mactiss Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Hei, Vurderer å kjøpe meg en Monopod,men vet ikke helt hvor mye jeg kommer til å bruke det så spør derfor dere rever til råds... Er det mange av dere som bruker det,eventuelt i hvilke settinger? Kan dette være smart å bruke i feks kirken ved bryllup,dåp osv der en kanskje må opp i lukkertid...? Tips til hva en bør tenke på ved kjøp? Feks hvor høy bør den kunne bli,etc? Hva slags hode blir brukt på Monopod ? Lenke til kommentar
Bruker-88036 Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Der minte du meg jaggu på at jeg har en monopod også. Ett eller annet sted står den. Den var fin å bruke når jeg trengte støtte meg til noe da jeg krysset en elv en gang jeg hadde den med. Ellers er den lite brukt. Men det er kjekt å ha.. Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Haha:-) Lenke til kommentar
rogkas Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Monopod ja...det tror jeg jammen jeg har en av og. Hmmm, hadde faktisk helt glemt at jeg har den, og er ikke sikker på om jeg finner den... Lurer på om jeg kjøpte den en gang jeg tenkte at jeg skulle "hvile" kamera når jeg fotograferte et eller annet som tok lang tid, for eksempel et idrettsarrangement med unga. Men det ble med tanken. Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Hehe, da skjønner jeg at dette ikke er hyppig i bruk. Hvorfor blir det så lite brukt? Er det for tungvint i bruk? Har dere hode på Monopod eller er det best uten? Noen tanker om hvor mye en kan øke lukkertiden med pga økt stødighet? Endret 11. desember 2013 av mactiss Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg har to monopoder! Som ikke brukes noe særlig. Grunnen til at monopod ikke brukes så mye lenger, er at bildestabiliseringen har blitt såpass bra som dne har gjort. Så da klarer man seg oftere uten støtte. Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) For å få optimal nytte av monopod bør man ha et hode slik at man kan vinkle monopoden. Hvis monopod balanserer loddrett har man kun stabilitet i høyden, og kameraet kan vippe i alle retninger. Plasserer man monopoden i vinkel med foten fremover så vil den sammen med beina på fotografen danne et trebeint stativ som vil gjøre kameraet stødigere. Endret 11. desember 2013 av Frobe Lenke til kommentar
tow Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg har et stativ der jeg kan skru av det ene benet og bruke det som mono. Funker ganske bra. Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Jeg har et stativ der jeg kan skru av det ene benet og bruke det som mono. Funker ganske bra. Det var lurt Ser at enkelte argumenterer for f/2,8 Zoomer ved fotografering i kirken, men monopod må være genialt i den sammenheng vil jeg tro.....? Ser den Tomsi, at bildestabiliseringen er blitt veldig god, slik at nytten ikke er som den en gang var Er vel måte på hvor mye penger en skal legge i dette ettersom det blir lite brukt, men så denne anbefalt i en annen tråd som hode: http://reallyrightstuff.com/ProductDesc.aspx?code=MH-01-LR&type=4&eq=&desc=MH-01-LR%3a-Monopod-Head-with-B2-AS-II&key=it Den var snasen ER det støtteben "inne" i røret i de fleste monopoder ? Endret 11. desember 2013 av mactiss Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) De aller felste som er storbrukere av monopod bruker det vel ofte pga vekta av objektivene, ikke for stødigheten. Men det er kun en tanke jeg har, det finnes selvsagt unntak.Selv har jeg ikke brukt min monopod særlig mye når jeg løper rundt med 400mm f5,6en..men hadde det dog vært en 400 2.8 hadde monopoden vært montert mesteparten av tiden om den ikke hadde stått på tripoden isteden.Tror ikke jeg hadde brukt det på plasser som kirker osv. jeg syntes ofte monopoden er i veien og hindrer meg i å flytte kameraet kjapt. Ved filming derimot, kan det kanskje være et bedre alternativ da man er litt mer i ro.Enn så lenge bruker jeg Benro DJ-90 hodet, men blir vel oppgradert om det kommer tyngere objektiver. Maksvekt på 2,5kg.http://www.fotovideo.no/foto/Stativ/Stativhode/Benro/Benro-Monopod-stativhode-DJ-90-Designet-for-monopod-121620-p0000125168 Endret 11. desember 2013 av KristianJV Lenke til kommentar
