Gå til innhold

God bless America.


Anbefalte innlegg

Når Bush holder radio taler, så sier han "Thank you for listening" så vidt jeg vet, så det på whitehouse.gov når jeg sjekka de andre talene.

 

Have a nice day er ikke noe man sier til FN... Det høres rent uproff ut...

 

Thank you er greit nok, men igjen blir det litt følelsesløst.

 

Go in peace er litt teit, siden det er åpenbart at de i FN forsamlingen kommer til å gjøre det... kanskje ikke deres landsmenn, men ihverfall de...

 

Bush må nå få lov å takke de som hører på han som han vil vel?

Så lenge Bush ikke sier "May Allah Bless You All" eller "May Jehovah Bless You All" eller noe sånt spesifikt...

 

Du kommer hele tiden med sånne "de må vel få gjøre hva de vil" og "han må vel få gjøre som han vil"-argumenter. Det blir bare absurd - hadde alle gjort som de ville, hadde vi hatt anarki.

Selvfølgelig har han RETT til å si hva han vil, men det er snakk om at han BØR moderere seg litt av hensyn til andre!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei å nei Fisk, nå tror jeg du må ta deg kraftig sammen. Tror du virkelig på disse ordene du har sagt? Ca. 80% av amerikanere er "kristne". I Norge er det sikkert like mange som er "kristne". Men, man har også funnet ut at 90% av nordmenn egentlig ikke ser seg som spesielt religiøse.

Jeg vet imidlertidig ikke om noe slags tall fra USA, men som en amerikaner kan jeg si at 70% av amerikanere ikke er STERKT religiøse.

Ja jeg tror virkelig på dette, fordi jeg så det tllet 70 % i en tabel en gang, og det var ganske nye data. I andre enden av tabellen kom verdslige Japan med 14%. Skulle gjerne ha lagt fra dokumentasjon, men husker ikke hvor jeg så dette. I Norge er det laaangt færre en 80 % som er "kristne". Lever som kristne ja, men personlig kristne nei. Det er forskjellen på Norge og USA. Som du selv påpeker er det stor forskjell på å være kristen (mht til jul og påske) og det å være religiøs. Jeg tilbøyelig til åtro at 70% er et rimelig tall, og det at du sympatiserer med venstresiden viser at du ikke omgåes gjennomsnittsamerikaneren.

Ikke noe vondt ment altså, men på det med 70 % ikke er sterkt religiøse tror jeg du tar grundig feil på.

Lenke til kommentar

Grunnen til at den "naive vestkantgutten" tok opp dette var at jeg har fått en del pepper for å ha brukt God blesss America.

 

Bondevik sier vel inne imellom Gud signe vårt dyre fedreland, ihvertfall på 17. mai,

 

Og i de miljøene jeg vanker i USA er god bless America, eller you(ya) vanlige uttrykk. Om en kelner eller en frisør for tips, er det heller ikke uvanlig at han sier God bless you som en takk.

 

De fleste amerikanere er kristne på en eller annen måte, enten de er baptister, lutherske, katolske eller andre deler/rettninger. Men de regner seg som kristene.

 

Da jeg gikk på skolen i US, startet dagen med nasjonalsang på høytaleren. Skolens kor sang da, men ulike solister. Det helel ble gjerne avsluttet med et "god bless America" fra rektor. Ingen så noe galt i det.

 

God bless er et uttrykk brukt i mange sammenhenger, og det ser jeg absolutt ikke noe galt i!

Lenke til kommentar
Grunnen til at den "naive vestkantgutten" tok opp dette var at jeg har fått en del pepper for å ha brukt God blesss America.

 

Bondevik sier vel inne imellom Gud signe vårt dyre fedreland, ihvertfall på 17. mai,

 

Og i de miljøene jeg vanker i USA er god bless America, eller you(ya) vanlige uttrykk. Om en kelner eller en frisør for tips, er det heller ikke uvanlig at han sier God bless you som en takk.

 

De fleste amerikanere er kristne på en eller annen måte, enten de er baptister, lutherske, katolske eller andre deler/rettninger. Men de regner seg som kristene.

 

Da jeg gikk på skolen i US, startet dagen med nasjonalsang på høytaleren. Skolens kor sang da, men ulike solister. Det helel ble gjerne avsluttet med et "god bless America" fra rektor. Ingen så noe galt i det.

 

God bless er et uttrykk brukt i mange sammenhenger, og det ser jeg absolutt ikke noe galt i!

 

Er det bare jeg som assosierer dette med en viss østeriker ved navn Adolf, og måten han styrte Tyskland på? :roll:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

70% av amerikanere er kirkemedlemmer...

 

55% av folket i USA er protestant

28% katolske

2% jødiske

6% andre

8% ingen religion

 

43% sa i 1999 at de hadde besøkt en kirke innen de siste 7 dagene.

http://www.census.gov/prod/2001pubs/statab/sec01.pdf

 

Dette er tall fra 1999.

 

SSB gir meg tallene for Norge som:

86,6% av Norges befolkning var medlem av statskirken i 2001.

 

Dermed er det flere medlemmer av kirken i Norge enn USA.

 

Men, som sagt, skal bare 10% av nordmenn være religiøse. Eller var det "svært" religiøse?

 

Ja, jeg skal konstatere at fra de meningsmålingene jeg har funnet i de siste få minuttene viser at:

 

40-50% av nordmenn tror på Gud

90% av amerikanere tror på Gud

 

Nå spørs det hva nordmenn og amerikanere oppfatter som meningen av "Gud" da... Det kan ha store konsekvenser for tallene.

 

Jeg sier ikke at USA ikke er et religiøst land, men ikke så sterkt religiøst som alle vil tro. Mange som sier de tror på Gud utøver sikkert ikke noe slikt i praksis i livet deres, og bare sier det fordi de tror det er det de tror på.

Other findings in the general poll reveal that more than a third of Americans -- 39 percent -- prefer to call themselves spiritual rather than religious.
Dvs. dette sammensvarer ikke med hva de fleste nordmenn kanskje oppfatter som Gud, men jeg er sikker på at de som sa at de var åndelige eller hva det skal oversettes som, oppfatter Gud som noe annet enn det nordmenn gjør.

 

Det er visse problemer med sånne ting, ved forskjellige oppfatninger av ord, osv.

 

USA er et religiøst land, men ikke svært religiøst.

90% sier de tror på "Gud"

70% er medlemmer av en kirke

43% hadde besøkt en kirke i den siste uken

 

Prosenten bare minker og minker desto mer du uttyder ting som "svært" religiøse folk gjør...

Lenke til kommentar
86,6% av Norges befolkning var medlem av statskirken i 2001.

Dette er vel rett og slett fordi ingen gidder å melde seg ut av statskirken!

 

La oss si at man hadde skillt kirke og stat og man f.eks. måtte betale for å være medlem av menigheten så tror jeg nok at det tallet ville falt ned til en 10% eller til og med kanskje enda lavere!

Lenke til kommentar
Greit nok at Bush snakker til sitt folk, altså amerikanerne, men da viser vel dette egentlig hvor mye USA bryr seg om verden, eller hur? Ike at det er noen nyhet at USA gir blanke i verden, men heller bryr seg om sine egne interesser!

 

:roll:

 

Ja, da får du aldri lov å synge "Ja vi elsker" fordi da må du isteden si "Ja vi elsker denne verden" og alle norske nasjonal sanger må forandres fordi de må si "verden" isteden for Norge...

 

Er du seriøs, eller har du et mentalt problem?

 

I nasjonalsangen vår sier vi "Ja VI elsker dette landet", ikke "Ja GUD elsker dette landet". Dette er jo en viss forskjell. Bush har heller ikke problemer med å si at amerikanere er verdens beste folk, noe som minner meg om en viss politisk retning som stod sterkt på første halvdel av 1900-tallet...

Lenke til kommentar

Bush har ikke bare sagt "God bless America," han har også sagt "If you're not with us, you're with the terrorists, og kalt amerikanere "God's chosen people." :roll:

 

Hvilken rett har han til å si noe sånt? Det står ikke noe sted i bibelen at "Om 4000 år skal det komme et STORT land. Det skal plage alle, og når de påberoper seg dette så skal dere bare bøye dere for dem, for sannelig jeg sier dere: Bush og Son-Of-A-Bush skal styre verden med den makt jeg har gitt dem..."

 

Bush har også sagt, til Gøran Persson, etter at han trodde at TV-kameraene var slått av etter et intervju: "It's amazing I won, I was running against peace, prosperity and incumbency" :D

 

Hva sier dette dere?

 

I tillegg kommer noen fun-facts fra Amerika:

 

Bare 10% av amerikanske menn i alderen 18-24 kunne finne Irak på et verdenskart.

 

Bare 90% av de samme mennene kunne finne SITT EGET LAND på verdenskartet.

 

Nesten 50% av amerikanske high-school-elever tror at WW2 ble utkjempet med De Allierte+Tyskland på den ene siden, og "Det Onde, Røde Landet" på den andre siden...

