Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Eu kontroll endringer 2014

Matta12344

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en bil som skal inn på Eu-Kontroll nå i Mars 2014 og lurer på hva som er endret på Eu-Kontrollen siden den skulle bli mye strengere!

Er det noe spesielt jeg må tenkte å sjekke før jeg sender den inn!

Har en bmw 520i 1998, eneste som er byttet på bilen er frontlykter til Angel eyes.

- Har også en bremse sensor lampe som lyser!

- Mangler skiltlys bak

- Airbag lampe lyser på førersiden

1`er eller 2`er feil noe av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

2

1 (men må muligens på etterkontroll)

2

dog, det sies at 2014 blir et slags overgangs-år, mens fra 2015 innføres strengere regler for fullt.

Med andre ord, bl.a. alt av ymse sensorer som evt. lyser blir 2'er og må umiddelbart repareres.

I tillegg er det endel andre punkter/underpunkter som blir nytt også, men alt sammen er vel ikke helt kjent/offentliggjort ennå.

Lenke til kommentar

Vel, om siste siffer i reg.nr er 3 (mars) kan du jo fint ta kontrollen nå om du er bekymret.

EU-kontrollen blir ikke mye strengere. Kontrollen er i hovedtrekk som før, men med flere valgmuligheter for bedømning. Mindre forandringer er det, men de virker for meg som fornuftige. Et eksempel er at det fra nyttår skal anmerkes om brems henger på, det var ikke mulig før, i alle fall om komtrollseddelen ble fylt ut riktig. Ellers har jeg ikke helt oversikten, men er sånn smått begynt å sette meg inn i den nye kontrollveiledningen. Kan kanskje komme med mer om noen dager :)

Edit:
1erfeil krever ikke etterkontroll, men er eier/brukers ansvar å utbedre likevel.

ABS varsellampe som lyser er 2erfeil, med mindre at du kan framskaffe dokumentasjon fra merkeforhandler/importør som viser at bilens bremsesystem fungerer som normalt, bare uten ABS-funksjon.

Skiltlys bedømmes normalt som 1erfeil.

Airbaglampe... I år er den grei, men om jeg ikke husker feil, skal den dømmes ut fra nyttår av.

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

En ting er iallefall sikkert, det blir mer rigide regler og enda dyrere å ha bil :hm:

Nærmer seg nok snart et klasseskille i samfunnet (hvis vi setter det på spissen) dvs. de som idag sliter økonomisk for å henge med, blir snart presset ut.

Og igjen (mis)brukes "sikkerhet" som argument, enda faktum er at det rent tekniske ved kjøretøy ikke utgjør særlig årsak i ulykkefrekvensen, mens derimot fører-feil er dominerende)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...