert. Speilenes plassering langt fram på skjermene avslører at vi skal til Japan, og trærne i bakgrunnen kan være med på å bekrefte det. Bilen ser ut til å være fra 60-tallet. Første tanke som slo meg var at den minnet litt om Daihatsu Compagno, men den er vesentlig mindre enn denne bilen. Et nærstudie av bildet ditt avslørte 2 dørhåndtak på bilsiden, altså er den en 4-døes sedan, og Daihatsu laget ikke denslags på 60-tallet. Noen av de japanske produsentene som Subaru og Honda kom for sent i gang til å lage denne typen biler på 60-tallet, så Nissan og Toyota kunne se ut som gode kandidater. Men nei, ingen av disse laget biler som så såpass moderne ut i fronten på den tiden. Tre merker satset stort på italiensk design på 60-tallet, det var Hino (men de hadde hekkmotor), Mazda og outsideren Isuzu. Sistnevnte brukte Ghia til å designe den nydelige 117 Coupé, en bil som overlevde helt til utpå 80-tallet. Så hva laget Isuzu på 60-tallet? De laget bl.a sedanen Florian, som 117 Coupé var basert på. Isuzus aller første egne personbil var imidlertid den store sedanen Bellel, som kom i 1961, og den litt mindre sedanen Bellett, som kom to år senere. Et Google bildesøk på Isuzu Bellel avslørte løsningen: Det er en Isuzu Bellel 2000 Special Deluxe fra 1961. Men det ser ut som denne fronten, med 2 store lykter over hverandre i ei felles innramming, er en spesial-spesialmodell, for den ordinære Bellel ser slik ut: Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Glitrende analyse, SeaLion. Jeg bøyer meg i støvet. Modellen ble produsert nesten uendret fra 61 til 66. De spesielle lyktene kom etter en facelift i 65 (da kom også nye baklykter). Ellers er det samme bil, så bilder man vil finne på nettet, vil ofte kalle modellene fra 65-66 for 61-modell. Det var også merkelappen på det bildet jeg la ut, men det er altså feil. Såvidt jeg vet, har ikke noen av disse rullet utenfor Asia, i hvert fall ikke i Norge. Du får komme med en ny utfordring til oss, SeaLion. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 Modellen ble produsert nesten uendret fra 61 til 66. De spesielle lyktene kom etter en facelift i 65 (da kom også nye baklykter). Takk for oppklaringen! Da vet jeg det. Jeg fant løsningsbildet på isuzu.co.jp, og der stod det 1961 på bildet av 1965-fronten. Sånt er forrvirrende. Ny oppgave, merke og modell: Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Den har svært nære familiære trekk med en Lancia Flaminia GT Touring (tidlig sekstitall), så jeg trodde først det var den. Men jeg så at det likevel var viktige forskjeller, så jeg forlot Lancia. Jeg fant imidlertid (ganske tilfeldig) bilde av en coupe fra 1964. Det er lite opplysninger der jeg fant bildet, men ut fra filnavnet kan den hete Gordon KeebleG.K. Den er i så fall uhyre sjelden, for jeg finner kun et par andre tekstlige henvisninger til den, blant annet fra en auksjon. Jeg har aldri hørt om Gordon KeebleG.K før. Det fins en liten coachbuilder i England som heter Gordon. Jeg antar det må være derfra, selv om jeg kun kjenner til roadstere derfra i dag. Jeg legger ved par et bilder. Det er ikke tvil om at dette er samme bil. Det eksakte navnet er jeg altså litt i tvil om, siden jeg aldri har hørt om den før. Men det er en pen bil. EDIT: Jeg søkte litt bedre og fant ut at den virkelig er sjelden. Den ble bygd mellom 64 og 66 i kun 100 eksemplarer. Dette var litt av en nøtt! Det riktige navnet er forresten Gordon Keeble GK1 Endret 22. juli 2006 av perjohan Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Gordon KeebleG.K. EDIT: Jeg søkte litt bedre og fant ut at den virkelig er sjelden. Den ble bygd mellom 64 og 66 i kun 100 eksemplarer. Dette var litt av en nøtt! Jeg godtar svaret. Korrekt merke var Gordon-Keeble, og modellen het GK1. Noen få eksemplarer het IT (International Touring). EDIT: Jeg ser du rettet opp svaret ditt før jeg skrev fasiten, glimrende jobbing! Teknisk var bilen bygd opp med rørramme, plastkarosseri og en Chevrolet V8 på 5,4 liter som ga 300 hester og toppfart på 215 km/t. Karosseriet var det aller første produksjonsbilkarosseriet som italieneren Giugiaro designet. Bilen ble vist som konseptbil på Geneveutstillingen i 1960 som Gordon GT. Da var Giugiaro 21 år og nyansatt hos Bertone. Gordon-Keeble GK1 var en vakker og potent bil, og ganske praktisk med 4 seter og ganske stort bagasjerom. Faktisk ble det ikke produsert mer enn 99 biler før Gordon-Keeble gikk konkurs i 1966. Og grunnen til at de gikk konkurs var at de faktisk solgte bilen for billig, slik at de tjente for lite på hver bil. Din tur. Endret 22. juli 2006 av SeaLion Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 22. juli 2006 Del Skrevet 22. juli 2006 (endret) Jeg tror ikke denne er av de letteste heller, selv om merket er mer kjent enn det forrige. Endret 22. juli 2006 av perjohan Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 (endret) Jeg tror det må være en Iso Rivolta S4. Hvis det stemmer får noen andre poste nytt bilde, for jeg har svært begrenset nettilgang om dagen. Edit: Det kan også være en Iso Fidia. Jeg er ikke i stand til å se forskjell på de to. Endret 23. juli 2006 av Mythos Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Jeg tror det må være en Iso Rivolta S4. Hvis det stemmer får noen andre poste nytt bilde, for jeg har svært begrenset nettilgang om dagen. Edit: Det kan også være en Iso Fidia. Jeg er ikke i stand til å se forskjell på de to. 6542826[/snapback] Du får rett på det. Bildet er av John Lennons Iso Fidia s4, men jeg vet heller ikke den synlige forskjellen på Rivolta og Fidia. Bakfra er de i hvert fall helt like. Da er det fritt fram for den som vil legge ut en ny utfordring. Lenke til kommentar
SeaLion Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Bildet er av John Lennons Iso Fidia s4, men jeg vet heller ikke den synlige forskjellen på Rivolta og Fidia. Bakfra er de i hvert fall helt like. Dette er en Iso Rivolta bakfra, jeg syns ikke likheten er slående: Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 23. juli 2006 Del Skrevet 23. juli 2006 Dette er en Iso Rivolta bakfra, jeg syns ikke likheten er slående: Vi mente vel at Rivolta S4 og Fidia er rimelig like. Bildet du la ut er vel en Rivolta GT, og den ser annerledes ut. http://home.tiscali.nl/isorivolta/isofidia.htm Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 24. juli 2006 Del Skrevet 24. juli 2006 Dette er en Iso Rivolta bakfra, jeg syns ikke likheten er slående: Vi mente vel at Rivolta S4 og Fidia er rimelig like. Bildet du la ut er vel en Rivolta GT, og den ser annerledes ut. http://home.tiscali.nl/isorivolta/isofidia.htm 6544633[/snapback] De er svært like. Her fins (blant annet) et bilde av begge bakfra. Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 Som Mythos sa da han fant riktig bil 23.7., er det altså fritt opp til den som vil å komme med et nytt bilde. Lenke til kommentar
wilzoo Skrevet 26. juli 2006 Del Skrevet 26. juli 2006 den her er vel relativt lett for en ekte kjenner: Lenke til kommentar
spitz Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) den her er vel relativt lett for en ekte kjenner: 6564280[/snapback] 2001 Spyker C8 Laviolette. Det var det propellinspirerte rattet som sørget for at jeg tok den kjapt. Endret 27. juli 2006 av spitz Lenke til kommentar
wilzoo Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 Korrekt! Trodde kanskje luftinntaket på taket eller hva det nå er ville røpet den mest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå