Gå til innhold

Har jeg klokket RAMen riktig?

InToRv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har overklokket minnet litt. ;) Men modulene du har klarer sikkert 2000 MHz også, so no worries. Kan godt bruke de instillingene med mindre du opplever uastabilheter. Men som sagt, Ballistix Tactical klokker godt.

Det som er standard-instillinger for disse modulene er XMP-1600. Altså 1600 MHz 8-8-8-24 og 1,5 V. :)

Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

BIOSen min har ingen form for XMP instillinger, så det måtte gjøres manuelt. Har et gammelt Gigabyte kort.. Men om jeg forstår deg rett, så har jeg satt kortet på standar instillinger, kun med et lite hopp i mhz, noe som egentlig bare skjedde da jeg klokket prosessoren litt.

Kan jeg øke timingsene, eller kun MHZ?

Om jeg vil klokke dem litt til, hvordan ville du gått frem? Min største frykt er at jeg ikke får start på pcen igjen, så jeg kommer meg inn i BIOS.

Endret av InToRv
Lenke til kommentar

BIOSen min har ingen form for XMP instillinger, så det måtte gjøres manuelt. Har et gammelt Gigabyte kort.. Men om jeg forstår deg rett, så har jeg satt kortet på standar instillinger, kun med et lite hopp i mhz, noe som egentlig bare skjedde da jeg klokket prosessoren litt.

Kan jeg øke timingsene, eller kun MHZ?

Om jeg vil klokke dem litt til, hvordan ville du gått frem? Min største frykt er at jeg ikke får start på pcen igjen, så jeg kommer meg inn i BIOS.

Ikke det? :hmm:

Jepp, du har overklokket det bittelitt, så lite at du ikke trenger å teste det for stabilitet en gang, så lenge minnet fungerte helt fint i standardinsillinger.

Timingene kan du øke, men ytelsesgevinster får du om du senker dem. Det er altså forsinkelse. Men på disse modulene er det allerede satt veldig lavt (CL8), så jeg ville heller ha økt klokkefrekvensen isteden (MHz).

Skal du overklokke litt mer kan du øke frekvensen litt og litt, og helst teste dette med f.eks. Prime95. Sett opp spenningen om det begynner å bli ustabilt. Vet ikke hvilket hovedkort du har, men skal fint gå an å resette BIOS. :)

Se forresten på denne testen, resultatene her taler for seg selv. Som du ser kan du presse disse modulene ganske langt. Men husk at dine moduler mest sannsynlig ikke oppfører seg helt likt. Kanskje er de bedre, kanskje verre. Slik er det alltid med overklokking, enten det er GPU, CPU, minne osv.

bump?

Ba-bumpybump, byggmakker. :wee: Endret av Stian Aarskaug
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...