IntelAmdAti Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 (endret) Hei, jeg leier sammen med en kamerat og tidligere denne måneden flyttet kjæresten hans inn sammen med han/oss. Hun har bodd her i en periode men tidlig denne måneden leste jeg på facebook at hun hadde underskrevet kontrakt og nå var offisielt flyttet inn.Dette kom overraskende på meg, og jeg er skuffet over at kameraten min gjør slikt uten å snakke med meg først.Det var tydeligvis planen fra dag 1 at hun skulle flytte fra sin hjemby til vår by og bli boende permanent hos meg og kameraten, ikke at det skulle være midlertidig.Jeg er også overrasket at han vil jeg skal betale halvparten av husleie og utgifter som bredbånd og strøm når vi er tre stykker som bor her, det er ikke aktuelt.Spesielt siden jeg det siste halve året egentlig har bodd med min kjæreste i en langt penere leilighet som hun eier, jeg har bare trengt et sted å la mine ting og møbler stå. Nå ønsker jeg å flytte sammen med min kjæreste i hennes leilighet. Det er kameraten min som er hovedleietaker her, jeg har "solidarisk ansvar" eller noe slikt ifølge Utleiemegleren som vi leier gjennom.I lys av alt dette tenker jeg at jeg kan heve min leiekontrakt her umiddelbart og flytte videre. Når han har flyttet inn en ny person uten mitt samtykke kan jeg ikke se at jeg har noe ansvar for å hjelpe han økonomisk med å vente med å flytte ut til han kan finne en ny leieboer.Altså jeg mener at siden han har flyttet inn en tredje leieboer, har jeg ikke noe ansvar med tanke på oppsigelsestid, da kan jeg bare flytte ut på dagen. Endret 10. desember 2013 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Ikke at jeg vet noe juridisk om dette så håper jeg virkelig du har lov til det. Latterlig dårlig gjort av "kompisen" din. Lenke til kommentar
liealot Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Snakk med kompisen din. Hvis han er kompisen din, så ordner det seg. Hvis det ikke ordner seg har du vel vanlig oppsigelsestid. Hva har DU skrevet under på? Lenke til kommentar
Goggen 80 Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Skulle jeg "skyte fra hofta" ville jeg si at du kan motsette deg at dama skal flytte inn, og kan protestere /klage på dette, men at du ikke uten videre er fritatt for din egen oppsigelsestid. I praksis burde likevel de to "oppheve" hverandre og gi grunnlag for at man blir enige om at du fritas for leie og utgifter i oppsigelsestiden mot at dama kan flytte rett inn uten bråk. Lenke til kommentar
Samara Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Jeg spør som liealot: hva har du skrevet under på? Hvis det i kontrakten din står noe om spesielle forandringer, avtaler som blir brutt, eller andre ting som går utover kontrakten, går under kontraktsbrudd, så vil jeg si du er fritatt oppsigelsestid (men jeg kan ikke lovregler og sånt på dette). Hvis dama til kompisen din også har skrevet under på kontrakt (fikk du virkelig vite det via Facebook, og ikke fra dem?), så har vel Utleiemegleren noe de skulle sagt med tanke på leie? Virker som burde prate med kompisen din om dette. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Her er det snakk om (potensielt) to forskjellige rettsforhold, begge i flere varianter, litt avhengig av hvordan leieforholdet er ordnet. Først og fremst: Har du en separat avtale med utleier, har du og din romkamerat en felles avtale med utleier (med begges navn på), eller har romkamerat en avtale med utleier og du en avtale med romkamerat? Hvis du har en separat avtale med utleier kan du ikke heve leieavtalen - din romkamerats nye samboer vil ikke være et vesentlig kontraktsbrudd fra utleiers side. Det samme vil sannsynligvis gjelde hvis du har felles avtale. Hvis du derimot har en avtale med romkameraten din (som igjen har en avtale med utleier) vil du være fremleietaker og han hovedleietaker. I relasjonen mellom han og deg har han utleiers plikter. I dette forholdet kan det innebære et vesentlig kontraktsbrudd å ta inn en tredjeperson i husholdningen -- han har rett til dette i relasjon til utleier, men ikke nødvendigvis i relasjon til deg. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Dersom man har en avtale med utleier, kan det ikke være et kontraktsbrudd fra utleier å godta flere leietakere enn forutsatt? Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Takk for svar, har ringt Utleiemegleren men tar en tur til dem og får kopi av kontrakten.Flytter ut uansett, og det er ikke aktuelt at jeg skal betale leie for en annen person. Det skulle jeg likt å se noen lage en rettslig kjennelse på! Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Dersom man har en avtale med utleier, kan det ikke være et kontraktsbrudd fra utleier å godta flere leietakere enn forutsatt? Utleier har ikke rettslig adgang til å nekte opptak i husstand av samboer, så jeg har vanskelig for å se at et forhold utleier ikke har noen myndighet til å gjøre noe med skal utgjøre vesentlig mislighold. Takk for svar, har ringt Utleiemegleren men tar en tur til dem og får kopi av kontrakten. Flytter ut uansett, og det er ikke aktuelt at jeg skal betale leie for en annen person. Det skulle jeg likt å se noen lage en rettslig kjennelse på! Ingen vil skrive en kjennelse på at du er pliktig til å betale leie for noen andre. De vil skrive en kjennelse på at du er pliktig til å erstatte tapet du forårsaket ved å bryte avtalen. 4 Lenke til kommentar
Horten Market Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Jeg er også overrasket at han vil jeg skal betale halvparten av husleie og utgifter som bredbånd og strøm når vi er tre stykker som bor her, det er ikke aktuelt. Dette kan du løse ganske elegant: Du bor jo ikke der selv lenger, bruker lokalet stort sett til å oppbevare ting, så hvorfor ikke fremleie din del til tre-fire personer? Eller til et par med bråkete småunger. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 Tja, det kunne jo vert en god ide. Ellers, at du skal betale noe mer en 33%TS er ikke rimelig Jeg kan ikke skjønne at dem i det heletatt på noen som helst måte kan mene at du skal betale 50%, hva er logikken vak det? :o Lenke til kommentar
Tutti Frutti Skrevet 1. januar 2014 Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Når dere er 3 så skal strømavgiftene også deles på 3. Nå når du skal flytte ut så for de slite med betalinga selv Godt at du endelig slipper dem! Endret 1. januar 2014 av Tutti Frutti Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 1. januar 2014 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2014 (endret) Takk for svar Jeg har flyttet uten oppsigelsestid så det har ordnet seg på den beste måten for alle parter, det har gått slik som avtalt muntlig med kameraten når jeg flyttet inn. Oppsigelsestid på 3 måneder med mindre noen andre flyttet inn og han ikke ble alene om husleien. Har tatt bilde av strømmåleren når jeg flyttet ut og skal høre med strømselskapet slik at jeg ikke betaler for strøm etter at jeg er flyttet Endret 1. januar 2014 av Pycnopodia Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå