Gå til innhold

Hvilken olje for treprodukter i kontakt med mat?

Brevdue

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

TS. Du bør være skeptisk til treoljer, som er beregnet for utvendig trepanel/treverk. De har normalt en del typer giftstoffer i seg.

Sjekket litt selv på nettet, da dette er interessant (har også et par trekopper, som er behandlet med matolje) og jeg undret på, om det var noe annet som kunne brukes og som var giftfritt, samt ga lite smak.

Fant en artikkel som du kan se på, selv om den går på utvikling av en ny "miljøkopp" i tre. Behandlingen av trefat, kan trykt gjøres med samme produkter. Merk - dette er behandling i inv. kopp.Utvendig nevnes hobbylakk. Jeg ville brukt olje der også.

Stiat:

"En liste over godkjente behandlingsprodukter er gitt i en felles bestemmelse i Europarådet (COE, 1996). Disse behandlingene består av oljer som er generelt trygge i forbindelse med matinntak, og inkluderer linolje, soyaolje, solsikkeolje og andre matoljer. "

Sitatet er hentet fra side 10, i denne linken. http://folk.ntnu.no/bohne/eit2011tre/oppgaver/2011_TBA4850_Prosjekt_Gruppe2.pdf

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette selges da på møbelbutikker, kjøkken(utstyr)butikker, jernvarehandel, noen apotek osv. Skal ikke være vanskelig å få tak i. På engelsk kalles det food grade mineral oil, men det virker som om det ikke har fått noe fornuftig navn på norsk. Se etter mineralolje, og spør betjeningen om den kan brukes på tre som skal komme i kontakt med mat.

Endret av Sentenza
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette selges da på møbelbutikker, kjøkken(utstyr)butikker, jernvarehandel, noen apotek osv. Skal ikke være vanskelig å få tak i. På engelsk kalles det food grade mineral oil, men det virker som om det ikke har fått noe fornuftig navn på norsk. Se etter mineralolje, og spør betjeningen om den kan brukes på tre som skal komme i kontakt med mat.

Overflate finich til salongbord/spisebord, har sikkert ikke samme krav, som fat/kopper skal ha og som skal ha direktekontakt med mat. Slike produketer er bl.a bestemt av Europarådet (COE), viser til mitt innlegg tidligere! Men det KAN hende, at de som selger benkeplater i heltre har olje og en godkjent olje.

Gennerelt så er ikke mineralolje å annbefale. Men det er mulig noen har klart å få til en renseprosess, som fjerner alle giftstoffer.

Endret av geco5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stoler aldri på reklame! Og det er forskjell på om de sikter til en benkeplate, som nesten aldri er i direktekontakt med mat og det, som har direktekontakt. Hvor er Godkjenningen?

Man er ikke pliktet til å legge ved godkjenningspapirer på alle stoffer man bruker i et produkt på produktsiden når man driver nettbutikk, heller ikke i fysiske butikker. Da hadde butikkene sett ut som arkiver.

Hadde du tatt deg bryet med å søke på hvit mineralolje (som altså er innholdet) hadde du sett at det har E-nummer 905 og er ansett for å være trygt å bruke på redskaper som er i nær kontakt med mat.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Man er ikke pliktet til å legge ved godkjenningspapirer på alle stoffer man bruker i et produkt på produktsiden når man driver nettbutikk, heller ikke i fysiske butikker. Da hadde butikkene sett ut som arkiver.

Hadde du tatt deg bryet med å søke på hvit mineralolje (som altså er innholdet) hadde du sett at det har E-nummer 905 og er ansett for å være trygt å bruke på redskaper som er i nær kontakt med mat.

Tja.... Selger en forettning noe, som skal brukes lovlig i mat, eller som mat har direkte kontat med, er det nok litt anderledes. Godkjenning, eller henvisning! Ellers kan det bli både lovstridig og dyrt, hvis det er villedende. Men nå pressiserer ikke levrandøren (i din link), at dette kan brukes på produketer som skal ha direktekontakt med mat. Så, de har sikret seg. Det var du som påsto, at dette kunne brukes på trefat beregnet for mat. Og dermed er det vel du som må dokumentere. Derfor så jeg ingen grunn, til å søke på nett. Alt for mange dustete påstander, på nett.

Men jeg ser dette kan være et alternativ, til matolje. Vel og merke, "farmasøytisk" hvit mineralolje! Og det er interessant. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Peanøtt olje har jeg funnet ut at er bra for treverk i kontakt med mat. Denne oljen harskner ikke og er veldig bra, har prøvd. Peanøtt oljen fåes kjøpt på matbutikker. Også Valnøtt Olje skal være bra, denne har jeg enda ikke prøvd, så aner ikke hvordan den er. Men peanøtt oljen kan jeg anbefale.

Takk for alle svar, forresten.

Endret av Brevdue
Lenke til kommentar

På samme måte som at det det ble målt at det ikke er noe poeng å bruke "papir for matlaging" når du lager mat og/eller tørker av mat (på TV2-hjelper deg bla.), så er jeg noe skeptisk til at olja som er brukt trenger å være spesiell for å bli brukt på benkeplater.

Som regel er det rimelig lite giftstoffer vi snakker om, og med tanke på hvor få molekyler som løsriver seg fra oljen og over på maten, så er det i beste fall mikroskopisk. Du vil nærmest aldri få noe helt uten giftstoffer, i verken mat eller noen overflatebehandlingsmiddel, og det hele bunner ned i hvor mye som smitter over og konsentrasjonen. (hvis det viser seg at maten har høyere konsentrasjon av giftstoffene, så vil oljen bare kunne senke konsentrasjonen)

For all del, det kan godt hende det er visse typer som virkelig ikke egner seg, men siden det er såpass lite informasjon og fokus på det, så vil det i hvert fall ikke sjokkere meg om det ikke spiller noen rolle.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...