Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frikort lege

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei, har et kjapt spørsmål. Det har blitt en del legetimer på meg denne måneden. Jeg har ikke vært hos legen tidligere i år, så det blir ikke frikort da man må ha betalt 2000 kr i egenandel som jeg har forstått det (jeg har vel 1000 kroner i regninger). Jeg prøver å tenke litt økonomisk, så derfor er følgende spørsmål:

Kan jeg utsatte betalingene til januar 2014 og få frikortet for det året etter jeg har betalt for legetimene i år? Eller blir betalingene i januar gjeldende for 2013, altså ikke gyldig? Jeg spurte legen men han visste ikke svaret på det.

Håper det ikke ble for knotete fortklart.

Anonymous poster hash: 632ff...355

Anonymous poster hash: 632ff...355
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"For å dokumentere utgiftene til egenandeler, skal legen, helseinstitusjonen, psykologen eller apoteket kvittere for egenandelen på et eget kvitteringskort med betalt beløp, stempel, dato og underskrift. Helsedirektoratet eller det organ Helsedirektoratet bestemmer, skal kvittere for egenandelen ved reiser."

Som du ser skal lege/sekretær dokumentere alle egenandeler med beløp, stempel, dato og underskrift. Det logiske iforhold til gode rutiner i foretaket vil være å dokumentere dette direkte etter den aktuelle timen. Om man kan overføre transaksjonsprinsippet ifølge god regnskapsskikk skal transaksjoner regnskapsføres til verdien av vederlaget på transaksjonstidspunktet. Altså skal det i teorien regnskapsføres i år 2013 det som har skjedd i 2013. Hva akkurat legekontoret ditt gjør må du nesten spørre dem selv.

Lenke til kommentar

Snylter har helt rett, egenandelskort forsvant for flere år siden, faktisk i 2011.

Til trådstarter.

- Det er tidspunktet for legetimen, kjøp av medisiner etc som gjelder. Er legetimen i 2013 så vil den registeres for 2013, selv om faktura betales i januar 2014. Dvs om man har egenandeler for 1 900 kr i desember og 1 900 kr i januar - men ingen egenandeler i resten av 2013 eller 2014 så får man ikke frikort noen av årene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...