 

Omtrent 4 000 000 - FIRE MILLIONER - amerikanere mener at de har blitt kidnappet av en UFO! :cry:

 

De er størst i verden på følgende ting:

 

*Drap med skytevåpen (ikke inkludert f.eks. Colombia, men det er ganske stor forskjell på disse to landene.)

 

*Militærbudsjett

 

*Produserer nesten 20 hanger så mye farlig avfall som nestemann på lista, nemlig Tyskland.

 

*Flest voldtekter per innbygger (fremdeles bortsett fra "anarkistater")

 

*Flest kjente henrettelser av unge forbrytere.

 

*Det første samfunnet i HISTORIEN til å ha BARN som sin fattigste gruppe i samfunnet...

 

Og disse skal liksom styre verden?

 

 

Jeg vet at dette ble ganske mye offtopic, men jeg måtte bare få det ut, siden alt må ses i en sammenheng.

 

P.S.

 

Den "IQ-testen" som de skal ha tatt på Bush ble desverre avslørt som falsk, med tanke på at den ble gitt ut av "Demokratene..."

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

OK, vennligst kom med en sitat hvor Bush har kalt USA God's Chosen People...

La oss ikke gå og si at folk har sagt ting at andre folk har sagt at de har sagt...

 

Bare 10% av amerikanske menn i alderen 18-24 kunne finne Irak på et verdenskart.
Bevis det.

 

Bare 90% av de samme mennene kunne finne SITT EGET LAND på verdenskartet.
Bevis det.

 

Nesten 50% av amerikanske high-school-elever tror at WW2 ble utkjempet med De Allierte+Tyskland på den ene siden, og "Det Onde, Røde Landet" på den andre siden...
Bevis det.

 

Alle disse "fun facts"'ene dine er ren anti-amerikansk propaganda...

 

Noe av det kan være riktig, men sikkert ikke i de tallene som brukes...

 

Den "IQ-testen" som de skal ha tatt på Bush ble desverre avslørt som falsk, med tanke på at den ble gitt ut av "Demokratene..."

Bush har aldri tatt en IQ test...

 

For de andre "faktaene" dine, jeg føler for at jeg vil sjekke de, men jeg gidder nesten ikke...

Lenke til kommentar
Den "IQ-testen" som de skal ha tatt på Bush ble desverre avslørt som falsk, med tanke på at den ble gitt ut av "Demokratene..."

Bush har aldri tatt en IQ test...

 

og hvis han hadde gjort det ville han kommet laaangt under gjennomsnittet . Bare se litt på Letterman og spesielt The George W. Bush Joke that's not really a joke , så får dere hvor sinnsykt lite intelligent Bush Junior egentlig er , og at dere stoler blindt på denne mannen er for meg helt utrolig !!

Lenke til kommentar
OK, vennligst kom med en sitat hvor Bush har kalt USA God's Chosen People...

La oss ikke gå og si at folk har sagt ting at andre folk har sagt at de har sagt...

 

Jepp, han sa det, og det ble et He*****s styr da han sa det... Er jeg den ENESTE som kan huske dette? Det er dessverre LITT vanskelig å grave opp dette over 6 mnd. etterpå...

Bare 10% av amerikanske menn i alderen 18-24 kunne finne Irak på et verdenskart.
Bevis det.

 

Hvordan kan man bevise en spørreundersøkelse? Kan godt hende at den en falsk, men er ikke det et hensyn man må ta når man vurderer statistikk?

Bare 90% av de samme mennene kunne finne SITT EGET LAND på verdenskartet.
Bevis det.

 

Samme

Nesten 50% av amerikanske high-school-elever tror at WW2 ble utkjempet med De Allierte+Tyskland på den ene siden, og "Det Onde, Røde Landet" på den andre siden...
Bevis det.

 

Kilde: En amerikansk lærer som har gjort mange undersøkelser i akkurat dette. Han var på besøk på skolen vår i fjor. Han heter John Deutch, og hvis du vil ha en mailaddresse, så kan jeg PRØVE å få tak i det.

Alle disse "fun facts"'ene dine er ren anti-amerikansk propaganda...

 

Noe av det kan være riktig, men sikkert ikke i de tallene som brukes...

Og med det mener du?

 

Den "IQ-testen" som de skal ha tatt på Bush ble desverre avslørt som falsk, med tanke på at den ble gitt ut av "Demokratene..."

Bush har aldri tatt en IQ test...

 

OK, dårlig formulering. Det jeg mente var at det var noen som hadde "regnet ut " IQ-en til Bush.

 

For de andre "faktaene" dine, jeg føler for at jeg vil sjekke de, men jeg gidder nesten ikke...

