Makky Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg har et enk i tillegg til vanlig fast jobb. I den faste jobben har jeg dekt mobil og bredbånd. Hvordan blir det da å f.eks dekke min private mobil nr 2 via enk? Hvordan beregnes skatt av denne mobilen? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Nå skal jeg ikke påberope meg å være sikker, men det blir antakelig slik at "hovedregelen" om minst 1000, og alt over 5000kr (dvs at du må skatte av en fordel på max 4000kr) i fradrag for mobil vil gjelde, selv om du allerede har dekket en mobil+bredbånd fra annen arbeidsgiver. I praksis, så utgiftsfører du alle telefonutgiftene på tlf. nr 2 i ENK-regnskapet, for å inntektsføre inntil 4000 etterpå -du skal ende opp med minst 1.000 i fradrag, så har du hatt 3.000 i samlede tlf-utgifter inntektsfører du 2000; er utgiftene på 10.000 (dyr telefon...) inntektsfører du 4000 og får fradrag for de 1000 "første" og de 5000 "siste" i utgifter. http://www.skatteetaten.no/no/Bedrift-og-organisasjon/Rapportering-til-Skatteetaten/Enkeltpersonforetak/Fradragsveiviser/Utgifter-til-mobiltelefon-bredband-telefon-mm/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå