Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny maskin virket i to dager, nå slår den seg av 1/2 sec etter jeg slår den på

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-194400

Det som har skjedd her er veldig enkelt, du har ødelagt CPU og hovedkort med overklokkingen din. Og det at du krever reklamasjon på utstyret du har ødelagt syns jeg ikke noe om, misbruk av systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som har skjedd her er veldig enkelt, du har ødelagt CPU og hovedkort med overklokkingen din. Og det at du krever reklamasjon på utstyret du har ødelagt syns jeg ikke noe om, misbruk av systemet.

Nå får du rulle inn to sekunder før du slenger ut anklagelser. Jeg har ikke overklokket denne cpuen i det hele tatt.

Så fordi jeg har medfølgende programvare installert på maskinen så bør jeg også stå til ansvar for at deler slutter å virke fordi maskinen mister strømmen i kjørende tilstand?

Og for det andre så regner jeg vel også med at programvaren som følger med ikke bryter noen form for garanti på maskinvaren jeg har kjøpt. Ellers ville jeg aldri verden ha installert det heller.

Lenke til kommentar

Overklokking av i5 4670K til 4,6 GHz vil ikke ødelegge hverken CPU eller HK. Dette er ingen ekstrem overklokk, og noe som mange kan oppnå ganske så lett.

Jeg er ikke sikker, men ting kan tyde på at det kan være PSU som har gitt hovedkort en liten smell, dog er jeg ikke sikker på hvordan dette har skjedd. Stort sett det eneste negative jeg fant om det PSU'en din var at den feilet på "Hold-On power" test var det vel. ATX standarden sier at en PSU skal greie å mestre et strøm kutt i minst 16 ms, det feilet den på da den maktet 11,8 ms. Men kan ikke se at dette skulle spille inn her.

Lenke til kommentar

Skulle ønske jeg visste det litt før :p

Men kan det være årsaken her da? Jeg har aldri vært borti at en maskin slutter å virke så fort strømmen går. Det kan den jo alltids gjøre. Det rare er at det er nesten helt likt forrige gang og. Da trykket min yngste datter på knappen på kabinettet.

Lenke til kommentar

Har snakket med netonnet ang. dette, og til min store lettelse er de MYE mer behjelpelige enn CDON.
Tiden har selvfølgelig igjen gått et par dager over deres "14 dagers åpent kjøp" garanti, men han sa at de selvfølgelig kan være litt runde i kantene når man er så uheldig.

Og han mente også at jeg selvfølgelig skulle få byttet dersom den programvaren faktisk har ødelagt komponentene, det er Asus som til slutt må stå til ansvar for sin ustabil programvare isåfall.

Men nå er spørsmålet, synes dere at jeg skal kjøpe samme hovedkort igjen? Eller burde jeg heller gå for noe annet?

Jeg får veldig inntrykk av at dette kortet burde unngås dersom det faktisk ødelegger komponenter så lett :S

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Tror dere "Asus Sabertooth Z87" kan vise seg å være mer stabil kanskje? (Med tanke på at den har lenger medfølgende garanti)

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/hovedkort/intel-socket-1150/asus-sabertoothz87/189189.8086/

I norge så har man uansett 5 år reklamasjonsrett, så at det står 5 år garanti spiller ikke no rolle.

https://teksyndicate.com/forum/motherboards/asus-z87-pro-vs-asus-sabertooth-z87/145207

http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20130730051751AAxLsZR

alle sikter til z87 pro, hadde valgt den selv uansett, da jeg liker hva den har stock. Som wifi og bluetooth

Endret av Mr. D
Lenke til kommentar

Tja, ikke godt å si. Personelig synes jeg ikke at wifi og bluetooth er noe som viktig på en stasjonær. Men det er min personelige mening.

Hva Hardcop sier om Sabertooth:

The ASUS Sabertooth Z87 is built to be the workhorse in the ASUS stable. It is not likely to be the pick for those of you looking for edge of the envelope overclocking, but again, it is not sold as such. It is built like a brick house and is built to be tough, hence the "TUF" branding. Should I move to Haswell in the near future, which I have been contemplating, the Sabertooth Z87 will likely be the motherboard in that system. Worth mentioning also is that ASUS looks to be committed to BIOS maturation with its Z87 products. We think it offers a very great value to those [H]’ers looking stability, security, and permanence.

Lenke til kommentar

Nei for min del er ikke wifi og bluetooth veldig viktig heller, men det var kjekke features å ha da jeg gjerne har blitt vant til det pga. bærbarbruk de siste 10 åra.

Men hovedgrunnen til å gå for Pro og ikke sabertooth var heller prisen.

Third time's a charm, right? :hmm:

Lenke til kommentar

Nei for min del er ikke wifi og bluetooth veldig viktig heller, men det var kjekke features å ha da jeg gjerne har blitt vant til det pga. bærbarbruk de siste 10 åra.

Men hovedgrunnen til å gå for Pro og ikke sabertooth var heller prisen.

Third time's a charm, right? :hmm:

Her er pcen jeg kjøpte for ca 1 måned siden http://www.netonnet.no/Customer/SharedList/3460

Ganske lik din, og jeg har ikke hatt noe problemer enda, bortsett fra problemer med receiver hdmi som ikke har noe med pcen og gjøre.

Men før det da jeg installerte ai suite 3, og overklokket så stoppet den på 4.2Ghz , ga meg random bluescreens hele tiden så jeg avinstallerte det og nå har ikke noe problemer :)

Vi får håpe at du får gull kortet som du fortjener :p

Lenke til kommentar

Haha takk, ja får håpe det.

Ja det ser tydeligvis ut som at AI Suite 3 ikke er helt god å ha med på laget..

For å være ærlig var jeg litt skeptisk til å ha overklokking automatisert, med direkte tilgang til bios osv. Men regnet med at den ihvertfall holdt seg godt innenfor grensene til hva prosessoren tåler.

Det rare er at jeg har prøvd å kjøre prime95 osv. hvor den gikk raskt opp til, men aldri over, 50-55 grader, så jeg klarer ikke å se for meg at noe har blitt brent heller.

Men da igjen, hvis programvaren tuller med spenningene osv. så skal det vel ikke stort til før en bitteliten bane blir ødelagt heller skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Når jeg tok ut en og en komponent så prøvde jeg stegvis å slå på maskinen for å være helt sikker på å ikke glemme noe.

Når jeg til slutt tok ut CPU fikk jeg endelig en lyd ifra hovedkortet!
Da pep den to ganger og lyste opp en rød LED-pære der det stod "cpu"! Woohoo, er det da trygt å anta at hovedkortet har klart seg?

Hva må til, når og hva kjøres POST egentlig?

Er det CPU som faktisk kjører POST sekvensene?

I og med at jeg ikke fikk noen lyd eller lys når CPU stod i, så tyder det vel på at det er CPU som kjører POST?

Eller er en test av selve CPUen også en del av POST?

Lenke til kommentar

Alt så helt perfekt og fint ut, ingen lukt eller synlige skader heller. Og har desverre ingen jeg kjenner som har 1150 socket :(

Men betyr det at POST har begynt å kjøre, og det første den fant var at CPU manglet?
Eller betyr det at den sjekker om CPU er til stede, slik at den kan begynne på POST?

Altså:

Bruker hovedkortet (bios) CPUen for å kjøre POST?

Eller er hovedkortet helt uavhengig av CPU for å "POSTe"?

Endret av -Zenzor-
Lenke til kommentar

Altså hovedkort (les BIOS) kjører POST for å sjekke om alt er i orden, se under for hva som blir sjekket.

The principal duties of the main BIOS during POST are as follows:
1. verify CPU registers
2. verify the integrity of the BIOS code itself
3. verify some basic components like DMA, timer, interrupt controller
4. find, size, and verify system main memory
5. initialize BIOS
6. pass control to other specialized BIOSes (if and when required)
7. identify, organize, and select which devices are available for booting
The functions above are served by the POST in all BIOS versions back to the very first. In later BIOS versions, POST will also:
8. discover, initialize, and catalog all system buses and devices
9. provide a user interface for system's configuration
10. construct whatever system environment is required by the target operating system
Så når CPU mangler kan BIOS ikke utføre det første punktet, og dermed piper den og POST stopper opp. Hvilket vil si at uten CPU kan ikke BIOS fullføre POST, knapt nok starte.
Glemte å spørre, ser du noe på skjermen når dette skjer elelr er den svart? Hvis du bruker CPU'en sitt skjermkort vil du ikke se noe uten CPU så klart.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...