 

http://www.dagbladet.no/kunnskap/2002/11/2.../20/354315.html

 

Det er en lignende spørreundersøkelse, kanskje den samme, men fremstilt på en annen måte enn da jeg leste den første gang.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Det er dessverre LITT vanskelig å grave opp dette over 6 mnd. etterpå...

Ehm, jeg kan finne masse ting Bush sa opptil 3 år siden. Skjønner ikke hvorfor det er så vanskelig å finne dette...

 

Hvordan kan man bevise en spørreundersøkelse? Kan godt hende at den en falsk, men er ikke det et hensyn man må ta når man vurderer statistikk?
Ehm, henvise meg til kilden av statistikken?

 

Kilde: En amerikansk lærer som har gjort mange undersøkelser i akkurat dette. Han var på besøk på skolen vår i fjor. Han heter John Deutch, og hvis du vil ha en mailaddresse, så kan jeg PRØVE å få tak i det.
Wow, en lærer, som har gjort uvitenskapelige undersøkelser... javel...

 

OK, dårlig formulering. Det jeg mente var at det var noen som hadde "regnet ut " IQ-en til Bush.

Hvordan regner man ut IQ-en til noen? Nå må du forstå hvor langt over planken du strekker deg her...

 

Rart at den Dagbladet artikkelen ikke viser direkte til National Geographic sin "undersøkelse"...

Lenke til kommentar
"takk din store gud" trodde jeg var en av linjene i Ja vi elsker....

 

Tar jeg feil?

 

Aprospros dèt: Jeg synes vi burde skifte nasjonalsang! Hva med gode gamle "Norges skaal"? For de som ikke kjenner den, ble den lagd av norske studenter i København (bl.a. Johan Nordahl Brun), og går slik:

For Norge, Kjæmpers Fødeland,

Vi denne Skaal vil tømme,

Og naar vi først faae Blod paa Tand,

Vi sødt om Frihed drømme;

Dog vaagne vi vel op engang

Og bryde Lænker, Baand og Tvang;

For Norge, Kjæmpers Fødeland,

Vi denne Skaal udtømme!

 

Hver tapper Helt, blandt Klipper fød,

Vi drikke vil til Ære;

Hver ærlig Norsk, som Lænker brød,

Skal evig elsket være!

Den vrede Livvagts Vaabenbrag

Forklarer trolig Nordmænds Sag.

Hver ærlig Norsk, blandt Klipper fød,

Vi drikke nu til Ære!

 

En Skaal for Dig, min kjække Ven,

Og for de norske Piger!

Og har Du en, saa Skaal for den!

Og Skam faae den, som sviger!

Og Skam faae den, som elsker Tvang

Og hader Piger, Viin og Sang!

En Skaal for Dig min kjække Ven,

Og for de norske Piger!

 

Og nok en Skaal for Norges Fjeld,

For Klipper, Snee og Bakker!

Hør Dovres Echo raabe: "Held!"

For Skaalen tre Gang takker.

Ja tre Gang tre skal alle Fjeld

For Norges Sønner raabe Held;

Endnu en Skaal for Dig mit Fjeld,

For Klipper, Snee og Bakker!

 

DET er det jeg kaller en passende nasjonalsang! Nevner ikke han derre skabbete "Gud" én eneste gang, og er ellers barsk som bare det!

Lenke til kommentar
OK, dårlig formulering. Det jeg mente var at det var noen som hadde "regnet ut " IQ-en til Bush.

Hvordan regner man ut IQ-en til noen? Nå må du forstå hvor langt over planken du strekker deg her...

 

Ikke noe problem å "renge ut IQ'en til noen"... men saken er jo bare den at IQ er noe irrelevant tøv... :wink:

Lenke til kommentar
"takk din store gud" trodde jeg var en av linjene i Ja vi elsker....

 

Tar jeg feil?

 

Du gjør nok desverre ikke det. Men det er en viss forskjell på "takk din store gud" og "God bless America", "takk din store gud" er tatt fra en sang som ble skrevet i 1870, på en tid da Norge var veldig religiøst og nasjonalromantisk. Og vi avslutter ikke enhver tale med dette vrævlet. Dessuten er det sikkert bare sånn 2% av den norske befolkning som kan mer en første vers av "Ja, vi elsker"...

Lenke til kommentar
OK, vennligst kom med en sitat hvor Bush har kalt USA God's Chosen People...

La oss ikke gå og si at folk har sagt ting at andre folk har sagt at de har sagt...

 

Og dette kommer ifra DIN munn Seixon? :lol:

 

Du er ikke noe bedre selv når du kommer med "fakta", men det eneste problemet med mange av dine fakta er at de rett og slett er teorier, og enda verre - DINE teorier. MEn likevel så kaller du det du kommer med for fakta? Care to explain this?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...