Gå til innhold

God bless America.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spør du meg skal man ikke blande Kirke/religion og stat i det hele tatt... det er like ille i Norge. MEN i Norge bruker i profilerte politikere bevisst religionen i sin uttrykkelse... Når Bush avslutter en tale med "God bless America" skal det også nevnes at han abre snakker om å signe AMERIKA og ingen andre land/folkegrupper, det blir galt!

 

Hold stat og kirke separert!

Lenke til kommentar

Religiøst sett er Norge og USA milevidt fra hverandre.

I mine øyne er "gud signe vårt dyre fredreland" en tradisjon man bør ta vare på. Ganske få nordmenn tror på Gud, men mange tror det er "noe". Hvis man ser på det på den måten blir dette uttrykket bare et ønske om at landet skal gå godt og at det fortsatt skal være "beskyttet" av høyere makter.

I USA er 70 % sterkt religiøse. Presidenten er dypt religiøs, og det samme er de fleste velgerne. Som i Norge er det tradisjon å si "god bless America", men her tor jeg det er mer bokstavelig, at man inderlig håper og tror at USA vil bli velsignet. For ikke å snakke om at presidenten sikkert kraprer en god del stemmer på å vise at han er en aktiv og god kristen i et kristent land.

Lenke til kommentar

Lurer litt på hvorfor "God bless America" har fått så mye pepper ja!

 

Husker han generalen som skulle "lede" Irak til de hadde fått igang en overgangsregjering! På det aller første møtet med de Irakiske lederne så presterte han å åpne møtet med "God Bless America" :lol: Hvor dum går det an å bli!

 

Men uansett så synes jeg at det blir for tåpelig å si "God bless America" for hvorfor akkurat de og ikke noen andre? Hvorfor ikke omformulere det til å være "God bless the world", for det hadde jo virkelig hadd en betydning!

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Når Bush avslutter en tale med "God bless America" skal det også nevnes at han abre snakker om å signe AMERIKA og ingen andre land/folkegrupper, det blir galt!

 

Hvem tror du Bush snakker til i sine taler?? Tror du han snakker til folket av verden da? Neeeeeiiii... Han snakker til USA og deres folk. Ikke til deg, ikke til Jacques Chirac, ikke til Bondevik, og ikke til Saddam Hussein.

 

 

I USA er 70 % sterkt religiøse. Presidenten er dypt religiøs, og det samme er de fleste velgerne. Som i Norge er det tradisjon å si "god bless America", men her tor jeg det er mer bokstavelig, at man inderlig håper og tror at USA vil bli velsignet. For ikke å snakke om at presidenten sikkert kraprer en god del stemmer på å vise at han er en aktiv og god kristen i et kristent land.

 

Nei å nei Fisk, nå tror jeg du må ta deg kraftig sammen. Tror du virkelig på disse ordene du har sagt?

Ca. 80% av amerikanere er "kristne". I Norge er det sikkert like mange som er "kristne". Men, man har også funnet ut at 90% av nordmenn egentlig ikke ser seg som spesielt religiøse.

Jeg vet imidlertidig ikke om noe slags tall fra USA, men som en amerikaner kan jeg si at 70% av amerikanere ikke er STERKT religiøse.

 

I USA, så er det tradisjon for presidenten å si "God Bless America". Det hadde vært noe helt uransakelig hvis presidenten ikke hadde sagt dette. Med over 80% av befolkningen som kristne, og et land som var bygd av kristne, så er dette helt naturlig.

 

Jeg er imot kirke-stat forhold, men i USA er det bare disse tradisjonelle ordtakene som egentlig sitter god igjen, og de blir bare egentlig ubetydelig.

 

Men, jeg skal si at i skolene der borte, iallefall de jeg gikk på, sa man sånn dere... "Pledge of Allegiance" hver mandag morgen som har "one nation, under God, indivisible, with libery and justice for all" i den.

Den nektet jeg å si gjennom hele min skolegang, og det var ingen problemer ved dette.

 

Jeg syns at de skulle tatt det ut, men når 80% av befolkningen er "kristne" så er det demokratiet som bestemmer...

 

What ya gonna do?

