Gå til innhold

Skaffer gigabit-linje til hvert hus og hytte

Anbefalte innlegg

Kan du komme med et eneste seriøst behov der man har absolutt behov for 1 gbit nettlinje innen 2 år ?

jeg klarer ikke å se behovet for det for vanlige husstander inne de 2 nemmeste årene

Da må man drive med å laste ned mage bluray filmer på samme tid og samtidig ha panikk for at det ikke går for nokk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du komme med et eneste seriøst behov der man har absolutt behov for 1 gbit nettlinje innen 2 år ?

jeg klarer ikke å se behovet for det for vanlige husstander inne de 2 nemmeste årene

Da må man drive med å laste ned mage bluray filmer på samme tid og samtidig ha panikk for at det ikke går for nokk

Okay, nå har du beveget deg fra pris tilbake til bruksområder. Jeg har aldri snakket om noe absolutt behov, og heller ikke innen 2 år. Jeg har allerede skjønt at du tenker kortsiktig, det gjør ikke jeg.

Infrastruktur handler ikke om kortsiktighet, men om å komme ting i forkjøpet. Være klar for ting som kommer.

Med en 1Gbit linje kan f.eks mange flere jobbe hjemmefra hvis de vil, du kan streame høykvalitetsvideo (høy bitrate og oppløsning), du kan bruke cloud tjenester og lagre store mengder med data, osv.

Det har også mye å si for den lokale økonomien, da flere bedrifter(spesielt i IT bransjen) f.eks ikke trenger å holde til i byer, der normalt sett, fiber er mer tilgjengelig.

Bare se hva Google Fiber har gjort for Kansas City.

http://news.cnet.com/8301-1023_3-57589981-93/google-fiber-spawns-startup-renaissance-in-kansas-city/

Hvis du åpner øyene litt, så vil du se hvilke muligheter raske internettlinjer vil gi oss.

Men jeg skjønner at jeg taler for døve ører...

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

at du taler for døve ører er bare noe du tror.

jeg har forstålese at du er optimistisk her

Saken er at det tar under 2 år ( kanskje bare noen måneder ) før man bygger ut fiber og alt er klart

Da må man vente på at resten av strukturen er på plass .

og det tar definitivt mere 2 år

Virkelig? For tidligere sa du at et bare var å flippe en bryter, men du har nå gått bort fra ditt eget argument? Eller?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Virkelig? For tidligere sa du at et bare var å flippe en bryter, men du har nå gått bort fra ditt eget argument? Eller?

Det var når infrastrukturen var på plass og man skulle oppgraderer linjen sin .

jeg skrev at da var det bare noen tasterykt som skulle til før man hadde oppgradert linjen sin.altså slått av begrensingen på linjen

Du må ikke forveksle utbygging og innkloblig av rasker nettlinje.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Har du ignorert det jeg skrev eller . for her høres det ut som du tror at jeg nekter folk raske nettlinjer.

Det er slett ikke tilfelle.

Det kan velge den hastigheten de vil , men de trenger ikke å betale mer en nødvendig

les første avsnitt i innlegg #153 hva jeg skriver der en gang til

dessuten så må resten av nettverket også henge med

Nettopp! Folk i Hjelmeland får 1Gbit, og de trenger ikke betale mer enn nødvendig! Det er jo HELT i tråd med hva du stresser...

Lenke til kommentar

jeg skrev at da var det bare noen tasterykt som skulle til før man hadde oppgradert linjen sin.altså slått av begrensingen på linjen

Jeg forveksle? Det er jo du som så intenst er mot utbyggingen slik at slike linjer er teoretisk mulig, det er du som mener slike linjer er unødvendige? Og når en tilbyder har muligheten til å levere hastigheten hvorfor i helvete skulle den ikke gjort det selv om det er til en horribel pris? Hvorfor skal ikke de som har råd til de få lov å ha det fordi du er en sur gammal gubbe, som allerede har reservert plass på ett av de gamlehjemma uten WiFi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Hvor mange år frem i tid snakker du om her ?

Det tar da ikke lang tid å bygge ut

og i dag koster 1 Gbit rundt 5 tusen .

om noen år vil de sikkert koste rund 3 tusen .

Da må man vente 5 år før prisen blir akseptabel på rund 500 kr

siden jeg i dag betaler nesten 5oo for 25 mbit linje så vil det gå en stund for jeg kan få 1 gbit for den prisen

Lit snodig når folk klager på hvor dyrt det er for den lavere hastighetene og nå skal de får enda raskere linje som vil koste enda mere

prisen går ikke ned bare fordi man har muligheten for høyre hastighet . det er heller tvert i mot siden det man har blir fjernet som alternativ . Da må man gå opp et trinn

Har man derimot en av de større hastigheten fra før så blir de nok lit billigere når endringen trer i kraft

eksperimentet vil jo ikke vare evig .

så hva skjer etter på når man har vendt seg til bruk så rask linje ?

( jeg går da ut fra at de får det gratis eller ekstremt billig i test perioden )

Her må jeg nesten be deg om å slutte å fantasere... Det er jo helt uten hold i virkeligheten alt du sier her.

Unnskyld, men dette ER en og samme ting.

Lenke til kommentar

nå får du gi deg , det er slett ikke det samme

utbygging av nettstruktur er slett ikke det samme som å selge kapasitet på de linjene som er er tilgjengelig

selv om høy kapasitet er avhengig av en rask nettlinje

hvem sier at motor og gitr er det samme i en bil

og når de er ferdig med testperioden vi vi andre få lavere pris for den linjehastigheten vi har i dag ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...