3irik Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Jeg har også en monopod jeg bruker lite for tiden. Mest fordi jeg ligger i vidvinkelområdet, og da kan jeg liksågodt håndholde kameraet. Jeg brukte det dog mye sammen med teleoptikken min tidligere. Monopod er jo veldig billig da så on du tror du kommer til å bruke det så synes jeg du bør kjøpe det Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 1. Er det mange av dere som bruker det, 2. eventuelt i hvilke settinger? 3. Kan dette være smart å bruke i feks kirken ved bryllup,dåp osv der en kanskje må opp i lukkertid...? 4. Tips til hva en bør tenke på ved kjøp? 5. Feks hvor høy bør den kunne bli,etc? 6. Hva slags hode blir brukt på Monopod ? 1. Nei... 2. Innendørs i svak belysning - Utendørs med telezoom 3. Ja... 4. Tykkelsen på grepet 5. Så høy at du kan stå rett - når du kikker i søkeren 6. Kulehode Legger ved et eksempel innendørs i svak belysning på 1/15sek. med Sigma 35mm f1/4 som ikke har stabilisering....og da er det greit med ekstra støtte ved bruk av monopod . 1 Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Takker:-) Bør som ved bruk av tripod skru av bildestabilisator ved bruk av Monopod,eller bør den stå på? Endret 12. desember 2013 av mactiss Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Takker:-) Bør som ved bruk av tripod skru av bildestabilisator ved bruk av Monopod,eller bør den stå på? Jeg lar stabiliseringen stå på når jeg bruker monopod - det vil jo fortsatt være noen rystelser. 1 Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 13. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2013 Høres fornuftig ut ja, takk for svar Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 21. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2013 Vil et "vanlig" kulehode være best eller er dette bedre? http://reallyrightstuff.com/ProductDesc.aspx?code=MH-01-LR&type=4&eq=&desc=MH-01-LR%3A-Monopod-Head-with-B2-AS-II&key=it Lenke til kommentar
KristianJV Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Det er du som skal bruke det, så da burde du også vite hva som vil passe deg best. Jeg hadde ikke kjøpt kulehode, jeg har kun med tilt. Men jeg bruker monopoden kun når jeg bruker teleobjektiv, de få gangene jeg i det hele tatt gidder å bruke monopod.Flageborg derimot, vil nok anbefale deg kulehodet, det er jeg 100% sikkert på!Men vi bruker utstyret anerledes... Er også mange som dropper hode helt og bare skrur monopoden rett på foten til objektivet. Dette er ofte sportsjournalister med store teleobjektiver. Men nok en gang... se på hva du skal bruke dette til. Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 21. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2013 (endret) Takk for svar! Jeg spør ettersom jeg ikke har noe erfaring med dette. Veldig fint å høre hva dere erfarne foretrekker:-) Er det noen med innsyn som kan forklare i hvilke situasjoner en foretrekker kulehode vs tilt og motsatt? (Er det kulehode som gjelder om en trenger portrett modus?) Endret 21. desember 2013 av mactiss Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 21. desember 2013 Del Skrevet 21. desember 2013 Står en nedstøvet rett utenfor rommet jeg sitter i. Tror jeg har brukt den en eller to ganger. Kjøpte i etterkant ett Benro karbon stativ som henger permanent på kameraveska så har alltid med ett stativ når det trengs. Lenke til kommentar
mactiss Skrevet 21. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2013 Noen som skjønner hva som er forskjellen på disse: http://reallyrightstuff.com/ProductDesc.aspx?code=MH-02-LR&type=0&eq=MH02LR-001&desc=MH-02-LR%3a-Head-with-Indexing-LR-Clamp&key=ait http://reallyrightstuff.com/ProductDesc.aspx?code=MH-01-LR&type=4&eq=MH-01-LR-001&desc=MH-01-LR%3a-Monopod-Head-with-B2-AS-II&key=ait Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå