EvilSeagull Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Hva vil det si å fordøye? Betyr det at du omdanner det du har spist til energi? Jeg er nesten sikker. Jeg trenger bare å få det bekreftet Endret 10. desember 2013 av EvilSeagull Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hvert fall at næringsstoffene i maten blir tatt opp i kroppen, mens resten brytes ned og hives ut... 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Hvert fall at næringsstoffene i maten blir tatt opp i kroppen, mens resten brytes ned og hives ut... Hvorfor brytes de ned i steden for å bare kaste det bort direkte? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Fordøyelsen har flere stadier, som jeg ikke kan så mye om. Men man kan si at maten brytes ned til mindre byggeklosser, og de som kroppen skal ha tas opp og resten forlater scenen via bakdøren. 1 Lenke til kommentar
EvilSeagull Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Fordøyelsen har flere stadier, som jeg ikke kan så mye om. Men man kan si at maten brytes ned til mindre byggeklosser, og de som kroppen skal ha tas opp og resten forlater scenen via bakdøren. Greit nok det. Jeg leste det i naturfagboken når jeg gikk på ungdomsskolen men jeg trenger litt mer enn det. No offence Lenke til kommentar
Stefanus Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Maten brytes ned ved hjelp magesyre, ensymer, galle og bakterier. Definisjonen på fordøye, er: "Bearbeide i magesekk og tarmer slik at næringsstoffene kan utnyttes" (http://no.thefreedictionary.com) Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Den definisjonen er litt for snever, fordøyelsen/nedbrytningen starter allerede i munnhulen. Lenke til kommentar
Feh Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Greit nok det. Jeg leste det i naturfagboken når jeg gikk på ungdomsskolen men jeg trenger litt mer enn det. No offence Fordøyelse er et samlebegrep på flere forskjellige kroppslige funksjoner. Alt fra å tygge magen til å presse den ut av rasshølet er en del av fordøyelsen. Fra engelsk wikipedia: Prosessen foregår i hovedtrekk slik: Mat tygges i munnen og blandes med spytt som inneholder enzymer som starter nedbrytningen av f.eks stivelse og fett, samt mykgjøre maten før den kommer til magen. I magesekken fortsetter nedbrytningen med magesyren hvis hovedfunksjon er å bryte ned fast føde til en tykk, flytende væske som kan prosesseres i tarmene. Denne væsken slippes så videre ned i tarmene som står for 95% av opptaket av næringsstoffer. Tarmene dine tar også opp vann, og det som er igjen til slutt er avføring i form av urin og fæces, populært kalt bæsj. Endret 11. desember 2013 av Feh Lenke til kommentar
Flying Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Greit nok det. Jeg leste det i naturfagboken når jeg gikk på ungdomsskolen men jeg trenger litt mer enn det. No offence HNI kan kanskje gi et mer tilfredsstillende svar? Fjerde treff når du Googler "fordøyelse". Her. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 https://no.wikipedia.org/wiki/Ford%C3%B8yelse Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå