Gå til innhold

Leseranmeldelse: The Elder Scrolls V: Skyrim


Anbefalte innlegg

 

Med andre ord: Omtrent alt Bethesda fikk når de bruke Obsidian til å lage Fallout New Vegas ;)

 

ja, noe av dette var i Oblivion, men Obsidian gjorde en god jobb med dette noe som også gjorde New Vegas til ett bedre rollespill. Savner at Bethesda ikke gjør noe lignende da det er slike ting som gjør spillet dypere og ikke minst får frem en mer genuin rollespill følelse. Bethesda er gode på sandkasse biten, de må bare bli bedre på detaljene som gjør ett bra rollespill mulig. De rører rundt på toppen og gir deg en illusjon av at ting fungerer sånn, men så fort de hopper ut i det så merker du at det er ikke mye dybde i mekanikkene. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dødt og kaldt, grått og kjedelig? Javel?!!! Så spill Supermario da, for pokker!

 

Skyrim er etter min mening den mest fantastiske verden skapt i noe singleplayer spill til dags dato. Ren nytelse på alle felt! At det ikke er så veldig spennende sloss-fokus, det er jeg sjeleglad for, rett og slett fordi jeg hater sloss-spill. Skyrim er en opplevelse, enkelt og greit. At byene er små er jo en absurd melding, den som sier dette må jo ha mista grepet om virkeligheten. Det finnes vel ingen byer der det ikke er dusinvis av folk å bli kjent med. Er det slik å forstå at vedkommende som sier dette mener at Skyrim burde hatt ti byer på størrelse med Liberty City? Get a life!

 

Nei, slutt å syt! Skyrim er et spill jeg antakelig aldri kommer til å bli ferdig med, rett og slett fordi det er alltid noe der jeg enda ikke har gjort eller sett. Gleder meg til de neste ti årene med dette spillet.

Lenke til kommentar

Skyrim er etter min mening den mest fantastiske verden skapt i noe singleplayer spill til dags dato. Ren nytelse på alle felt! At det ikke er så veldig spennende sloss-fokus, det er jeg sjeleglad for, rett og slett fordi jeg hater sloss-spill.

 

Hvem har klaget på manglende sloss-fokus? Problemet er jo at det er for mye sloss-fokus! Det er dybde og en verden som påvirkes av valgene du gjør som mangler spillet.

 

Men spillet er bra det - bevares.

Lenke til kommentar

Dødt og kaldt, grått og kjedelig? Javel?!!! Så spill Supermario da, for pokker!

 

 

Nei, slutt å syt! Skyrim er et spill jeg antakelig aldri kommer til å bli ferdig med, rett og slett fordi det er alltid noe der jeg enda ikke har gjort eller sett.....

Flott for deg herr Puzzlefuzz. Ja, jeg syntes det er dødt og kaldt. Har ikke sakt kjedelig eller at det er for lite slossing. Problemet med Skyrim i mine øyne er kjedelige dialog, lite samhandling i verden og en story som ikke gir valgmuligheter (linær) eller skaper endringer i samfunnet. TES serien skalerer motstandere litt for mye også. Fiendene trenger like mange slag når jeg er lvl 2 som lvl 50. Usikker på om det er akkurat så ille, men det føles litt sånn sist gang jeg spilte gjennom spillet :)

 

Edit: Kan godt føye til at jeg liker spillet, men at jeg mener det kunne vært så mye mer. Det ble litt "dummet" ned og enkelt i Skyrim. Kanskje de ønsket at flere folk skulle spille, ikke vet jeg. Men etter 2x80 timer i spillet over de siste årene, mener jeg fortsatt at det mangler litt for å bli en klassiker .

