Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Byggeestimat på slott

Anbefalte innlegg

Fant et slott bygget i tudorstil som ligger i Boston og kalles "Boston university castle" (http://en.wikipedia.org/wiki/BU_Castle). Jeg finner dette veldig nydelig og prøver å estimere hva det ville kostet å bygge noe lignende (ikke at jeg har råd).
Ut ifra bildene jeg har sett innendørs virker det mindre ut inni enn det gjør utenfor. Det er ganske stort, men trolig ikke overdrevet stort. Jeg fant en planløsning av første etasje og skrev på ut ifra øyemål grove størrelsesantagelser.
Jeg har ikke funnet noen bilder av de andre etasjene. Første etasje er ca. 170m^2 ut ifra min grovestimasjon. Andre etasje er nok litt mindre, ca. 130 m^2 eller noe lignende. Tredje etasje er vell en slags loftstue, sier 100 m^2 der. Totalt 400 m^2 (ja dette er veldig grovt regnet og er ikke meningen skal være nøyaktig). Kjelleren vil jeg ikke medregne nå, og jeg ville heller ikke bygget en så stort kjeller som antegeligvis ligger her. "Huset" er bygget i stein, hvilken sort vet jeg ikke. Det ser ut til å være i en ganske høy standard, og jeg ville heller ikke spart på treet i et slikt hus.
For å oppsummere. Slott i Tudor-revival stil i stein. ca. 3-4 ovner, 3-4 bad. 400-500 (?) m^2, ganske høyt (ca. 10 m ?). Tomt medregnes ikke, Kjeller medregnes ikke, garasje medregnes ikke, og graving og grunnmur medregnes ikke. Hvor mye ville noe sånt kostet å bygge i dag? Mer enn 10 mill?

Vil ha seriøse svar. Ikke kritikk av størrelsen, eller kommentarer på at jeg aldri kommer til å bygge noe lignende.

post-177007-0-64428800-1386767837_thumb.png

post-177007-0-29000900-1386767848_thumb.jpg

post-177007-0-06898300-1386767857_thumb.jpg

post-177007-0-22095600-1386767986_thumb.jpg

post-177007-0-06556600-1386768060_thumb.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg tok eit google søk og fant denne siden: http://oslo.kirken.no/grorud/kirkene/grorudkirke

Eg er veit ikkje kor stor Grorud kirke er, men det er ei steinkirke med plass til 500 personer som er oppført i lokal stein. Eg antar at ei kirke er ei grei samanlikning då den vil være av tilsvarande utvendig og innvendig standard som eit slikt slott.

I følge denne sidan så kosta kirka 134 759 kr når den stod ferdig i desember 1902.

Basert på statistisk sentralbyrå sin konsumprisindeks så er 134 759 kr i 1903 tilsvarande 8,2 mill 2012 kroner.

Med tanke på at dette er eit kirkebygg så var nok sjølve byggearbeidet gjort på dugnad.

Så då vil eg gjette på at du må ut med ca 10 mill berre for materialkostnadane. Deretter kjem bygningsarbeidet.

Lenke til kommentar

Vil neppe ha nok penger selv om en vant både Lotto, Tipping, og V75 på en gang.

For det første finnes det knapt nok håndtverkere og bedrifter i Norge som kan oppføre noe slikt, eller lage 8 kvm. store blyglassvinduer i gammel stil og denslags trapper etc.

Vil tippe en noenlunde tro kopi av dette byggverket inkl. interiør kanskje ville vært 50-60 millioner

Da blir det billigere å dra til Romania å kjøpe det gamle slottet til grev Dracula eller noe

Lenke til kommentar

Kan ikke hjelpe deg med priser og det er det nok få i Norge som kan. Muligens en arkitekt, som har jobbet i området, kan gjøre et overslag. Og det uavhenig om slottet skulle oppsettes her, eller i USA. Pris må nok kalkuleres! Men vil likevel komme med noen kommentarer, spessielt på dine aral anslag.

Prisanslag for nye eneboliger her og en spartansk steinkirke her i Norge, gir ingen indikasjon på hva dette ville koste å bygge i dag, i USA, eller i Norge..

Det du kaller kjeller, er nok Graund floor (1.eta.) og hjertet i huset! Med alle, eller de fleste basisfuksjoner som; kjøkken, vaskeri, kontorer/spiserom for stab, m.m, kanskje også 1 - 2 hybler for stab (resten i 4. eta.) Så, dette inngår selvfølgelig i totalt boareal.

Den planen du har, er trolig over 2. eta, men kan være 3.eta. Men alle de tre første etasjene har tilnærmet det samme boareal, i alle fall bruksareal. 4. eta. (loftetasjen) har kanskje ca 30 % mindre gulvareal.

Hvor mange peiser (og eventuelt ovner) er umulig å gjette. Vi kan se 3 piper (doble og kanskje tredoble), trolig er det en til på baksiden. Og her pipe kan ha flere ovner, i hver etasje.

Du har rett i at inv. areal, er noe mindere enn BYA. Slike bygg var uten isolasjon, (bygget i sten) og det eneste isolerende var tykke utv. steinvegger (her kanskje 80 - 100 cm), der det var oppholdsrom direkte ut mot yttervegg. Tynnere vegg hvis det kom en bod, o.l. i mellom, som isolerte. Det kan du også se på tegningene. Så selve bygningskonstruksjonen er også relativt primitiv, men med dekorativ utvendig fasade. Inv. var og er det betydelige kostnader. Trolig lav standard i 1. og 4. eta., der det hovedsakelig var tjenere som oppholdt seg.

Hvis ingen kan svare noe mer konkret, kan det være en ide å forsøke å finne ut hvor mange årsverk, det tok å ferdigstille dette. Her jobbet det nok mange folk, i flere år. Vil gjette på, at da det ble bygget, var arbeidslønn 1/3 av byggekostnadene. Finnes sikkert omtale og beskrivelser av dette (kanskje også byggekostnad). Da vil du finne omtrentlig byggekostnad da dert ble bygget. Og så gå "veien om" prisstigning og så differanse på byggekostnader i USA og Norge.

I dag hadde et slikt bygg blitt bygget etter andre prinsipper, selv om utseendet hadde vært det samme. Men bl.a. tidkrevende dekor er for kostbart, så det hadde det nok vært nødvendig med forenklinger, ellers hadde det blitt mange mil., bare i dekor. Likevel hadde dette sikkert koste mange ti-talls mil. å bygge i dag i Norge.

Lenke til kommentar

"Studies for the house began in the winter of 1904; construction was completed in 1915 at a cost of more than $500,000."

hentet fra http://www.bu.edu/castle/about-the-castle/history/

Ifølge denne amerikanske inflasjonskalkulatoren ville 500'000 $ rundt 1910 være verdt rundt 12 millioner dollar i dag. Dette tilsvarer litt over 70 millioner norske kroner.

http://www.westegg.com/inflation/

Men med tanke på at arbeidet for hundre år siden må ha vært mye dyrere enn det ville vært idag. Fraktkostnadder, og mye håndarbeid. Sett bort ifra gravering til trappen og noen andre detaljer, og hvis vi i tillegg ser for oss noen snarveier og forenklinger, tror jeg den orginale kostnaden kan reduseres kraftig.

Endret av diskus123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg henviste til din egen link og der står det: "Plans were drawn up in 1904 and construction was completed in 1915 at a cost of more than $500,000". Det er forskjell på "studies for the house" og " plans where drawn up". Det siste beytyr ikke at de startet på tegningene da, men en sluttføring av tegningene. Vanlig i bygningsteknisk engelsk. Ikke det, at det spiller så stor rolle.

Det tok mange år å bygge slottet, men håndkraft. Også utgraving av HELE byggegruba, ikke bare for trappa. Og det meste av matrialer er bearbeidet på plassen. I dag ville maskiner nedkorte byggetid. Men trolig ville bare grunnarbeidene i dag, pågå 3 - 5 mnd., kanskje mer. Så jeg anntyder en byggetid på 2 - 3 år i dag, hvis bygget skulle fremstå på samme måten.

Jeg synes prisantydningen høres ganske riktiig ut, hvis det skulle bygges et lignende slott, med samme utseende ut- og innvendig. Ja, vi ville nok bygget på en annen måte (bl.a. med isolasjon, i mitten av yttervegg), men vi har langt andre krav, som gjør at "vinningen, trolig går opp i spinneingen". Men hvis en jukser og bygger noe med samme form og funksjon, men ikke samme utseende (og utsmykkning). Da kan mye innspares.

