Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Sølte vann over stasjonær pc, trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Hallo, triste og gråe desember dager er i vente, da jeg klarte å søle ca 1-2dl vann direkte over den stasjonere pcen. Jeg skrudde den av momentant, og demonterte skjermkortet og PSUen. jeg tørket skjermkortet og PSUen, og prøvde å koble til strøm bare til PSUen, og da kom det en gnist-lignende lyd, kan legge til video. Jeg er litt redd for hva som kommer til å skje om jeg kobler alt opp, noen tips, eventuelt få ny PSU på garantien.. I dont know :/

IMG_04761.MOV

Endret av Sundvallen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder vann søling over maskinen så kan du nok dessverre ikke få dekket dette av garanti da dette ikke skyldes selve komponentene, men deg selv som var klumsete. Er det vann på neon andre komponenter også? Ser skjermkortet ok ut, eller ser det betatt ut? Eventuelt så kan du bytte ut PSU slik at du ikke risikerer at alle komponentene stryker med, og at du sitter der...

Du skjønner sikkert halt godt hva jeg mener med det ;) Hvis det ikke er sølt vann på noen andre komponenter så er du heldig og du trenger nok ikke å bytte de ut. Når det gjelder GPU så må du nok bare teste den.

Lenke til kommentar

Når det gjelder vann søling over maskinen så kan du nok dessverre ikke få dekket dette av garanti da dette ikke skyldes selve komponentene, men deg selv som var klumsete. Er det vann på neon andre komponenter også? Ser skjermkortet ok ut, eller ser det betatt ut? Eventuelt så kan du bytte ut PSU slik at du ikke risikerer at alle komponentene stryker med, og at du sitter der...

Du skjønner sikkert halt godt hva jeg mener med det ;) Hvis det ikke er sølt vann på noen andre komponenter så er du heldig og du trenger nok ikke å bytte de ut. Når det gjelder GPU så må du nok bare teste den.

Takk for svar :) Forsåvid så ser alle komponentene fine ute, tilogmed PSU, det eneste er den lyden den lager da jeg kobler til strøm, og den forsvinner når jeg tar kontakten skikkelig inn også. Akkurat som en stikkontakt.. Jeg lar det stå ihvertfall et par dager før jeg prøver meg på noe, og vannet traff ikke der prossesoren ligger så det skal også være ganske så urørt ;)

Lenke til kommentar

Ikke ta mitt ord for god fisk nå men den lyden jeg hører i videoen er heller fordi du lager en avstand mellom metallpunktene i kontakten og pluggen som da lager en lysbue (gnist). Du vil få samme resultat med andre strømfornyninger om du ikke setter kontakten skikkelig inni og rikker på den som på videoen.

Prøv å hør om lyden kommer innenifra PSU eller om den kun er ute på kontakten.

Har du tilgang på en kompressor med REN luft, uten olje og kondens (OBS!!!) kan du bruke dette for å drive ut mest mulig fukt (og støv).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger klart og bikke over noen halvlitere med øl som har oversvømt mitt liggende og åpent kabinett flere ganger, men har heldigvis ungått PSUn, som regel bare endt med midlertidig krasj hvor jeg har gått over med papir og det har tørket seg til, de fleste komponenter og kretser på mitt HK er laminerte og ikke utsatt noe spesielt for væske.. så min personlig formenig er at det ikke er noe problem å teste det ut, men om væsken kom i strømforsyningen derimot ville jeg vært noe forsiktig...

Defekt strømforsyning kan ødelegge de fleste komponenter.. så det kan være greit og teste spenningen på PSUn din med et mulitmeter om du er usikker.. Ellers er jeg enig i Thor med den lyden, den hører jeg stadig vekk..

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Alle moderne switch-mode strømforsyninger lager gnistrelyd ved innkobling av kontakten siden den store kondensatoren(e) krever mye strøm det første sekundet den skal opplades.

Rent vann i en PC er ikke noen stor krise da spenningen er lav, maksimum 12V (unntatt i strømforsyning).

Det viktigste er å koble ut all strøm/batterier og la elektronikken tørke til den er helt tørr.

Er vannet skittent eller blandet med andre stoffer (såpe/saft/te/kaffe osv.) leder det mer strøm og kan legge igjen forurensinger når det tørker. For å fjerne skittent vann eller forurensinger er det vanlig å vaske med rent vann, gjerne så fort som mulig, etterpå må man la la elektronikken tørke til den er helt tørr.

