Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Flyttet saker fra garderobe skapet mitt uten samtykke

Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Heisann , dette er kansje en bagatellmessig problemstilling, men det er fortsatt et problem for meg.

Jeg er nå i den sitvasjonen at jeg er student med studiepermisjon fra jobben, som innebærer at jeg kan komme å jobbe når jeg har muligheten til det , som i ferier, på fridager og slikt. Jeg har vanligvis mulighet å jobbe på fredager, men nå for tiden har jeg slitt litt med problemer som har gjort meg nødt til å oppholde meg en del på sykehus, disse besøkenne har jeg da prøvd å flyttet til fredager slik jeg mister minst mulig skole. dette har ført til at jeg ikke har kunne vært på jobb de 7 siste ukenne.

Det som gjør meg veldig irritert er det faktum at lærlingansvarlig/HMS ansvarlige i bedriften min , som er en kvinne bestemte seg for at hun skulle gi bort garderobeskapet mitt til en nyansatt hjelpearbeider , så hun har da klippet låsen min og tatt alt jeg hadde i skapet å flyttet over i et mindre skap uten å ha så mye som nevnt det til meg (fikk vite det av kolegaer). Om dette er en reaksjon på at jeg ikke har hatt muligheten å møtt opp på jobb den siste tiden vet jeg ikke, å vil ikke ta dette opp før jeg vet lovligheten rundt hva som er gjort. Jeg er elektriker å jobber en del ute , så jeg har både arbeidstøy og diverse skift liggende i garderobeskapet + alt mitt private verktøy, personlig ser jeg på det som en krenkelse av privatlivet mitt å "bryte seg inn" i et skap slik. Skulle likt å sett reaksjonenne om en mannelig ansatt hadde klipt låsen til en kvinnelig medarbeider å flyttet rundt på det hun hadde liggende der.

Hvorvidt noen lovgivning trer i kraft her vet jeg dog ikke , da det ikke er jeg som er eier av skapet men bedriften , jeg kjenner godt til denne kvinnelige medarbeideren så det er ikke utenkelig at hun har gjort dette på helt egen initiativ, men det er en sak jeg får ta opp senere.

Så det jeg altså lurer på er om noen har noe greie på om det er noen lovgivning rundt dette , før jeg eventuelt tar det opp på fredag når jeg drar på jobb.

Takker og bukker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan vel alltids be om å få erstattet hengelåsen hvis den var noe du hadde kjøpt selv, men ut over det tviler jeg på at du har særlig mye til sak.

Tror ikke du kommer særlig langt med "krenkelse av privatliv". Dette var vel et skap hvor man ikke kunne forvente at ting av særlig privat natur skulle oppbevares. Skal du komme noen vei med sånt i rettsvesenet må du nok også kunne vise til at du har lidd en skade på noe vis, noe du neppe kan hvis du kunne hadde verktøy og skift der.

At du ikke ble varslet i forkant (forespurt å tømme skapet) er først og fremst dårlig gjort.

Man kan hevde at dette går på arbeidsmiljø (som forsåvidt er jus: se arbeidsmiljøloven), men virker mer nærliggende å omtale det som et evt. brudd på bedriftens interne rutiner, enn brudd på loven. Det kan tas opp med HMS-representant /tillitsvalgt og/eller denne kvinnens nærmeste leder. Tviler likevel på at det kommer så mye ut av det. Det kan neppe omtales som et lovbrudd, og internt vil det nok bli regnet som en bagatell (med mindre det inngår i et større mønster av HMS-avvik).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ja , det var noe jeg egentlig antok det kom til å være. Å når jeg mest sansynlig leser sitvasjonen feil gjør jeg hele sitvasjonen mye mer ubehagelig for meg selv. Side jeg ikke er i aktiv jobb nå , men på permisjon så har jeg jo ikke noe særlig annet en arbeidsklær og verktøy liggende i skapet, men har ved flere anledninger hatt komplette skift liggende, da jeg som nevnt ofte må jobbe ute i alt mulig slaks vær. Mulig jeg er overfølsom for slikt , men setter egentlig ikke veldig pris på at et gammelt kvinnfolk skal kaste rundt på undertøyet mitt forran alle i garderoben, men da jeg er mann så spiller det vel ingen rolle... Så det er vel som du sier en sak jeg bare får la gå

