Gå til innhold

Bruk av Chromecast og streaming

Anbefalte innlegg

Først vurderte jeg en Smart Blueray spiller for å kunne streame bla filmer fra min NAS. Så leste jeg nettopp en nylig oppdatering av Chromecast.

Hvordan er dette når det kommer til streaming av Blueray og ikke minst undertekster som feks .srt filer?

Nå har ikke jeg oppgradert min nåværende tv, som da bare har en HDMI uttak.

Denne må brukes til Altibox dekoderen. Men hva om jeg feks bruker en HDMI spliitter, vil Chromecast da fungere? Eller må tv'en har 2 uttak uten bruk av splitter/forgreiner eller hva det nå heter?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Først vurderte jeg en Smart Blueray spiller for å kunne streame bla filmer fra min NAS. Så leste jeg nettopp en nylig oppdatering av Chromecast.

Hvordan er dette når det kommer til streaming av Blueray og ikke minst undertekster som feks .srt filer?

Nå har ikke jeg oppgradert min nåværende tv, som da bare har en HDMI uttak.

Denne må brukes til Altibox dekoderen. Men hva om jeg feks bruker en HDMI spliitter, vil Chromecast da fungere? Eller må tv'en har 2 uttak uten bruk av splitter/forgreiner eller hva det nå heter?

Det du kan gjøre er å skaffe deg en enkel HDMIswitch. Det får du f-eks på ClasOhlson for noen hundrelapper. Pass dog på at den støtter 1080. En slik switch tar 2 eller flere HDMI-inputs og du kan enten med fjernkontroll eller knapper styre hviliken som blir sendt til outputen (det vil i ditt tilfelle si tven)

Jeg ser ingen grunn til at ChromeCast ikke skal fungere med en slik switch.

Når det gjelder selve Chromecasten og dine spørsmål i forhold til den og blu-ray har jeg ingen anelse.

Lenke til kommentar

Chromecast er basert på Android, og selv i Android (med f.eks. DicePlayer) er det noe herk å få med subtitles når du streamer via SMB/CIFS eller FTP, så å få med subtitles på Chromecast kan du bare glemme med mindre du skal streame fra kommersielle tjenester som Netflix..

Selv har jeg en MiniHTPC (Asrock Core HT 252B siden den da også i nøden kan spille av Blu-Ray) som kjører Windows 7 med XBMC satt til å starte ved oppstart, og det fungerer strålende (men siden det er Windoze så har jeg satt den opp med daglig reboot og byttet den interne disken med en skikkelig SSD)..

På jobb har jeg en Rikomagic MK802 II (Android Dongle) som streamer det meste fra seedboxen min på 4TB (men subtitler bruker jeg ikke, men siden en kollega foretrekker subtitles så vet jeg hvor enormt mye herk det er å få til på Android) og både US og Norsk Netflix..

EDIT: En HDMI splitter brukes til å spille av samme kilde på to forskjellige skjermer, men en HDMI switch gjør susen hvis TVen har lite HDMI-innganger.. De fleste HDMI-switcher har også en liten fjernkontroll som du ikke trenger så lenge du har en skikkelig universalfjernkontroll..

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Vil også nevne det faktum at Chromecast har hardkodede DNS-servere (google sine egne 8.8.4.4 og 8.8.8.8), så hvis du vil bruke DNS for å skaffe deg amerikans Netflix på Chromecast så må f.eks. ha en DD-WRT router (eller hvilken som helst router som støtter iptables) slik at du kan legge inn diverse brannmurregler.

Siden DD-WRT routere også som regel støtter oppkobling av OpenVPN så kan det også nevnes at det også er et alternativ til å få amerikansk Netflix, men uansett så får du ikke amerikansk netflix på Chromecast (i Norske subnet) uten DD-WRT..

Selv tok jeg en gammel Linksys E4200 og satte opp iptables til å preroute google sine DNS-er om til Unotelly sine DNSer (og hvis de feiler så kan samme router koble opp VPN ved noen få tastetrykk)..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...