Gå til innhold

Monopod-tanker?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg hadde ikke kjøpt kulehode, jeg har kun med tilt.

Flageborg derimot, vil nok anbefale deg kulehodet, det er jeg 100% sikkert på!

Men vi bruker utstyret anerledes...

Er også mange som dropper hode helt og bare skrur monopoden rett på foten til objektivet. Dette er ofte sportsjournalister med store teleobjektiver.

Fordelen med kulehodet er muligheten til følge motivet i horisontalplanet OG vertikalplanet ved panoring. Samme gjelder også ved vertikalvinkling av kamerahus i kulehodets vertikalslisser...

Flageborg anbefaler kulehode for flexible løsninger... ;)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar
Den ene har en liten klemme - den andre har en større klemme med vater.

Forskjellene mellom hodene ser du her:

http://www.youtube.com/watch?v=5ywPJX7K3IU

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Fordelen med kulehodet er muligheten til følge motivet i horisontalplanet OG vertikalplanet ved panoring. Samme gjelder også ved vertikalvinkling av kamerahus i kulehodets vertikalslisser...

Flageborg anbefaler kulehode for flexible løsninger... ;)

Takk for svar!

Jeg spør sikkert dumt, men det skyldes min uvitenhet, men går det greit å sveipe i horisontalplanet da uten kulehode,men ved å dreie hele stasen, altså rotere kamera og stativfoten ?

Lenke til kommentar

...Burde vært en panorerings "skive" i bunn på hodet, slik det er på vanlige kulehoder. Hadde ikke det forenklet det ytterligere?

Ser ikke noe nytte i en panoreringsskive ifm. bruk av monopod...poenget er å kombinere rotasjon med kropp og stativ i en flytende bevegelse og følge horisontalplanet/vertikalplanet via gridden i søkeren... ;)

Lenke til kommentar

Takk for linker:-)

Ettersom jeg nylig har slått på stortromma å anskaffet meg et RRS BH-55,så kanskje det hodet faktisk kan være ålreit på monopod. På dette hodet er det en skrue til å låse hodet helt, mens det er en annen skrue som en kan justere hvor stramt hodet skal sitte.

Da kan jeg stramme til slik at hodet er relativt stramt, Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar

tja funker helt sikkert bra. Tilsvarende det jeg har på tripod'en min.

Men jeg stiller meg litt spørrende:
Hva slags optikk skal du egentlig bruke dette på, eller planer om å bruke det på?
Har du ikke feks 400 2.8, 500 f4 eller 600 f4, så er det kanskje litt overkill.

Regner med du har sjekket hvor stort og tungt dette hodet faktisk er?

Lenke til kommentar

Hei

Det tyngste jeg har pr i dag er en 70-200 f2.8 så da blir det kanskje litt overkill ja...tenkte kanskje at den kunne brukes til dette å isteden for å kjøpe mer utstyr,men ser at den kanskje blir litt tung til dette..

Du har aldri vurdert å bruke ditt rrs hode på Monopoden?

Endret av mactiss
Lenke til kommentar

Du har aldri vurdert å bruke ditt rrs hode på Monopoden?

Har ikke samme hode, men tilsvarende med tanke på muligheter for å låse/stramme osv. Har Benro B-2.

Men nei, det hodet kommer nok aldri til å bli satt på monopoden.

Jeg bruker monopoden som støtte, enten uten hode eller med tilt-hode, de få gangene jeg i det hele tatt bruker den. Er det med tilt-hode så er det som regel også låst i en fast arbeidsposisjon etter der jeg fotograferer.

Skal jeg drive med panorering, så gjør jeg det håndholdt, uten monopod.

Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

Jeg er 185cm høy, er det noen med konkrete gode Monopoder dere kan anbefale som dere vet er av god kvalitet?

Fant en side her, her er en kar som mener kun de dyrere gitzo som duger, hva mener dere?

https://foto.no/cgi-bin/diskusjon/lesTraadHier.cgi?id=667668

Hva er det å tjene på å kjøpe karbon på en Monopod, er det kun vekt besparelse?

Endret av mactiss
Lenke til kommentar

Tok frem min og studerte den. Det er tre solide alu-rør, og skrue oppe til hode. Jeg ser jeg har lagd et "hode" på den ved å feste en hurtigfesteplate på den permanent, så den skal være klar til bruk. Det hadde jeg glemt.

Klart det er greit å bruke monopod noen ganger. Min kostet vel omkring 6-700kr, og er solid nok. Iallefall til min bruk. Og det er ikke bare stående i kroken. Det er bare lenge mellom hver gang man skal ta slike bilder.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Gitzo? tja funker garantert det også, som mange andre kjente merker, som Manfrotto, Benro, Induro og fler.. Noen monopoder har vippelåser, andre har skrulås på seksjonene. Det er jo litt smakssak hva man liker. Husk også at det er størrelseforskjell på monopoder, forskjellig diameter på rørene etter hvor mye vekt og stabile de skal være. Så igjen, du bør jo vite litt hva du er på jakt etter og evt trenger.

Jeg har denne i alu fra Benro, og den duger nok like mye som den aller beste Gitzo'en ville gjort for min del.
http://www.fotovideo.no/foto/Stativ/Ettbenstativ/Benro/Benro-Aluminium-Monopod-A49T-Maks-høyde--193-5-cmNormal-høyde--54cm-112199-p0000063053
Og som du kan se, så er totalhøyden uten hode ganske bra! man kan vel kanskje regne på 15-20cm ekstra opp til søkeren når man har på stativhodet og kameraet.

Siden du ikke finner ut i det hele tatt hva du vil kjøpe er det kanskje på tide å besøke en fotobutikk for å se og prøve litt.

Lenke til kommentar

Takk for flott svar med anbefaling :-) den så veldig bra ut,fin pris også! Denne har også "kulehode" nede i foten, hvordan opplever du det i bruk ?

Det er dette fra gitzo jeg har sett noen steder blir anbefalt

http://interfoto.no/nettbutikk/stativer/Gitzo/ettbensstativer/Gitzo-Monopod-GM3551-Ser-3-Carbon-Ettbenstativ--6X-Carbon-5-ledd-720202-p0000023035.aspx

Men har en liten følelse at gitzo er litt hypa?

Rart om det du linket til ikke skal være minst like bra, til en tredel av prisen men 300 gram tyngre .

Er det 300 gram lettere en betaler 2000 mer for?

Ja, tiden nærmer seg butikktur, men veldig flott å se hva dere anbefaler slik at jeg vet hva jeg burde vektlegge :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...