En sak som jeg glemte å nevne i hovedinlegget mitt , som kansje er den mest vesentligge er at vedkommende ikke avlåste skapet hun puttet alt inni på en forsvarlig måte , men bare åpnet døren å kastet det inni og lukket den igjen. Av verktøy jeg har liggende der , snakker vi verdier oppimot 20 000 kroner i mitt eget private verktøy. Dette er en stor bedrift med veldig mye innleigd arbeidskraft så jeg frykter at verktøyet fort kan forsvinne. Dersom det forsvinner har jeg vel helt sikkert en sak, men dersom det går bra så slipper hun vel unna uten konsekvenser. Hele sitvasjonen irriterer meg noe gredelig ! Det har nok og en faktor det at skapet jeg har hatt der i snart 5 år plutselig blir gitt vekk til en hjelpearbeider og jeg blir pushet inni et lite knøttskap sammen med leigearbeiderenne.

Edit : Å gå til rettsvesenet med dette er helt uaktuelt for meg, slike illusjoner har jeg ikke, vil heller ikke forsure forholdet mitt til arbeidsgiver. Eneste jeg vil oppnå med denne tråden er eventuelle reglemang jeg kan referere til når jeg konfronterer den aktuelle personen.

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Det fyrste som slo meg var bestemmelsen i husleigelova som omtaler noke liknande:

§ 10-4. Etterlatt løsøre

Finnes det i husrommet etterlatt løsøre som må antas å tilhøre leieren eller noen i leierens husstand, skal utleieren for leierens regning ta hånd om dette. Rent skrot kan likevel kastes umiddelbart. Medfører omsorgsplikten arbeid, kan utleieren kreve en rimelig godtgjørelse for dette.

Utleieren skal så vidt mulig skriftlig oppfordre leieren til å hente løsøret. Utleieren kan holde løsøret tilbake inntil kostnadene med oppbevaringen dekkes eller betryggende sikkerhet stilles.

Utleieren kan selge løsøret for leierens regning dersom kostnadene eller ulempene med oppbevaringen blir urimelige, eller dersom leieren venter urimelig lenge med å betale kostnadene eller med å overta løsøret. Er det grunn til å tro at salgssummen ikke vil dekke salgskostnadene, kan utleieren i stedet rå over tingen på annen hensiktsmessig måte.

Denne paragrafen er sjølvsagt ikkje dekkande for denne problemstillinga, men det er interessant å sjå at det her er lagt opp til at den som eig boligen skal "ta hand om" det som er etterlatt med mindre det er skrot som då kan kastast. Med det så forstår eg det slik at dersom det som er lagt igjen ikkje er heilt verdilaust så skal det takast vare på på ein forsvarlig måte, om nødvendig for eigaren si rekning (f.eks container eller lagerleige).

Denne paragrafen seier også at den som eig gjenstandane skal bli skriftlig oppfordra til å hente gjenstandane.

Sidan du har eit aktiv arbeidsforhold i bedrifta, og sidan denne lova omtaler noke heilt anna så kan du ikkje bruke dette direkte. Men det vil overraske meg om lovverket ikkje har tilsvarande bestemmelser i andre lover eller forskrifter.

Den som går til det skrittet at dei øydelegg låser og sikringsinnrettninger vil på dei aller fleste områder då også ta på seg ein del av ansvaret for at ting ikkje blir stjålet eller øydelagt.

Dersom du meiner at det er underliggande årsaker til at dette blei gjort så er dette eit brudd på arbeidsmiljølova § 4-3 om krav til det psykososiale arbeidsmiljøet.

Eg vil anbefale at du retter ein henvedelse til din arbeidsgiver eller personalansvarlig der du ber om å få bekrefta dei opplysningane som du har fått høyre via andre. Deretter kan du spørre om kvifor du ikkje blei informert, og om kva bedrifta har gjort for å beskytte dine private verktøy mot tjuveri.

Å be om at dei kan vise til ei oversikt over nøyaktig kva verktøy (type og antall) som har blitt flytta på vil ikkje være urimelig. Dersom bedrifta har eit nokenlunde fungerande internsystem så passer dei på å dokumentere kva dei har gjort og ikkje gjort. Om ikkje anna så burde bedrifta gjere dette for å sikre seg mot at du ikkje no kan påstå at det mangler ein heil masse verktøy som du krever urettmessig erstattning for.

Her antar eg også at det er ein etablert og kjent praksis med at arbeidstakarane oppbevare privat verktøy på arbeidsplassen sin. Det er sjølvsagt begrensa kor store verdier arbeidsgiver må kunne ta hand om når dei klipper låsen på eit skap. Nødvendig og vanlig arbeidsredskap vil nok arbeidsgiver kunne forvente å finne i skapet, og dei må dermed også ha rutiner som sikrer desse verdiane. Om arbeidsgiver forventa å berre finne vernesko, kjeledress og andre gjenstander som arbeidsgiver har kjøpt inn til deg så blir det litt vanskeligare å argumentere for at arbeidsgiver burde ha rutiner som sikrer private gjenstander med høg verdi.

Ta dette med arbeidsgiver då det er mykje meir ryddig enn å sjølv gå i konfrontasjon med HMS-ansvarlig. For alt du veit kan dette ha blitt godkjent frå nokon andre slik at den som klippte låsen berre gjorde som dei fikk beskjed om.

Lenke til kommentar

Dersom det forsvinner har jeg vel helt sikkert en sak, men dersom det går bra så slipper hun vel unna uten konsekvenser.

Det er nok en enkel oppsummering ja. Du må ha lidt skade eller tap for å ha en god sak.

PS: Nå som du er kjent med situasjonen har du nok også selv et minimum av ansvar for å forhindre at tap og skade oppstår (selv om hovedansvaret ligger på dem). Du bør ikke vente alt for lenge med å enten hente verktøyet, ta kontakt og be om at skapet det nå ligger i låses forsvarlig, eller ta kontakt og be om at verktøyet flyttes til et skap som ingen uvedkommende har tilgang til. Enhver av disse vil vel oppfylle ditt ansvar, og legge resten på dem, men du kan ikke bare la hele situasjonen flyte.

Hvis de samme kollegaene som varslet deg nevner for HMS-ansvarlig at "jeg sa det til han", slik at bedriften blir klar over at du var kjent med situasjonen kan du få et problem hvis du bare har latt det ligge i lang tid.

(hva som er å "vente lenge" / "ligge lang tid" vil nok i utgangspunktet tolkes romslig og til din fordel, men vil nok tro du kan nå en grense hvor du selv kan sies å ha opptrådd uansvarlig. Nøyaktig hvor den går kan jeg ikke si, men hvis du kommer et år fra nå og lurer på hvor verktøyet ditt er så kan du ha et problem.)

Eneste jeg vil oppnå med denne tråden er eventuelle reglemang jeg kan referere til når jeg konfronterer den aktuelle personen.

Det vil først og fremst være bedriftens eget HMS-reglemang. Det å flytte tingene uten å ta kontakt med deg bør gå under psykosoialt arbeidsmiljø i HMS-arbeidet.

(Selv ville jeg referert til "god folkeskikk og anstendighet", men det er en personlig preferanse.)

Endret av Goggen 80
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt tatt dette opp med arbeidsplassen din? Ut ifra det du skriver så virker det ikkje slik.

Før du har gjort det så kan du ikkje være sikker på at det er noen sak i det hele tatt.

Sannsynligvis så har folk handlet i god tro, og trodd at skapet var ubrukt. At du hadde sluttet i jobben og bare forlatt ett låst skap med ting i. Det skjer ofte på alle arbeidsplasser. Det er ingen bedrifter der de tømmer skap som dei veit er i bruk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...