Er det spenning tilstede over lengre tid så vil vesken tære vekk kobber i printbaner og komponenter ved elektrolyse, dermed kan man oppleve at elektrisk utstyr virker når man tester det rett etter det ble vått men slutter å virke flere dager etter det ble vått.

Vil man hurtigtørke noe kan man legge det i en komfyr på 50°C, gjerne med varmluft-vifte.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Lot det stå å tørke, forså og få det sisste om det var noe igjen vekk med en hårføner, skrudde på pcen, og da kom det en litt rar klikkelyd, så ble jeg livredd igjen å skrudde den av etter sånn 1 sek.. Nå går den ikke på, men det er lys på hovedkortet. Jeg ville sagt at hovedkortet er fuckd, samt som powersupply, og jeg er fristet til å teste de andre komponentene(- prossessor) i en venn sin pc.. Kommer det til å skade han sin om de ikke funker, det gjør vell ikke det?

Ellers så sa dustin at visst jeg fant ut hva som hva gale kunne jeg sende det inn og eventuelt få ny(har jo selfølgelig ikke sagt det var vann som var årsaken :p)

Lenke til kommentar

Og det er ikke nødvendigvis SÅ vanskelig å se at det er vannskade...

Vannskadede komponenter kan i teorien kunne skade andre komponenter, som f.eks i din venn sin PC.
Det skal dog godt gjøres å kverke en CPU med vann. Det er som regel den det er lavest sannsynlighet for skade, og ville jeg nok tørt å testet.

Hvis det ikke har kommet vann på RAM-brikkene så har nok disse også overlevd. Skjermkort og Hovedkort har egne strømkretser (VRM) som får 12V og 3,3V (og 5V)direkte fra PSU og tar den største støyten om PSUen går amokk. Og er også lettest å søle vann på, pga stor overflate, og uskjermet elektronikk.

Dog, skadede komponenter har jeg testet mange ganger uten at det har skadet annet utstyr, og det kreves nok en god del ekstra uflaks. ;)

Har selv tørket PSUer, skjermkort og hovedkort et tosifret antall ganger pga vannskader, og kan fortelle deg at det kreves svært mye å tørke det om du ikke gjør det riktig. Noe har blitt fønet i en times tid + tørket i en uke uten at det har blitt tørt.

PSU er nesten umulig uten å tørke uten ha den i en varmovn på 50C i noen timer. Alt for mange kriker og kroker, og med høy spenning så er et overslag nesten uungåelig. Det er også høy brannfare og kan til og med være livsfarlig om du ikke har jordet kontakt og jordfeilvern. Denne anbefales å bytte om det har kommet vann inn. Har også forholdsvis stor sannsynlighet for å ødelegge andre komponenter.

På skjermkort MÅ du fjerne alt av kjøleribber, og tørke veldig godt i alle kriker og kroker. Under komponenter vil vann legge seg, og vil kunne ligge i ukesvis om det finner en mørk og kjølig krok.

På hovedkort MÅ du også fjerne chipsett-kjøler og MOSFET-kjøler. Pass på å tørk veldig godt mellom spoler og kondensatorer. Glem for all del ikke å tørk godt inni PCI-e og RAM-slots (svært viktig).
Tips: Bruk et flak dopapir og dytt forsiktig kanten til dopapiret inn i slotten og før det langs hele lengden. Er det fukt eller vann på papiret når du har dratt det gjennom så er du ikke ferdig å tørke. Kan også brukes for å sjekke under andre komponenter på HKet.

Gode og balanserte strømforsyninger vil kutte strømmen ved en eventuell kortslutning, og da såpass raskt at det ikke oppstår skade. Da vil bare HKet lyse, men PCen nekte å skru seg på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Hovedkortet bare glemmer jeg, for jeg skal kjøpe nytt m-atx uansett om et par uker :) Begynner nok å tørke skjermkort ikveld, og som du sier, Rammet skal nok ha klart seg ;) CPUen er nok også i god stand, men jeg må vente litt før jeg får tak i isopropynol eller hva det het :p Så kan jeg jo i tilfelle prøve komponentene i en gammel pc, og ikke i pcen til vennen min som kostet 10k+ :p Går alt bra så trenger jeg ikke kjøpe noe mer enn nytt kabinett og PSU, og nytt hovedkort trengte jeg uansett :)

Har du en god innboforsikring, gjerne med en lav egenandel, kan det jo være at du kan benytte deg av den.

Mye bedre enn å forsøke å svindle Dustin, i alle fall.

Jeg er 16 år, så jeg har nok ingen innbo forsikring nei ;/

Lenke til kommentar

Takk for svar! :) Hovedkortet bare glemmer jeg, for jeg skal kjøpe nytt m-atx uansett om et par uker :) Begynner nok å tørke skjermkort ikveld, og som du sier, Rammet skal nok ha klart seg ;) CPUen er nok også i god stand, men jeg må vente litt før jeg får tak i isopropynol eller hva det het :p Så kan jeg jo i tilfelle prøve komponentene i en gammel pc, og ikke i pcen til vennen min som kostet 10k+ :p Går alt bra så trenger jeg ikke kjøpe noe mer enn nytt kabinett og PSU, og nytt hovedkort trengte jeg uansett :)

Jeg er 16 år, så jeg har nok ingen innbo forsikring nei ;/

Hvis foreldrene dine har innboforsikring, så burde det dekke deg også. Antar du bor hos dem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste (alle?) komponenter er ment for å operere på så høye temperaturer som 100-105 grader i kortere perioder. I avskrudd modus, så er det nok heller ikke problematisk å kjøre de en stund i ovenen på opp til denne tempen. (på lav-kvalitetes-komponenter så er vi nede i 85 grader)

PSUer og komponenter blir som regel spesifisert (i hvert fall de med litt kvalitet) på 45 og 50 grader omkringliggende temp (pluss sin egen varme under tung last).

Fra det jeg har lest av datablader og testet selv så er det kondensatorene som sliter mest med varme, og har selv sprengt et par etter at jeg klarte å varme de opp til 250 grader ved et uhell. 200 grader har jeg derimot erfaring med at alt takler fint i rundt 10 minutter, men vil smelte loddetinnet, så viktig å ha komponenter rett vei.

Det er uansett helt unødvendig å gå over 100 grader på varmovnen, samt at man må ta høyde for at ovnen sin termostat ikke er spesielt nøyaktig, og varmeforskjeller i ovnen. Spesielt mekaniske vil vanligvis ligge på +/- 20 grader. Og spesielt ved så lave temps som vi snakker om her, så vil feilmarginen være enda høyere. Så sett den på en 50-60 grader du. ;) (da vil tempen holde seg under 100 grader i hvert fall)

Edit: Varmluft kan nok være en fin funksjon å kjøre på vil jeg tro. Da du ønsker så tørr luft og høy luftsirkulasjon som overhode mulig.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det skal godt gjøres at de ødelagte komponentene har en verdi som overstiger egenandelen til innboforsikring, og at det er verdt et eventuelt bonustap.

Men selvsagt, det finnes de som har svært gode forsikringer. (men da vet man som regel om det)

En får ikke bonustap ved bruk av innboforsikring da disse ikke har bonusordninger slik en finner på biler :)

Det kommer selvfølgelig an på hva slags innboforsikring foreldrene til TS har, hva egenandelen er på og hva slags komponenter det er snakk om (alle forsikringsselskap operer med mer eller mindre tilsvarende verditap på slike deler avhengig av alder), men ville ikke avskrevet det som en mulighet.

Er ikke uvanlig å ha en egenandel på 2000,- eller 4000,-, og da kan det godt hende en faktisk kommer greit ut av det. :thumbup:

Jeg ville uansett prøvd og slengt delene i ovnen og tørket de over tid først, men ville samtidig ikke avfeid en prat med pappa ang forsikringen.

Lenke til kommentar

Ahh helsikken! Hadde skrevet en utfylle post her, så krysser jeg ut siden, og glemmer å trykke på post :wallbash:

Ville bare si tusen takk for hjelpen! :) Har snakket med mamma om innboforsikring, og hun skal kontakte if for å se om det er mulig å få noe penger, eller eventuelt få nytt :) I mellomtiden baker jeg litt ASUS kakemann 7850HD på 50Grader :lol:

God Jul, og måtte forsikringen være på min side :thumbup:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...