Gå til innhold

[Løst] Ny cpu-kjøler?

Jappesen

Anbefalte innlegg

Intel-kjøleren har løsnet og jeg funderer på om det lønner seg å kjøpe en annen cpu-kjøler? Jeg overklokker ikke.

Hva er best av kjølepasta og Thermal PAD?

------------------------------------------------------------------------------------

Intel I7-4770K - - Asus Z-87 Pro - NVIDIA GeForce GTX 650 Ti Boost -

32GB CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO BLUE 1866MHZ -

WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT ENG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Intel-kjøleren har løsnet og jeg funderer på om det lønner seg å kjøpe en annen cpu-kjøler? Jeg overklokker ikke.

------------------------------------------------------------------------------------

Intel I7-4770K - - Asus Z-87 Pro - NVIDIA GeForce GTX 650 Ti Boost -

32GB CORSAIR 16GB DDR3 VENGEANCE PRO BLUE 1866MHZ -

WINDOWS 7 HOME PREM SP1 64-BIT ENG

Thermal pads er tykkere og er ment å elektrisk isolere og fysisk beskytte/gi buffer fra skjør elektronikk til en eventuell kjøleribbe (som f.eks VRAM som Taake89 prøvde å skrive ^^). De er tykke og takler derfor ikke svært varme komponenter som en prosessor.

For som alle kjølepastaer og termiske pads, så leder de varme svært dårlig kontra metaller som aluminium og kobber (men leder varme godt kontra plastikk og andre typiske isoleringsmaterialer), og det betyr at du ønsker å ha så tynt lag som mulig.

Eneste grunnen til at du har termisk pasta mellom en CPU og en kjøler er pga mikroskopiske sprekker og hull som ville gjort kontakten mellom de to for dårlig. Disse hullene og sprekkene ville da hatt luft som varmeleder, og dette er betraktelig dårligere en termisk pasta.

Ergo: En termisk pad kan være fra noen titals millimeter til flere millimeter tykk. Når du tar på kjølepasta derimot så vil dette laget være i mikrometerskalaen, og dermed MYE tynnere enn dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøp en Noctua cpu kjøler. Personelig annbefaling.

Kanskje noen av disse?

Er flere der også som er mindre og billigere som er kanskje mer til deg siden du ikke ska overklokke. Kjølepastan fra Noctua er bare gull.

Endret av Jann.
Lenke til kommentar

Thermal pads er tykkere og er ment å elektrisk isolere og fysisk beskytte/gi buffer fra skjør elektronikk til en eventuell kjøleribbe (som f.eks VRAM som Taake89 prøvde å skrive ^^). De er tykke og takler derfor ikke svært varme komponenter som en prosessor.

For som alle kjølepastaer og termiske pads, så leder de varme svært dårlig kontra metaller som aluminium og kobber (men leder varme godt kontra plastikk og andre typiske isoleringsmaterialer), og det betyr at du ønsker å ha så tynt lag som mulig.

Eneste grunnen til at du har termisk pasta mellom en CPU og en kjøler er pga mikroskopiske sprekker og hull som ville gjort kontakten mellom de to for dårlig. Disse hullene og sprekkene ville da hatt luft som varmeleder, og dette er betraktelig dårligere en termisk pasta.

Ergo: En termisk pad kan være fra noen titals millimeter til flere millimeter tykk. Når du tar på kjølepasta derimot så vil dette laget være i mikrometerskalaen, og dermed MYE tynnere enn dette.

Damn. Da lærte jeg litt i dag også :-) Har egentlig tenkt over hva kjølepasta egentlig er.

Lenke til kommentar

Kjøp en Noctua cpu kjøler. Personelig annbefaling.

Kanskje noen av disse?

Er flere der også som er mindre og billigere som er kanskje mer til deg siden du ikke ska overklokke. Kjølepastan fra Noctua er bare gull.

En slik sak er helt unødvendig i utgangspunktet om du har en strømgjerrig prosessor som du ikke skal overklokke. Siden man knapt nok vil klare å utnytte 1/10 av kapasiteten til kjøleren så vil den bare ta opp masse ekstra plass, utgjøre en ekstra fare (Intelkjøleren faller ikke bare av, og et slag/støt som får selv den lille Intel-kjøleren til å ramle av vil potensielt ha rimelig ødeleggende effekt med en Notua NH-D14) og potensielt stå i veien for RAM og kabinett. På akkurat samme måte som at jeg heller ikke kan anbefale kompressorkjøling til trådstaer, da også dette er fullstendig overkill.

Minstemann til Noctua blir mer passende, selv om også denne er beregnet for et annet behov enn det trådstarter har (nemelig å pase inn i ITX-kabinetter), og også her må du ut med ganske mye penger. Som Taake89 så ville jeg heller gått for Hyper 212 EVO, som er billigere, er stillegående og yter mer enn godt nok for trådstater.

Damn. Da lærte jeg litt i dag også :-) Har egentlig tenkt over hva kjølepasta egentlig er.

;) Det finnes nok å snakke om når det kommer til "kjølepasta", eller termisk pasta som blir mer korrekt å si. (noen ganger er det verken pasta eller pads, men flytende eller semi-flytende metaller etc..)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

En slik sak er helt unødvendig i utgangspunktet om du har en strømgjerrig prosessor som du ikke skal overklokke. Siden man knapt nok vil klare å utnytte 1/10 av kapasiteten til kjøleren så vil den bare ta opp masse ekstra plass, utgjøre en ekstra fare (Intelkjøleren faller ikke bare av, og et slag/støt som får selv den lille Intel-kjøleren til å ramle av vil potensielt ha rimelig ødeleggende effekt med en Notua NH-D14) og potensielt stå i veien for RAM og kabinett. På akkurat samme måte som at jeg heller ikke kan anbefale kompressorkjøling til trådstaer, da også dette er fullstendig overkill.

Minstemann til Noctua blir mer passende, selv om også denne er beregnet for et annet behov enn det trådstarter har (nemelig å pase inn i ITX-kabinetter), og også her må du ut med ganske mye penger. Som Taake89 så ville jeg heller gått for Hyper 212 EVO, som er billigere, er stillegående og yter mer enn godt nok for trådstater.

Ja, tenkte skulle bare forslå minstemann til Noctuaen. Ja men da er vell Hyper 212 mer enn godt nokk da.

Lenke til kommentar

Takk til alle for svar :)

Jeg prøver meg først med kjøleren jeg har. Er dette en OK kjølepasta?:Arctic Cooling MX-2 Thermal 4 gram. 4 gram er noK?

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/kjolepasta/arcticcooling-mx-2thermalcompound4gram/117617.7067/

For fjerning av gammel kjølepasta, er dette noe å gå for?: Akasa Rengöring chipset och fläktar

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/kjoling/kjolepasta/akasa-rengringchipsetochflktar/195747.7067/

Lenke til kommentar

Syns nå det var ett greit valg i og med at det følger med kjølepasta der også :)

Selv har jeg ennå tilgode å måtte kjøpe inn noe middel for å fjerne pasta fra cpu, men nå tar det ikke så veldig lang tid mellom hver gang jeg har kjøleren ute heller.

Lenke til kommentar

Er ikke så vanskelig å montere en ny kjøler :)

Har du gjort det 1 gang så går det av seg selv de andre gangene :)

Jeg tar full rengjøring av pcen 1 gang i året, kanskje oftere og når jeg får det for meg.

Da blir alt skrud fra hverandre og rengjort for støv. Skrur all innmat ut av pcen.

Lenke til kommentar

Er ikke så vanskelig å montere en ny kjøler :)

Har du gjort det 1 gang så går det av seg selv de andre gangene :)

Jeg tar full rengjøring av pcen 1 gang i året, kanskje oftere og når jeg får det for meg.

Da blir alt skrud fra hverandre og rengjort for støv. Skrur all innmat ut av pcen.

Da ringer jeg deg når jeg vil ha jobben utført :)

Takk til alle for hjelpen! :)

Lenke til kommentar

hehe ;)

Den er god :p

Men uansett, jeg bruker toppen 1 time 1 gang i året når jeg rengjør, da er jeg nøyen. avmontering og påmontering tar toppen 30-40 min :) må jo trekke kablene fint slik at dem ikke stopper noe luftstrøm. Så tar nå litt tid da.

Så sei 1.5 - 2 timer i året så er pcen kanon!

Formaterer hele pcen i samme sleng også da ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...