Lenke til kommentar

Vil neppe ha nok penger selv om en vant både Lotto, Tipping, og V75 på en gang.

For det første finnes det knapt nok håndtverkere og bedrifter i Norge som kan oppføre noe slikt, eller lage 8 kvm. store blyglassvinduer i gammel stil og denslags trapper etc.

Vil tippe en noenlunde tro kopi av dette byggverket inkl. interiør kanskje ville vært 50-60 millioner

Da blir det billigere å dra til Romania å kjøpe det gamle slottet til grev Dracula eller noe

Har en følelse at hadde man hyret inn teamet som vedlikeholder Nidarosdomen i Trondheim så hadde man nok hatt nok kompetanse... ihvertfall nok kompetanse innen rekkevidde.

Med anslaget på 50-60 millione tror faktisk du er ganske spot on.... alenevinner på vikinglotto kunne man ha fort ha bygd 2 slott :)

Lenke til kommentar

Denne nettsiden tilbyr plantegninger av slott. Jeg søkte på en størrelse mellom 350 og 600 kvadrat her: http://www.archivaldesigns.com/advanced-search?field_square_feet_value%5Bmin%5D=3500&field_square_feet_value%5Bmax%5D=6000&field_total_bedrooms_value%5Bmin%5D=&field_total_bedrooms_value%5Bmax%5D=&field_full_bathrooms_value%5Bmin%5D=&field_full_bathrooms_value%5Bmax%5D=&title=

Står ikke noe om estimert pris på å sette opp, men kan vell ikke være så langt ifra bygget nevnt i første innlegg. Hvis prisen stemmer med det dere tror (50-70mill), vil isåfall kvadratmeterprisen være nesten 10 ganger høyere enn rimelige byggesett. 60mill/450m^2=13'333/m^2.

Lenke til kommentar

Denslags bygg bygges jevnlig i USA, også i dag. Så et tilsvarende byggeprosjekt fra California, ferdigstilt like før år 2000. Det var en hel del større (tre etasjer, ca 280/240/240 kvm utvendig målt, i tillegg "ikke utnyttbart" loft som sikkert ville gitt 35-40-45 kvm målbart areal etter norske regler, hagestue+ dagligstue + peisestue + spisestue + bibliotek/kontor + musikkrom, alle med ilsteder og i tillegg ildsted i hall og "master bedroom", sju soverom (+to hushjelprom), sju "full bath" (med badekar/dusj/vask/toalett), et "3/4" bath" (uten badekar) og ett "1/2 bath" (toalett/vask)) og ikke fullt så forseggjort, men det var ikke langt unna heller. Prosjektet hadde en total byggepris på 45 milioner USD eller med dagens kurs ca 285 millioner kr, og ca 25 % av summen var eiendom på nær 6000 kvm i et av statens dyreste strøk, graving/mur, tilrettelegging for vei/vann/kloakk, opparbeidelse av hage, femdobbel garasje (formoder den ene var til plentraktoren man sjølsagt trenger på en slik eiendom...) og et lass offentlige avgifter. (Og neida, det var slett ikke USAs dyreste privatbolig, det finnes et tresifret antall boliger i USA med skattetakst høyere enn 40 millioner USD. Skattetakstene der er mer realistisk markedsverdi enn i Norge, men typisk 5-15 % under markedspris viser statistikk for dyre (10 millioner USD+) boliger som faktisk har blitt solgt på åpne markedet.) Byggetida på prosjektet var for øvrig knapt fem år, regnet fra plangodkjennelse til ferdiggodkjenning og skatteregistrering. (Man har neppe hatt veldig hast med ferdiggodkjenningen, for fra da av begynner eiendomskatt å løpe og de fleste med slike budsjetter i USA har en viss "naturlig motstand" mot å betale "skatt heilt unødvendig". Det er altså ikke urimelig å gå ut fra at denne har kommet tre-seks måneder seinere enn det ville vært naturlig å få den på plass i Norge, når myndighetene har satt tommeskruen på.)

På bakgrunn av det vil jeg tro 100-120 millioner kr ville vært realistisk byggesum i USA. Norge har relativt sett klart høyere lønn for bygningspersonell, høyere MVA (i dette tilfellet 25 % vs dels 12 % og mest 17 %) og også en del høyere tekniske krav til bygninger (bl a isolasjon og vindstyrke), så 150-180 millioner vil jeg tro kunne være realistisk i Norge.

Man kunne nok fått den opp for 2/3 av det og sikkert mindre også ved maksimal rasjonalisering og forenkling, men det er altså ikke slik bygninger som dette faktisk bygges. Den som har råd til å legge 100 millioner på bordet for boligen sin har som regel råd til å legge 150 millioner der også for å få det akkurat slik han mener det skal være. (Med mindre man da begrenses av gevinstsummen i Vikinglotto - da burde man kanskje også bekymre seg en del for årlig strømregning, eiendomsskatt, vedlikehold og lignende? Hadde lett blitt ei brutto lærerlønning bare i skatter og avgifter på et slikt hus, to også i de grådigste kommunene... )

Ser TS i innlegg 11.12 kl 17:42 trekker fram at arbeidet "må ha vært mye dyrere enn det ville vært idag". Det er nok bare delvis riktig. Forutsatt at man i dag velger "snarveier og forenklinger" - de enkleste og billigste kopiløsningene som "kopierer noenlunde" - har tanken klart noe for seg og det ville nok være mulig med "høyest mulig bygningsrasjonalitet" å skjære minst 1/3 i et slikt bygningsbudsjett. Det gjør imidlertid ikke den som bygger slikt anno 2013! Her skal det være som "dengang da" så langt dette er mulig med dagens håndverkkunnskap og ikke direkte utilrådelig ut fra hva man har av byggkunnskap i dag. Arbeidspenger er også relativt sett langt dyrere i dag enn i 1910, det er en konsekvens av velstandsøkningen. Dengang arbeidet håndverkere for knapper og glansbilder sammenlignet med i dag fordi det ikke var noen annen mulighet. I den grad man ser for seg import av polsk og kinesisk arbeidskraft (som heller ikke har særlig annen mulighet) og på samme vilkår som i Polen og Kina blir tankegangen riktig nok, men da er jeg nok redd for at man ville hatt blokkade, aksjoner og 123 rettslige stevninger før grunnmuren var ferdig om det bygget skulle oppføres i Norge. At det også ville vært en del tekniske krav til bygget i Norge 2013 som det ikke var i Boston 1910 ville nok også fordyret en god del. Koster litt mer med noen titalls kvm håndlaget blyinnfattet vindu i tredobbel utgave enn i enkel...

Lenke til kommentar

Kan godt hende prisen er en del høyere enn det jeg først antok, men jeg nekter å tro per nå at et steinhus på litt over 400 kvadrat kan koste i nærheten av summene som har vært nevnt her. Ser at man kan få kjempevillaer på 2000 kvadrat for den prisen.

Men trolig ville bare grunnarbeidene i dag, pågå 3 - 5 mnd., kanskje mer. Så jeg anntyder en byggetid på 2 - 3 år i dag, hvis bygget skulle fremstå på samme måten.

Hvorfor vil grunnarbeidet på denne boligen ta så mye lenger tid enn andre hus med samme størrelse, eller vil det ikke det?

Et annet spørsmål det går ann å stille er jo hva det ville kostet å bygge et hus som dette uten alle detaljene. Et fint hus på samme størrelse i stein. Jeg kan jo også vise til noen finn annonsen for å vise priseksempler på eldre bygg i lignende stil.

http://www.finn.no/finn/realestate/abroad/homes/object?finnkode=22740406
Fransk slott på 550m^2 til 7 mill.

http://www.finn.no/finn/realestate/abroad/homes/object?finnkode=43698341

Fransk slott på 650m^2 til ca. 26 mill.

Begge har svære eiendommer og ser og høres ut til å være i god stand.

Lenke til kommentar

Fantstisk den siste eiendommen der ja....

Skal man bygge ett slikt hus/slott i gammel stil med moderne metoder vil jeg tro man ser en helt annen prislapp.

Kan tenke med at man hadde fått bygd noe slikt du antydet i 1. posten til 15-25 millioner + tomt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...