Gå til innhold

Monopod-tanker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jepp - carbonversjonen av den jeg har.

Ikke noe i bunnen her annet enn det bevegelige leddet, som man kan se på det store bildet på forrige side av denne tråden.
Det fungerer helt greit, men den kan gå litt trådt så jeg har tatt en dråpe olje oppi de få gangene jeg har brukt monopoden. Litt fett hadde nok vært bedre(tørker ikke ut så fort). Jeg kunne like gjerne klart meg med vanlig butt ende som noen andre monopoder har. På denne monopoden kan man skru av og sette på andre ender, også slik med tre bein som du nevner etter hva jeg kan huske. Men slikt må nok kjøpes utenom.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har omsider fått kjøpt meg en pent brukt Monopod:-)

Men sliter litt mellom å velge kulehode eller tilthode.

Går litt tregt inn i en pappskalle, men hva er de mest brukte argumentene for å gå for tilt vs kulehode?

(Etter hva jeg skjønner er det tilt-hoder som er det produsentene lager for Monopod ?)

Lenke til kommentar

Går litt tregt inn i en pappskalle, men hva er de mest brukte argumentene for å gå for tilt vs kulehode?

(Etter hva jeg skjønner er det tilt-hoder som er det produsentene lager for Monopod ?)

Ser ingen grunn til å velge annet enn kulehode pga. fleksibiliteten...

Det er også mange som monterer kamerahuset rett på monopod uten hode....prøv deg fram med forskjellige hoder.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at det er litt vanskelig å få optimal stramming på kula. Enten blir det for stramt, eller så henger og slenger kameraet. Tilthodet blir stødigere, for du har bevegelse bare en vei.

Vi bruker kanskje MonoPod'n på forskjellig vis.....det er kun i "pausen" jeg benytter stramming på kulehodet når det hviler på rekkverket....

Når jeg fotograferer/filmer må "kulen" være løs og fleksibel for å kunne panorere med stabilt horisontalplan...

Lenke til kommentar

Mange takk for god hjelp og drøye erfaringer. Forstår det slik at Monopod nødvendigvis ikke blir mye brukt, men kjekt å ha:-)

Jeg får ta en tur i butikken, men synes benro som du har Kristian virker flott !

Bruker monopod langt mer enn tripod, vanligvis uten verken kule eller tiltehode (har begge deler). Slike ting er livsfarlig med tung optikk (f.eks 600mm f/4). For 70-200mm f/2.8 og mindre optikk er det etter mitt syn rimelig meningsløst med monopod.

Edit:

Har forøvrig flere monopod'er, men min favoritt er Gitzo GM5561T, ekstremt kompakt sammenslått, tåler tung tung optikk og er laget i karbon.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Ganske enig med TGB her!

Flageborg: Hvorfor du absolutt må ha kulehode for å panorere horisontalt ser jeg på som rart. Det er jo dette monopoden i store deler blir brukt til blandt de aller fleste motorsportfotografer og andre sportsfotografer, og det med tilt-hode eller oftest helt uten hode i det hele tatt. De vrir jo bare monopoden. Og de slipper å bruke energi på å holde kameraet oppe, så det ikke faller til sidene eller bakover/forover/skrått den veien vekta går, som det kan gjøre på et kulehode som er ulåst. Men hadde vært interesant å se hvordan du jobber med denne komboen en gang, kanskje jeg hadde sett noe jeg ikke helt har fått med meg.

Endret av KristianJV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange takk for god hjelp og drøye erfaringer. Forstår det slik at Monopod nødvendigvis ikke blir mye brukt, men kjekt å ha:-)

Jeg får ta en tur i butikken, men synes benro som du har Kristian virker flott !

Bruker monopod langt mer enn tripod, vanligvis uten verken kule eller tiltehode (har begge deler). Slike ting er livsfarlig med tung optikk (f.eks 600mm f/4). For 70-200mm f/2.8 og mindre optikk er det etter mitt syn rimelig meningsløst med monopod.

Edit:

Har forøvrig flere monopod'er, men min favoritt er Gitzo GM5561T, ekstremt kompakt sammenslått, tåler tung tung optikk og er laget i karbon.

Det kan sikkert virke meningsløst med Monopod for 70-200 2.8 for noen, men behovene er forskjellige. Men for de med vond rygg og nakke som står på sidelinjen får knipse poden, og som ikke er redde for å se dumme ut, kan det nok være en smart investering !

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...