anja bm Skrevet 11. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2013 Lurer på om noen vet hva er den prinsipielle forskjellen mellom en termistor føler og en Pt- 100 føler er? Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2013 En termistor er basert på at galvanisk spenning endrer seg med temperatur. Typisk i millivolt området. Et pt100 element endrer resistans med temperatur. 100 ohm ved 100 grader og 96,5 ohm ca ved 0 grader. Er ganske vanlig å mikse termistor (termoelement) og pt100 elementer blant ukyndige. Lenke til kommentar
anja bm Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Rapporter Del Skrevet 11. desember 2013 Tusen takk! Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 11. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) En termistor er en elektronisk komponent som endrer motstand med temperaturen. Et pt100 element endrer resistans med temperatur. 138,5(ca) ohm ved 100 grader og 100 ohm ca ved 0 grader. Er ganske vanlig å mikse termistor (termoelement) og pt100 elementer blant ukyndige. Rettet det for deg jeg Og til trådstarter, forskjellen er at pt 100 er tilnærmet linjær mens en termistor ikke er det. termistor`e er også veldig små og passer derfor til andre ting der linjæritet ikke er viktig. og ja, pt element er veldig nøyaktige. Og ja, termistor`er kommer i både positiv og negativ utførelse. Mens pt element kun kommer i økende motstand i økende temperatur Det Luske_ludvig tenker på er en TC/termocouple og det er en helt annen sak Endret 11. desember 2013 av Salvesen. 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 11. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 11. desember 2013 Takk for oppklaring Salvelsen. Si i fra om du trenger ny jobb! 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. desember 2013 Rapporter Del Skrevet 12. desember 2013 Hehe, jo det skal jeg huske på Luske_Ludvig! Må si jeg ble nysgjerrig på hvilken jobb du snakker om Ikke vær redd for å sende mer info på en melding! hehe Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå