Gå til innhold

Er det ok å redigere bilder?

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har begynnt å sette meg littegrann inn i PS Lightroom og har oppdaget hvor forferdelig gøyt det egentlig kan være å trikse og mikse litt med bilder.

Samtidig har det dukket opp et spørsmål, som tittelen forteller dere, som jeg har begynnt å fundere litt over.

En stor del av det å fotografere, iallefall for meg, handler jo om å gjengi verden/ steder, mennesker og opplevelser ut ifra fotografens øyne.

Det er kun noen få måneder siden jeg begynnte å interessere meg for å ta bilder som resulterte i at jeg kjøpte meg et Speilreflekskamera fra Sony.

Fort oppdaget jeg mange utfordringer som var spennende å finne løsninger på.

Et eksempel:

For tiden er jeg i et relativt ørkenfyllt strøk. Når jeg tar landskapsbilder/ bilder av daler, fjell etc. legger det seg ofte en slags "hvit dis" over bildet, pga. solens styrke regner jeg med. Denne hvite disen tar ofte bort litt farger fra bildene eller distraherer.

I Lightroom oppdaget jeg at man enkelt kan redusere dette hvite laget som hang over bildet. Kjapt merket jeg også hvor lett det var å gjøre kontraster og fargene til landskapene enda sterkere og penere enn hva de egentlig var.

Eks. Før:

1jpp.jpg

Eks. Etter:

ni0j.jpg

Dette fører meg tilbake igjen til spørsmålet. Hvor langt er det "i orden" å manipulere bildene for få dem til å se "pene" ut?

"Overdrives" bruk av redigeringen vil man gjerne få et fantastisk slående resultat om man vet hva man driver med men da er det jo ikke "den virkelige verden" som gjenbildes lenger heller? ( Ikke at det alltids trengs.)

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mulig å ta og vise et digitalt bilde uten å manipulere/redigere det på et eller annet vis. Sensoren fungerer fundamentalt forskjellig fra menneskelige øyne, så det skal redigeres. Om det er deg eller automatiske algoritmer er ett fett. Rediger bildene med verdens beste samvittighet - til det uttrykket du vil at bildet skal vise.

Endret av Trondster
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tillegg til det Trondster så riktig skriver, så er det vel egentlig litt kjedelig å skulle gjengi bildet så likt opp til virkeligheten som mulig. Bortsett fra hvis du er opptatt av det dokumentariske da...

Nei, lag bildet så fint du vil, så corny du vil, så rart du vil, så svart/hvitt du vil, så sepia du vil, så crossover du vil, så nært opp til virkeligheten eller så langt unna virkeligheten du vil. Det spiller ingen rolle så lenge du ikke blander sammen med at du forsøker å overbevise noen om at bildet ditt er sannheten...:-)

Lenke til kommentar

Så på de to eksemplene dine, og det ene bildet ser ut som det er tatt på sommeren hvor det gjerne er litt disig, mens det andre bildet ser ut som det er tatt litt utpå dagen på høsten hvor været er helt klart. Inntrykket av bildet er mao fullstendig endret.

Spørsmålet blir jo hva målet med redigeringen er. Hvis du redigerer alle bildene dine så man ikke ser forskjell på sommer- og høstbilder, så synes jeg du går for langt med redigeringen.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Klart det må være lov å redigere bildene. For mange så er det nok å gjøre det du har gjort her, å friske opp et slapt bilde. Jeg vil tro at den redigerte utgaven passer bedre med din opplevelse av stedet du var på.

Jepp. Fargene var noe klarere/ tydeligere enn i originalbildet og det var ikke like mye av den hvite disen heller. :-)

Er enig i at grensa går hos pressefoto, heldigvis er jeg ingen journalist. Tror bildene jeg tar ikke hadde tjent avisene noe særlig ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...