 

Hvorfor ikke omformulere det til å være "God bless the world", for det hadde jo virkelig hadd en betydning!

Ja, for en fin måte å vise at du er glad i dine folk...

Selvsagt ønsker man det beste for verden, men ledere i andre land kan vel si det samme til folket sitt...

 

Tro det eller ei, Bush snakker til AMERIKANERE og ikke dere eller andre når han taler på TV i USA...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
Greit nok at Bush snakker til sitt folk, altså amerikanerne, men da viser vel dette egentlig hvor mye USA bryr seg om verden, eller hur? Ike at det er noen nyhet at USA gir blanke i verden, men heller bryr seg om sine egne interesser!

 

:roll:

 

Ja, da får du aldri lov å synge "Ja vi elsker" fordi da må du isteden si "Ja vi elsker denne verden" og alle norske nasjonal sanger må forandres fordi de må si "verden" isteden for Norge...

 

Er du seriøs, eller har du et mentalt problem?

Lenke til kommentar

For å si det sånn, jeg har aldri hatt nasjonale følelser og har dermed aldri sunget ja, vi elske dette landet osv osv

 

Det jeg gjør, både av engasjement og arbeid, gjør jeg ikke for meg eller lille Norge, men jeg gjør det faktisk for å bedre verden, så ja du kan kanskje si at jeg har et lite mentalt problem, men slik er det nå en gang.

 

Men når USA skulle "krige mot Irak" og USA påstod at de gjorde verden en tjeneste, likevel så kommer president Bush (les: President Dust) og sier "God Bless USA"... Viss de gjør noe på vegne av verden så hvorfor ikke "God Bless the world"

 

For det var tross alt i verden sitt navn at dette ble gjennomført, eller var det ikke?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
May God bless you all.
23.9.03 FN
Thank you for serving our country and our cause. May God bless you all, and may God continue to bless America.
1.5.03 på USS Abraham Lincoln
May God bless our country and all who defend her.
19.3.03 til USA

 

HMMM...

Neida, Bush sa det bare til Amerika ja...

 

:lol:

 

Når Bush snakker direkte til USA og ingen andre, sier han selvfølgelig God Bless America.

Til FN, sa han God Bless You ALL.

Til og med når han snakket til USA, sa han God Bless... ALL who defend [uSA].

 

Hvor dum føler du deg nå? Hæ?

Lenke til kommentar

jeg må si jeg føler meg ikke dum i det hele tatt! Er vel heller Bush som må føle seg dum når han sier i en tale til FN "God bless you all"

For der finnes det vel ikke ateister/agnostikere og personer med en annen tro enn den kristne?

 

Nei Seixon, jeg føler meg ikke dum da du har en debatt-teknikk som ligner mer og mer på en "fjortiss"!

Lenke til kommentar
Denne fantastiske setningen har  fått en del pepper i det siste. Hvorfor? Det sies at man ikke skal blande gud inn.

 

Jeg ser imidlertid en paralell til det norske uttrykket  "gud signe vårt dyre fredreland"

 

Hva vil kritikkerne av God bless America si til det?

 

Jeg er like kritisk overfor begge uttrykkene.

Derimot foreligger én viktig forskjell:

USAs regjering går ut i det internasjonale samfunn og sier "God bless America" og "God bless you all", og presidenten sier det til sine egne. Dette skjer IKKE i Norge!

Lenke til kommentar
Skjønner ikke helt hva den litt naive vestkantsgutten vil starte debatt om her egentlig , forklar meg gjerne hva som er så fantastisk med uttryket God bless America

Tror vestkantgutten må gå og spørre Pappa først... Det er han som vet sånt, og har meningene der i gården, ville jeg tro... :roll:

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990
jeg må si jeg føler meg ikke dum i det hele tatt! Er vel heller Bush som må føle seg dum når han sier i en tale til FN "God bless you all"  

For der finnes det vel ikke ateister/agnostikere og personer med en annen tro enn den kristne?

 

Nei Seixon, jeg føler meg ikke dum da du har en debatt-teknikk som ligner mer og mer på en "fjortiss"!

 

Å nei, for jeg har ikke bevist at du var fullstendig feil... :roll:

God Bless You All sier ikke noe om hvilken gud forsåvidt...

Hvis det sitter ateister i FN, og det gjør det helt klart, så bryr de vel seg ikke om Bush sier God Bless You All til alle sammen?

 

For Bush betyr dette utsagnet noe. Ateister skal da ta dette som at han uttrykker at han vil at hans gud skal velsigne de.

 

Men hvis du er imot ytringsfrihet, eller vil at man skal alltid la være å si ting fordi de kan "krenke" et par stykker, så... gå å bo i Nord-Korea eller noe...

 

Min debatt-teknikk ligner på en fjortiss?

Ja, for det er jeg som har gått til sterke person-angrep, og det er jeg som ikke innser når jeg har tatt feil og innrømmer det... :roll:

 

Men når USA skulle "krige mot Irak" og USA påstod at de gjorde verden en tjeneste, likevel så kommer president Bush (les: President Dust) og sier "God Bless USA"...
Dette sa du.

 

Dette sa Bush rett før krigen:

May God bless our country and all who defend her.

 

Dermed, er du FEIL.

 

Men nei da, du nekter selvfølgelig for dette og kaller meg en fjortiss.

 

:shrug:

Lenke til kommentar
jeg må si jeg føler meg ikke dum i det hele tatt! Er vel heller Bush som må føle seg dum når han sier i en tale til FN "God bless you all"  

For der finnes det vel ikke ateister/agnostikere og personer med en annen tro enn den kristne?

 

Nei Seixon, jeg føler meg ikke dum da du har en debatt-teknikk som ligner mer og mer på en "fjortiss"!

 

Å nei, for jeg har ikke bevist at du var fullstendig feil... :roll:

God Bless You All sier ikke noe om hvilken gud forsåvidt...

Hvis det sitter ateister i FN, og det gjør det helt klart, så bryr de vel seg ikke om Bush sier God Bless You All til alle sammen?

 

For Bush betyr dette utsagnet noe. Ateister skal da ta dette som at han uttrykker at han vil at hans gud skal velsigne de.

Jeg hadde blitt fornærmet. Jeg vil ikke velsignes av hans gud, eller noen gud, og det må han respektere.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Ja, du kan ta det sånn, eller du kan ta det sånn at han ønsker deg det beste.

 

Man kan ikke leve i en verden av seg selv.

 

Jeg er en ateist, og jeg kan godt respektere at Bush vil at han vil at hans gud skal velsigne alle. Det tar jeg som at han ønsker meg det beste.

 

Hva skulle han ellers ha sluttet talen med?

 

"Ha en fin dag." ??

 

Han må da få lov å uttrykke seg som han vil vel.

Man kommer ingen vei ved å forlange at alle andre skal snakke akkurat som de vil...

Lenke til kommentar
Ja, du kan ta det sånn, eller du kan ta det sånn at han ønsker deg det beste.

 

Man kan ikke leve i en verden av seg selv.

 

Jeg er en ateist, og jeg kan godt respektere at Bush vil at han vil at hans gud skal velsigne alle. Det tar jeg som at han ønsker meg det beste.

 

Hva skulle han ellers ha sluttet talen med?

 

"Ha en fin dag." ??

 

Han må da få lov å uttrykke seg som han vil vel.

Man kommer ingen vei ved å forlange at alle andre skal snakke akkurat som de vil...

 

For eksempel det, ja. Eller kanskje "Thank you" eller "Go in peace" eller noe sånt...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-23990

Når Bush holder radio taler, så sier han "Thank you for listening" så vidt jeg vet, så det på whitehouse.gov når jeg sjekka de andre talene.

 

Have a nice day er ikke noe man sier til FN... Det høres rent uproff ut...

 

Thank you er greit nok, men igjen blir det litt følelsesløst.

 

Go in peace er litt teit, siden det er åpenbart at de i FN forsamlingen kommer til å gjøre det... kanskje ikke deres landsmenn, men ihverfall de...

 

Bush må nå få lov å takke de som hører på han som han vil vel?

Så lenge Bush ikke sier "May Allah Bless You All" eller "May Jehovah Bless You All" eller noe sånt spesifikt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...