Endret av ESPP
Lenke til kommentar

 

 

Jeg må og si meg enig med Squeekie her. Og noe av grunnen er tror jeg at spillet skulle på død og liv ut den 11/11/11 + at den skulle komme til Xbox360 og PS3 med alle de begrensinger det satte. Skyrim trenger masse minne, noe verken Xbox360 og enda mindre PS3 hadde. Når jeg spillet (uten ENB) så bruker skyrim fort opp mot 2,1-2,5GB med minne. Langt mindre med ENB fra www.enbdev.com)

Det blir for enkelt å si at begrensingene til konsollene var med på å hindre dem fra i å frigjøre det fulle potensialet i Skyrim. Release datoen er uten tvil en viktig årsak, men det å lage dybde i spillet blir ikke begrenset av konsollene. Hadde dem valgt en løsning hvor NPC?ene man snakket med brukte både tekst og stemmen sin kunne man fint lagt inn masse mer dialog som ikke var lagt stemme til, men som gjorde at man kunne bli bedre kjent med de forskjellige folkene i byene. Det at spillet skal være 100% stemmebasert er en ting som bidrar til at dialogene føles kanskje litt mangelfulle til tider. Det er flere NPC?er i byene jeg kunne tenkt meg å funnet ut mer om, og dette kunne vært løst med tekst pås kjerm.

 

Samtidig kunne man også ha lagt til ett system som bestemte hvordan folk så deg, hvis du åpenbart var en kriminell person så er det ikke alle personer som i utgangspunktet ville hatt noe med deg å gjøre. Dine handlinger kunne på denne måten hatt en mye større innvirkning på spillet slik at du som spiller måtte tenke litt mer på hva du gjorde og hvilke laug du ble med i. Er man med i tyve lauget eller leiemorder lauget så bør du jo ikke få noen negativ virkning så lenge ingen vet at du er det, den dagen du derimot går i klærne demsesog vaktene ser deg så vil jo det kunne slå ut med tanke på at de kjenner igjen klærne og vet hvem du tilhører. Kunne også vært en egen perk hvor man kunne kle på seg klærne til en fraksjon f.eks Thalmor for på den måten lure Thalmor gutta eller gi dem ett dårligere rykte. Så lenge man ikke hadde blitt gjenkjent av folk så ville man på den måten kunne ha gjort en fraksjon mer eller mindre populær. Hvis man ble kjent for å være en person som sloss mot banditterog hjalp folk ville man bli godt likt blant den generelle befolkningen, derimot hvis man var en banditt og leiemorder selv så ville man jo være likt blant bandittene og mindre likt blant vakter og innbyggere siden man lever på skyggesiden av samfunnet. Hadde man stjelt av en handelsmann og ble tatt så kan det jo tenkes at man må bygge opp tilliten på nytt før han gir deg de beste prisene osv. Eller kanskje han nekterå handle med deg i det store og hele.

 

Savner også at handel i spillet er bortimot verdiløst, skulle vært ett system som gjorde at de forskjellige områdene hadde større handel med hverandre. Noe som også kunne gjort at du som spiller kunne jobbet og levd som en handelsmann og ikke nødvendigvis måtte sloss for å tjene penger. Slik det er nå er det umulig å kjøpe billig ett sted og selge med fortjeneste ett annet. Man har senger og mat og drikke i spillet, men dette er rent kosmetisk her kunne de også ha lagt inn alternativer for at disse tingene faktisk hadde noe å si. Telt finnes jo, men tenk om spilleren kunne kjøpt telt og overnattet der han ville. Det å lage mat å holde varmen kunne være med på å virkelig øke innlevelsen i spillet. Man kunne fint hatt en meny for de som ville justere viktigheten av disse tingene. Slik det er nå kan man jo vandre lettkledd rundt og svømme i isvann uten at det er ett problem og det virker litt dumt. Ting som dette er ikke nødvendigvis noe som ville krevd mer av konsollene og som de fint burde kunne håndtere. Her er det rett og slett tidsklemma som gjorde at de ikke fikk til dette da de måtte prioritere andre ting før release.

 

Med bedre tid ville også en del oppdragslinjer som f.eks borgerkrig oppdragene kunne sett helt annerledes ut, med at det man gjorde faktisk hadde en effekt. Magiker lauget kunne vært utvidet og sørget for at det å bli leder krevde at man hadde et visst nivå på ferdigheter samt at attributten som ha med magi å gjøre også burde være av en viss størrelse. Man kunne også ha gjort det samme for alle laug slik at spilleren måtte ta noen valg om spillestil og hvordan man skulle kunne bli leder i laugene.

Enig med mye her. men det er ikke en sjanse de kunne fått det ferdig til 11.11.11 med alt dette. kanskje ikke engang vært ferdig i år.

