Gå til innhold

Hva vil et si å fordøye?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fordøyelsen har flere stadier, som jeg ikke kan så mye om. Men man kan si at maten brytes ned til mindre byggeklosser, og de som kroppen skal ha tas opp og resten forlater scenen via bakdøren.

Greit nok det. Jeg leste det i naturfagboken når jeg gikk på ungdomsskolen men jeg trenger litt mer enn det. No offence ;)

Lenke til kommentar

Greit nok det. Jeg leste det i naturfagboken når jeg gikk på ungdomsskolen men jeg trenger litt mer enn det. No offence ;)

Fordøyelse er et samlebegrep på flere forskjellige kroppslige funksjoner. Alt fra å tygge magen til å presse den ut av rasshølet er en del av fordøyelsen. Fra engelsk wikipedia:

Prosessen foregår i hovedtrekk slik: Mat tygges i munnen og blandes med spytt som inneholder enzymer som starter nedbrytningen av f.eks stivelse og fett, samt mykgjøre maten før den kommer til magen. I magesekken fortsetter nedbrytningen med magesyren hvis hovedfunksjon er å bryte ned fast føde til en tykk, flytende væske som kan prosesseres i tarmene. Denne væsken slippes så videre ned i tarmene som står for 95% av opptaket av næringsstoffer. Tarmene dine tar også opp vann, og det som er igjen til slutt er avføring i form av urin og fæces, populært kalt bæsj.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...