MSc Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Problemet er som følger: Har en tabell som bl.a. inneholder "Produkt", hvert av disse produktene inneholder en eller flere "innganger". (sterkt forenklet eksempel: Produkt Inngang A 1 A 2 B 1 B 2 B 3 Bruker en SQL spørring i VBA for å hente inn alle Produkt og inngang (+ diverse andre felt) for å gjøre noen beregninger. Det jeg ønsker er å finne maksverdien i feltet inngang når jeg her hentet ett produkt. Henter data i VBA med denne setningen:Set rst.OpenRecordset (SELECT * FROM tabell WHERE Produkt = A;) Men hvordan kan jeg da finne maksverdi for felt "Inngang" Lenke til kommentar
quantum Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 select max(inngang) from tabell where produkt = 'A'; access forstår vel såpass av standard sql at det burde funke ... dog ikke prøvd. Lenke til kommentar
MSc Skrevet 19. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 19. desember 2013 Ooooops, min feil. FEILSTAVING hmmf. Lenke til kommentar
r2d290 Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 Bumper denne da jeg lurer på omtrent det samme. La oss si at vi legger til en kolonne som heter pris: Produkt Inngang Pris A 1 2 A 2 5 B 1 1 B 2 8 B 3 6 select max(inngang), pris FROM tabell WHERE produkt = 'A';Dette gir meg en pris på 2, men jeg ønsker jo en pris på 5 siden det er det som står ved den høyeste Inngangen ved A. Noen forslag? Lenke til kommentar
TSP Skrevet 15. februar 2014 Del Skrevet 15. februar 2014 (endret) Ikke tenk på MAX SELECT inngang, pris FROM tabell WHERE produkt='A' ORDER BY inngang desc LIMIT 1; Utover det så kan du lese her: https://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/example-maximum-row.html Endret 15. februar 2014 av TSP Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå