Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilde-Quiz - Gjett bilen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg visste jeg hadde sett den før (den bilen glemmer man ikke så lett). Men å finne ut hvor jeg hadde sett den var ikke enkelt, det tok litt tid å gjenfinne den i biblioteket mitt (å sitte og forske på denne bilen noen få timer før jeg skal på jobb er nok ikke særlig smart). Nå har jeg dog lest litt om den. Og det er en interessant bil (vel verdt noen timer natteforskning).

 

Jeg er forsåvidt enig med Mythos at reservehjulplasseringen var veldig "Bristol-sk", men vi skal over dammen. Det veldig lave panseret avslører at motoren må være bak, en trimmet utgave av Corvair-motoren. Bilen var opprinnelig ment for serieproduksjon (planlagt 500 stk), men Ralph Naders rapport og bok "Unsafe at any Speed" og USA-myndighetenes derpåfølgende nye sikkerhetskrav punkterte planene, så det ble kun bygd ett eksemplar av Fitch Phoenix, nemlig prototypen (1966).

 

Bilen var racingsjåføren (og tidligere jagerpilot) John Fitchs tredje egne bil, den første ble faktisk produsert i noen få eksemplarer (en Fiat 1100-greie med Ford V8 og eget karosseri). Deretter en prototyp GT-coupé med Corvair-motor bygd i garasjen sammen med en nabo og til slutt Phoenix. Phonix ble designet av en tegneserietegner (naboen Coby Whitmore) og karosseriet ble støpt i Italia (hvilket betyr at det antagelig fantes støpeformer der som var ment for den planlagte serieproduksjonen).

 

Fitch trimmet Corvair-sekseren til 140 hester. Bilen veide bare 975 kg, så 0-100 gikk unna på 7½ sekunder og toppfarten var rett over 200 km/t, noe som var svært respektabelt midt på 60-tallet. Kjøreegenskapene skal visstnok vært langt bedre enn Chevrolet-modellen den er basert på. Phoenix figurerte på sære bilsider på nettet for noen få år siden, for da var bilen til salgs.

 

Det finnes masse bilder av den på nettet, vel verdt et nettsøk. Stort sett ser den overraskende bra ut fra de fleste vinkler, men den hadde nok sett enda bedre ut med en mer diskret plassering av reservehjulene.

 

Morsom nøtt, takk for den! :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...