Gå til innhold

BenQ satser massivt på flimmerfrie skjermer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flimmerfri?

Har de gåt tomme for ideer for å selge flere vanlige monitorer uten super-oppløsning eller høy oppdateringshastighet?

Så da lanserer de noe som høres bra ut, men mistenkelig nok virker som noe helt ubrukelig?

Er det snakk om en switchefrekvens som går opp i opptakshastigheten til kameraer eller noe i den duren? (En tilnærmet gratis fix som ikke endrer noe som helst eller koster dem noe)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg synes er ekstra merkverdig er det faktum at eneste skjermene som man faktisk kan snakke om flimmer på, er CRT, som oppdaterer hele bildet så raskt som du har satt vertikal oppdateringsfrekvens. Og vil dermed kunne gi flimmer, spesielt på kameraer som har en gitt framerate som.

LCD (eller andre typer skjermpaneler bort sett fra CRT?) vil kun oppdatere når det er nødvendig/bevegelse i bildet.

Og dermed så sitter du igjen med en eventuell swtichefrekvens av bakbelysningen. Usikker på hva slags frekvens som blir brukt til vanlig, men kan jo raskt være flere tusen hertz, og meeer enn god nok. Og om et kamera på bare noen få titals hertz plukker det opp, så er det vel heller kamerateknologien som burde bli bedre, ikke skjermene? :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå skyldes vel den flimringen der nok PWM (Pulse Width Modulation), på LED skjermer kan dette være plagsomt. Flimringen vil forsvinne på de fleste skjermer om man skrur opp baklyset til 100%, men man må da benytte seg av f.lux eller andre dimmer så man ikke svir av øynene :).

Gode gamle ccfl var bedre :).

Her har flatpanels.dk skrever en god reportasje:

http://www.flatpanelshd.com/focus.php?subaction=showfull&id=1362457985

Ps. Vet ikke om dette gjelder LED tv'er også?

Lenke til kommentar

Hmm. Det står såpass dårlig til med PWM kretsene at de ikke gidder kjøre på med et par tusen hertz?

De kunne jo hatt enda mindre trafoer æ, mem de er kanskje små nok til at vinninga går opp i spinninga?

Hva med å bare slenge inn en filterkondensator? Det vil i hvert fall gjøre susen for LED dioder og koster ikke alt for mange øre for produsent... (usikker på hvor bra ccfl liker DC? og at du mister disse høye spenninfspeakene i startfasen)

Hmm nå fikk jeg lyst å teste på LED skjermen hjemme. Sjekke switchefrekvensen dens. :-)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hmm. Det står såpass dårlig til med PWM kretsene at de ikke gidder kjøre på med et par tusen hertz?

De kunne jo hatt enda mindre trafoer æ, mem de er kanskje små nok til at vinninga går opp i spinninga?

Hva med å bare slenge inn en filterkondensator? Det vil i hvert fall gjøre susen for LED dioder og koster ikke alt for mange øre for produsent... (usikker på hvor bra ccfl liker DC? og at du mister disse høye spenninfspeakene i startfasen)

Hmm nå fikk jeg lyst å teste på LED skjermen hjemme. Sjekke switchefrekvensen dens. :-)

Det er meningsløst at dette er noe å selge på, at det ikke er standard på alle skjermer med høy nok frekvens, men dessverre er ikke virkeligheten sånn :(

AtW

Lenke til kommentar

Jeg testa min med et ordentlig videokamera. Testa alle shutterne fra 1/8s til 1/2000s uten antydning til flimring.

Gjorde det samme tidligere med plasmaskjermen min. DA ble det discostemning! :D

Prøvd å vift en penn forran skjermen, da vil du nok se en slags "strobe" effekt.

Nå har jo du tydeligvis testet med litt bedre enn ett mobilkamera.

Har selv testet alt av skjermer i huset og på ccfl lcd tv'en var det på avstand en svak blunking, når jeg tok mobilen helt inntil så viser den mere av en type striper. En annen mobil viste ingenting.

En eldre ccfl lcd viste ingenting. Begge led laptoppene viste samme som i videoen.

led tv'en viste ingenting bortsett fra "penn" testen,da var det tydelig.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...