Cho-san Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Heisann. Det er ganske mange år sidan eg har bygd ein pc no, og trenger ein del råd.Kommer ikkje til å overclocke maskinen som er grunnen til at eg lurer på kva som er nødvendig.Vil mest sannsynligvis sette inn eit til 780ti etter kvart som det blir nødvendig.Pc'en vil bli brukt til gaming.Bestemte ting er:Define R4 kabinetti5-4670 (Er det nødvendig med kraftigere?)GTX 780ti8GB Corsair vengeance (1600, kan ein like greit gå for 1333?)120GB samsung 840 EVO1TB Seagate barracuda (7200)Kjøling:Kjem til å gå for eit Fractal design - Define R4, det følger med 2 vifter på 140mm. Trenger ein fleire vifter? Kan få installert to 120mm til for 200kr. CPU kjøling: Trenger ein til vanlig noko meir enn standard kjøleren som følger med? Er jo ganske greit med ein corsair H60 sånn at ein slepper vedlikeholdet, men er det verdt det? Kor kraftig PSU trenger eg? Og kor viktig er det om det er bronze, sølv, gull, platinum? Tenker spesielt i forhold til å utvide med eit til skjermkort seinare?Hovudkort:Det som følger med er MSI Z87-G45 gaming, er det heilt greit ? Skjønner at veldig mykje blir subjektivt her, men eg ønsker å høyre kva DU meiner Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Virker som du har valgt kurrante deler. 1600 vs 1333mhz ram vil du ikke merke noe av i spill generelt sett. Men velg gjerne 1600 da de normaltvis har samme pris. Gå opp til en 250GB SSD, da 120 kan bli svært lite. Prosessoren din er mer enn god nok. Bare velg en kjøler som passer ditt behov. Har selv en større versjon av kabinettet ditt (XL R2) og du trenger ikke flere vifter. Sett en til å ta inn luft fremme og en til å blåse ut bak. Om du velger H60 CPU kjøler følger deg med vifter her, men disse er generelt mer høylytte enn de som følger med i Fractal kabinettet. En 650w PSU vil være mer enn god nok. Hvilken betegnelse som er på PSU'en (Bronze, sølv, Gull osv) er en forklaring på hvor mye futt som går tapt i komponentene. En bronze vil holde mer enn lenge nok. Se på denne for eksempel. Den vil være mer enn god nok Hovedkortet er også greit, selv om jeg har sansen for ASrock sine hovedkort, men det er igrunnen bare smak og behag. Endret 10. desember 2013 av xClaymanx Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) 80+-klassifiseringene (Bronze, silver etc) er en indikasjon på hvor mye av effekten som fordufter i form av varme mellom stikkontakten og komponentene. En PSU med 90% effektivitet (Platinum) vil f.eks miste 30W hvis komponentene på gitte tidspunkt trekker 300W. Jo bedre effektivitet- jo mindre varmeutvikling/støy -og mindre strømregning i det lange løp Du bør aldri være gjerrig når du skal kjøpe en PSU. Dette av den nette grunn at en dårlig PSU potensielt har mulighet til å grille det aller meste i maskinen hvis den skulle finne det for godt. I tillegg kan mye morsomt oppstå hvis den leverer ustabile spenninger ol. 650W er som nevnt mer enn nok, men hvis du en dag skulle ha behov for SLI/GTX780ti i duo bør du minst ha 750W, helst 800W+. Endret 11. desember 2013 av Loefthal Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Trur nok eg går for 1600 då, sidan forskjellen er på 80kr (pluss at då får eg corsair i stede for kingstonTenkte og på ein større SSD, og sidan den kjem til å vare nokre år trur eg nok at eg følger ditt råd og går for 250, so har eg plass til ein del spel og.Mitt behov er berre å bruke den normalt utan overklokking, derfor eg lurer på om det er nok med vifta som følger med. Og kor mykje stress det er å holde den fri for støv osv? I forhold til lukke vasssystem som skal vere "vedlikeholdsfritt".Høyres bra ut i forhold til kabinettet, då det følger med ei vifte framme og ei bak En 650w PSU vil være mer enn god nok. Hvilken betegnelse som er på PSU'en (Bronze, sølv, Gull osv) er en forklaring på hvor mye futt som går tapt i komponentene. En bronze vil holde mer enn lenge nok. Se på denne for eksempel. Den vil være mer enn god nok Når det gjelder PSU har eg eigentleg lyst å kjøpe ein corsair 850W gold, so holder den nok lenge og bør drive 2 x 780ti ?Spørsmålet er jo om ein burde 1: Kjøpe ein svakare no, og heller oppgradere psu + ekstra skjermkort om eit år eller 2. 2: Kjøpe ein kraftig psu no. Og om ein då burde kjøpe meir enn 850, for å vere på de sikre sida ?Tusen takk for svara! Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Psu er aldri noe man burde spare penger på. Anbefaler deg sterkt å kjøpe en god og kraftig psu med en gang så har du i lang tid fremover. Og ja, 850 er plenty for 780ti sli. 1 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) En Seasonic X-750 er en meget passende PSU til en slik PC, om du ser for deg SLI en dag, men ikke tenker å overklokke. Et meget godt alternativ er: Corsair AX760 Platinum Det kan godt hende du vil nyte godt av den kraftigere 4770K, spesielt i disse dager når vi ser spill som drar bedre nytte av flere kjerner og HT i spill (samt litt høyere klokkefrekvenser). Spesielt om du tenker på å kjøre 780Ti i SLI som raskt vil få CPU til å knele (og dermed skape en falskehals) om man ikke har planer om å overklokke. Endret 11. desember 2013 av Andrull Lenke til kommentar
