Gå til innhold

FreeNAS: Input/output error på FAT32-disk

ventle

Anbefalte innlegg

Har en FreeNAS-boks der jeg har en 2TB snurredisk formatert som FAT32, som jeg holder på å ta backup av litt ymse til (via rsync fra en annen server). Den har nettopp gjort seg ferdig med første runde med ca 1.1TB filer. Når jeg nå skulle opprette en ny mappe for å gå videre får jeg bare feilmelding - "mkdir: [navn på ny mappe]: Input/output error". Jeg kan fint skrive filer til disken, men ikke lage nye mapper.

Mistenker at det kan ha noe med feil på disken som har oppstått under den første runden med kopiering. fsck gir følgende output:

[root@freenas] /# fsck -t msdosfs /dev/ada0p1
** /dev/ada0p1 (NO WRITE)
** Phase 1 - Read and Compare FATs
** Phase 2 - Check Cluster Chains
** Phase 3 - Checking Directories
** Phase 4 - Checking for Lost Files
107534 files, 2585344 free (27212696 clusters)
MARK FILE SYSTEM CLEAN? no

***** FILE SYSTEM IS LEFT MARKED AS DIRTY *****

Hvordan kan jeg fikse dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. fsck kan ikke reparere på en disk som er mounta (montert) - det er det "(NO WRITE)" forsøker å fortelle deg

2. Du burde ikke (virkelig ikke) bruke FAT32 (eller NTFS, ext2/3/4) som filsystem på en lagringsdisk i FreeNAS. Bruk av fremmede filsystemer ("fremmed" i forhold til plattform / os det kjører på, i motsetning til native) gir deg mer trøbbel enn fordeler. Unntaket er dersom du bruker et fremmed filsystem for datautveksling.

3. FreeNAS er basert på FreeBSD, denne tråden burde derfor vært i BSD/Unix forumet.

Når det gjelder feil på disken, står det noe i loggen da? Sjekkes lettest ved å logge inn via ssh eller starte en kommandovindu fra webgrensesnittet på FreeNAS og så kjøre kommandoen

tail /var/log/messages

Dersom du finner igjen feilmeldinger der som har med disken din (ada0) å gjøre, så kan det være feil på den.

Lenke til kommentar

3. BSD-forumet er mer eller mindre dødt. Derfor postet jeg her. Såvidt jeg vet er ikke forskjellen fra Linux alt for stor akkurat på den aktuelle problemstillingen.

2. Jeg har formatert akkurat denne disken som FAT32 fordi det er en engangs backup-jobb - jeg skal ta en backup av alt jeg har på filserveren og arkivere denne disken. Dersom jeg noen gang skulle ha behov for å hente den frem igjen vil jeg at den skal kunne leses av mer eller mindre alle operativsystemer - FAT32 er såvidt jeg vet det filsystemet som har bredest støtte på tvers av operativsystemer per i dag.

1. Takk for info. Prøvde å kjøre en runde fsck uten å mounte disken. Vet ikke om det gjorde så stor forskjell bortsett fra at den ikke klager over NO WRITE og at den tilbyr å merke filsystemet som rent

[root@freenas] ~# fsck -t msdosfs /dev/ada0p1
** /dev/ada0p1
** Phase 1 - Read and Compare FATs
** Phase 2 - Check Cluster Chains
** Phase 3 - Checking Directories
** Phase 4 - Checking for Lost Files
107534 files, 2585344 free (27212696 clusters)
MARK FILE SYSTEM CLEAN? [yn] y
MARKING FILE SYSTEM CLEAN

Får fortsatt ikke laget noen nye mapper (etter å ha mountet disken).

Her er hva en grep etter ada0 i var/log/messages gir ut:

Dec 12 13:08:24 freenas kernel: ada0 at ata2 bus 0 scbus1 target 1 lun 0
Dec 12 13:08:24 freenas kernel: ada0: <WDC WD20EARS-00MVWB0 50.0AB50> ATA-8 SATA 2.x device
Dec 12 13:08:24 freenas kernel: ada0: 300.000MB/s transfers (SATA 2.x, UDMA5, PIO 8192bytes)
Dec 12 13:08:24 freenas kernel: ada0: 1907729MB (3907029168 512 byte sectors: 16H 63S/T 16383C)
Dec 12 13:08:24 freenas kernel: ada0: quirks=0x1<4K>
Dec 12 13:08:24 freenas kernel: ada0: Previously was known as ad7
Dec 12 13:08:26 freenas smartd[1975]: Device: /dev/ada0, FAILED SMART self-check. BACK UP DATA NOW!
Dec 12 13:08:26 freenas smartd[1975]: Device: /dev/ada0, 65281 Currently unreadable (pending) sectors
Dec 12 13:08:26 freenas smartd[1975]: Device: /dev/ada0, 23 Offline uncorrectable sectors
Dec 12 13:08:26 freenas smartd[1975]: Device: /dev/ada0, Failed SMART usage Attribute: 5 Reallocated_Sector_Ct.
Det ser kanskje ikke så bra ut. Da er spørsmålet, var disken dårlig før jeg begynte (jeg kjøpte den brukt), eller er det FreeNAS sin støtte for FAT32 (eller manglende sådan) som har fucket opp ting i løpet av filkopieringen?
Lenke til kommentar

Når disken feiler på SMART testene (som kjøres via firmware i disken) så er det disken det er noe galt med, ikke operativsystem, filsystem eller noe annet. Kraftige hint i de tre siste linjene i loggen din. Dersom ett eller flere av disse tallene stadig øker, så bør du bytte disken snarest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...