For min del hadde jeg ønsket at kartet var 100ganger så stort. vet at det å fulle ut allle områdene hadde vært med ting å gjøre hadde vært umulig, men hva med å fylle det opp med random encounters innenfor rimelighetens grenser og latt fansen fylle ut resten. Det er tross alt på mange måter de som står for de store opplevelsene i spillet uansett(falskaar, Interresting NPC, Vilja og en masse andre Voiced NPC's)

Men for å kunne utvide områdene trenger Bethesda en ny engine. Og nye verktøy. Lage så store kart som jeg ønsker på dagens vis går ikke, det viil ta alt for lenge.

 

Jeg ser egentlig ikke så mye håp i dagens engine, men håper med de nye Xbox1/PS4 at man nå tar steget ut i x64 kode og derfor kan komme løs fra mye av dagens begrensinger.

Lenke til kommentar

 

 

Skyrim er etter min mening den mest fantastiske verden skapt i noe singleplayer spill til dags dato. Ren nytelse på alle felt! At det ikke er så veldig spennende sloss-fokus, det er jeg sjeleglad for, rett og slett fordi jeg hater sloss-spill.

Hvem har klaget på manglende sloss-fokus? Problemet er jo at det er for mye sloss-fokus! Det er dybde og en verden som påvirkes av valgene du gjør som mangler spillet.

 

Men spillet er bra det - bevares.

Det var en som klaget oer at slossingen var kjedelig i spillet, det hørtes ut som han ville ha mer streetfighter style i kampene. Det er jeg veldig glad for at det ikke er.

Lenke til kommentar

Dødt og kaldt, grått og kjedelig? Javel?!!! Så spill Supermario da, for pokker!

 

Skyrim er etter min mening den mest fantastiske verden skapt i noe singleplayer spill til dags dato. Ren nytelse på alle felt! At det ikke er så veldig spennende sloss-fokus, det er jeg sjeleglad for, rett og slett fordi jeg hater sloss-spill. Skyrim er en opplevelse, enkelt og greit. At byene er små er jo en absurd melding, den som sier dette må jo ha mista grepet om virkeligheten. Det finnes vel ingen byer der det ikke er dusinvis av folk å bli kjent med. Er det slik å forstå at vedkommende som sier dette mener at Skyrim burde hatt ti byer på størrelse med Liberty City? Get a life!

 

Nei, slutt å syt! Skyrim er et spill jeg antakelig aldri kommer til å bli ferdig med, rett og slett fordi det er alltid noe der jeg enda ikke har gjort eller sett. Gleder meg til de neste ti årene med dette spillet.

Du oppgir alternativene 'grått og kjedelig' og 'Super Mario'. Min preferanse ligger en plass i mellom disse to ekstremene. Heldigvis har vi flust med forskjellige ENB som oppgraderer grafikken til nær fotorealisme.

 

Skyrim er absolutt en opplevelse som man lett kan leve seg inn i, jeg spiller det flittig selv og passerer rundt 400t. Men der man i den virkelige verdenen har forventinger til konskvenser for ens handlinger, oppleves Skyrim som statisk, f.eks har du har ingen påvirkning på økonomien, og økonomien påvirker ikke deg etter at du når lvl 20~. Jeg har allerede nevnt immunitet mot sult, tørst, og klima. Det er ikke en gamebreaker, men å måtte forholde seg til slike logiske brister ødelegger for den innlevelsen Skyrim er perfekt for å tilby.

 

Vi er enige at slåssingen ikke er særlig spennende, men du resonnerer med at det er bra fordi du ikke liker slåsspill. Kan det hende at det egentlig er andre veien - at du ikke liker slåsspill fordi det ikke er spennende? Selv liker jeg å bruke hjernen når jeg slåss; jeg tåler like mye som fienden, og slår like hardt som dem - da blir hver kamp en utfordring der jeg må tenke nytt for å takle (fan av Dark Souls?). Gjennom mods spiller jeg Skyrim slik at blir jeg truffet bare én gang vil jeg merke det godt, det gjør kampene mer intense og mindre faceroll.

 

At byene er små er helt innenfor sannheten, og blir ekstra tydelig dersom du er kjent med Morrowind. At hovedstaden i Skyrim er på størrelse med et kjøpesenter er den virkelige absurditeten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...