otl Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Ett lite innspill fra meg her. Ser du skriver at du ikke skal overklokke men kjøper deg ett system som er helt kapabel til det. Vil sterkt anbefale deg å kjøpe denne http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/prosessor/intel-socket-1150/intel-corei5-4670k/188833.8097/ som er rimeligere enn en i5 4670, bare at denne KAN overklokkes, selv om du nevner at du ikke trenger det. Det er en fordel å ha uansett både med tanke på hvis du skal selge maskinen ved en senere anledning eller at du kanskje trenger den ekstra ytelsen overklokkingen gir (Sett frem i tid) EDIT: Den sto i prisjakt til 1589kr, men prisen er endret ser jeg. Men ett alternativ her http://www.dustinhome.no/product/5010742245/intel-core-i5-4670k-3-4ghz-6mb-s-1150/?utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=21635 Endret 11. desember 2013 av otl Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 Hadde eigentleg planer om å gå for 4770, men sånn som eg forsto det er einaste fordelen 4770k har over 4770, at K'en kan overclockast? Kan sjølvsagt finne på å clocke om eg kjeder meg, men er jo ein del meir å tenke på i forhold til kjøling og strømforsyning då? Og vil ein 750 virkeleg vere nok til ein SLI med 780ti? Kjørte igjennom ein del calculators på akkurat det, og den som gav lavast svar var på 730W, mens den høgste meinte 940W var nødvendig. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 11. desember 2013 Del Skrevet 11. desember 2013 Mente egentlig 4770, om det er noe pris forskjell å hente. (Som regel skal alle overklokke i disse dager så blir rett og slett en vane ^^) Liker heller å kalkulere selv, da man har bedre kontroll på alle variablene. Noen kalkulatorer kan nok raskt ta hensyn til en del ekstra marginer, at det er en dårlig PSU, og/eller kondensatorer som har eldret seg etc.. For ikke å snakke om et mye lengre og mer belastende ting enn gaming. Men med en strømforsyning av skikkelig kvalitet som jeg har linket så blir ikke det noe problem. De tåler ofte en liten overbelastning på strak arm, og komponentene skal klare en del mer. Se f.eks på mer reelle tester. På guru 3d så trakk hele riggen med 780Ti SLI 617w på det aller meste. Dette var da med en overklokket prosessor som nok trekker godt over det dobbelte av en 4770k. Så med 750W har jeg beregnet rundt 100-150w buffer, i tillegg til PSUen sin buffer i seg selv. (Som ikke kan sammenlignes med mye skjit der ute som ser like bra ut på papiret og utsiden) 1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Hvis du skal overklokke så trenger du en vifte som er bedre enn den som følger med prosessoren. Den som følger med er bygd for å takle klokke prosessen til prosessoren, og da gjerne ikke noe høyere. De kjøler også ved høyere frekvens, men da vil nok maskinen bråke i en større grad, og du vil dessuten ikke fp en like bra kjøling. Lenke til kommentar
Cho-san Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Kan hende eg like godt kjøper 4770k, når eg først skal gå for ein litt monster pc. So slenge på ein Corsair H60, då burde ein vel kunne overclocke ganske greit, sånn temperaturmessig? Om ein overclocker cpu'en uten å forandre noko på volten, kor mykje meir vil den maksimalt trekke? ca? Lenke til kommentar
kalleklovn12 Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Kan hende eg like godt kjøper 4770k, når eg først skal gå for ein litt monster pc. So slenge på ein Corsair H60, då burde ein vel kunne overclocke ganske greit, sånn temperaturmessig? Om ein overclocker cpu'en uten å forandre noko på volten, kor mykje meir vil den maksimalt trekke? ca? Dersom du har vcore på auto vil den trekke mye mer enn nødvendig og derfor få mye høyere temperaturer. Anbefales derfor å sette vcore til manuell. Ved standar clock vil den kanskje ligge på mellom 1.110-1.115v. Skal du opp på 4.4-4.5 må du kanskje opp mellom 1.20-1.25v. H60 er en ok kjøler. Vil heller anbefale kraken x40 eller x60. De er 140/280mm rad. God ytelse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå