Conversation Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg har tentamen i matte (T matte) i morgen, og jeg lurte på en liten ting. Jeg har gjort en oppgave hvor jeg har funnet ut av stigningstallet og likningen for en linje ved hjelp av formel for stigningstallet; a = y2-y1/x2-x1 og ettpunktsformelen; y-y1=a(x-x1). Og jeg har da kommet frem til svaret; y = 5/3x - 1/3, som er riktig. Nå står det i oppgaven at jeg skal finne ut av hvor linja skjærer førsteaksen. Hvordan gjør jeg det uten å tegne opp grafen? Takker på forhånd. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Hva vet du om et punkt som ligger på første-aksen, uavhengig av nøyaktig hvor det ligger? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Hint: Hva er y-verdien når grafen skjærer x-aksen? Lenke til kommentar
Conversation Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Dere, jeg skjønner ingenting.. Hint: Hva er y-verdien når grafen skjærer x-aksen? Jeg mente 0! Så jeg skal skrive 0 istedenfor y og regne det ut som en likning? Endret 11. desember 2013 av Conversation Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Hvis du ser for deg et koordinatsystem, for eksempel dette: Oppgaven ber deg regne ut hvor linja krysser førsteaksen, det vil si: du skal regne ut hvilken x-verdi som er i det punktet der den blå linja krysser x-aksen (førsteaksen). På bildet i eksempelet over, er x=-2 der streken krysser førsteaksen. Spørsmålet som blir stilt over er: Hvilken Y-verdi har den blå linja i det punktet der den krysser x-aksen? Jeg mente 0! Så jeg skal skrive 0 istedenfor y og regne det ut som en likning? Korrekt! Lenke til kommentar
Conversation Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Hvis du ser for deg et koordinatsystem, for eksempel dette: Oppgaven ber deg regne ut hvor linja krysser førsteaksen, det vil si: du skal regne ut hvilken x-verdi som er i det punktet der den blå linja krysser x-aksen (førsteaksen). På bildet i eksempelet over, er x=-2 der streken krysser førsteaksen. Spørsmålet som blir stilt over er: Hvilken Y-verdi har den blå linja i det punktet der den krysser x-aksen? Korrekt! Tusen takk Lenke til kommentar
Conversation Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Oppgaven er: 2^3 * 4^-2/3 over 8^1/2 Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 a^(-b) = 1/a^b Du bruker den regelen for å komme deg vekk fra problemet med negativ potens. Hjalp det litt? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Oppgaven er: 2^3 * 4^-2/3 over 8^1/2 Og hva skal du gjøre med den? Her er det ingen x med i bildet, så det ser ikke ut som den har noe med skjæring gjennom y-aksen å gjøre. Hvis du bare skal regne det ut, skriv 4 og 8 som toerpotenser. Herfra er det bare potensregler for å regne ut resten. Lenke til kommentar
Conversation Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 a^(-b) = 1/a^b Du bruker den regelen for å komme deg vekk fra problemet med negativ potens. Hjalp det litt? Egentlig ikke.. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Prøv deg på Aleks855 sin fremgangsmåte istede Tror det er en litt enklere fremgangsmåte. Når du får samme grunntall i alle leddene, slik som i oppsettet hans, er det bare å plusse sammen potensene. Bla opp formlene for potensregning, så ser du hvordan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå