Gå til innhold

Skaffer gigabit-linje til hvert hus og hytte

Anbefalte innlegg

Dere ignorer jo at jeg mente at man risikerer ikke får lavere hastighet en 1 Gbit, og man blir da tvunget til å betale for det

når forsøket er over

skulle man nedgrader så må man sikkert betale for det også

:huh:

Det er kjekt med 1gbit hvis man kan unytte det , noe ikke så veldig mange kan gjøre i dag

Problemet er jo at det blir for dyrt for de fleste

Det er her dere misforstår meg hele tiden

25=18 kr pr mbit =450 ( jeg betaler 449)

60=10 kr pr mbit = 600

100=9 kr pr mbit = 900

200 = 5 kr pr mbit = 1 000

400 = 3.7 kr pr mbit = 1480

Hvis Altibox priser Gbit linjen skyhøyt, når det en eller annen gang blir lansert til alle kundene, så er det helt valgfritt om du kjøper linjen eller ikke. Over en viss hastighet så er Altibox veldig dyre, og det er nok på grunn av monopol(fordi de kan), i likhet med kabelselskapene, noe som bekymrer meg.

Fortsatt så skjønner jeg ikke helt hvor du vil med alt dette. Først argumenterte du for at folk ikke har behov for Gbit, og nå er det prisen du bekymrer deg for. Så poenget ditt er at det er ikke noe vits å satse på GBit fordi det vil bli for dyrt? Prisen går seg nok til om noen år skal du se.

Det er som Kennedy skulle sagt: "nei den månelanding er for dyr. Vi bør nok vente". Ikke at det er helt sammenlignbart, men noen må stå i bresjen for utviklingen, selv om det kan være dyrt i begynnelsen.

spørmålet er hva skjer etter testperioden ?

ingen vil akseptere at en liten befolkningsgruppe får (nesten) gratis Internett , mens en selv må betale en god del

De går nok tilbake til det ordinære tilbudet som finnes på det tidspunktet, med eller uten valg av Gbit.

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så poenget ditt er at det er ikke noe vits å satse på GBit fordi det vil bli for dyrt?

poenget mit var at kunde må ha råd til bruk tilbudet

eller så kommer man i den situasjonene at altobox ikke gidder å bygge ut fordi kunden ikke vil ha tilbudet

samtidig som kunden etterlyser høyre hastighet til en lavere pris

Da kan man lure på hvem sitt marked dette er, kundene eller leverandøren sitt marked ?

Lenke til kommentar

eller så kommer man i den situasjonene at altobox ikke gidder å bygge ut fordi kunden ikke vil ha tilbudet

Da kan man lure på hvem sitt marked dette er, kundene eller leverandøren sitt marked ?

Altibox har da tilbudt 400 Mbit med en absurd pris(5990), en god stund nå. "Ingen" har råd til den, men det har ikke hindret dem.

Det er helt klart at monopolister som Altibox kan diktere prisene i større grad, da de ofte står uten konkurrenter.

Lynet Internett har helt klart hyggeligere priser, da de leier mørk fiber av Broadnet, og ikke strekker egen fiber.

Lynet 500/500 - veil. pris 1499,- (dyrt men ikke i nærheten av Altibox)

Altibox (ved lyse) 400/400 5990,-

Lenke til kommentar

For å ta et enkelt eksempel for trangsynte teknoanalfabeter.

skytjenester vil bare fortsette å eksplodere og mange konsepter vil her nyte ekstremt godt av gigabit hastigheter. Skytjenester og konsepter begrenser seg heller ikke bare til komersielle tjenester. en av faktorene som i dag begrenser potensialet til internett er nettopp ineffektiv infrastruktur deriblant hastighet.

Å legge begrensninger på den teknologiske utviklingen er en bakstreversk holdning man også desverre ser i en del it-bedrifter med gamle satte økonomer, sparefanter og gniere bak beslutningsmakten uten visjonære evner.

/hilsen en noe mer fremsynt tekno-oldis

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Poenget mitt er at Altibox vil gi 1Gbit til en fornuftig pris. Du må rett og slett røske hodet ditt ut av din standardiserte tankegang og innse at verden beveger seg fremover. i 1993, da jeg koblet meg på internett første gang så hadde jeg et US Robotic 28.8 modem og var kongen på haugen! Jeg hadde tullete mye kapasitet. Så mye at folk lurte på hva som var vitsen, for det var jo så mange flaskehalser på internett sånn at jeg aldri ville få brukt hele kapasiteten til modemet. Per måned så hadde jeg telefonkostnader på 1200 til 1400. For å sitte på en 28.8 linje i 1993!

Hvor mye tror du denne 1Gbit linjen komme til å koste i dag? jeg tipper under halvparten av hva jeg hadde av månedlig kost for 20 år siden.

Lenke til kommentar

Du blander tingene samme her

du snakker om hvilken hastighet det er mulig å tilby for de som vil betale

jeg snakker om hva folk er villig å betale for

Fornuftig er et veldig relativt begrep her .

Om altibox kommer med noe de menr er en fornuftig pris så er det ikke sikkert at kunden er ening

om altibox synes at 4-5 tusen for en Gbit er fornuftig så vil kunden nok ha prisen ned i 4-500 kr .

i dag betalerer man jo nesten samme for brøkdelen av denne hastigheten

for 10 år siden betalte man enda mere for halvparten .

Her har hastigheten gått opp i flere trinn og noen ganger har det vær en dobling

selv begynte jeg med 4 Mbit og har 25 i dag

prisen har likevel økt jevnt .

Man har da ikke hatt muligheter til kunne betale det samme selv om hastigheten økte

for andre tilbydere så risikerte man faktisk å måtte betale mer og likevel ende opp med lavere hastighet hvis man da ikke valgte et rinn høyre på hastighetskalaen

Lenke til kommentar

Folk flest betaler for langt raskere linjer enn de trenger.

Jeg har 1mbit. En megabit. Og klarer meg fint med det til online spilling og vanlig surfing.

Selv Netflix gir cirka dvd kvalitet.

Jeg har oppgradert hastigheten til 30mbit et par ganger men alltid valgt å gå tilbake da jeg merker omtrent null forskjell på vanlig surfing/spilling og kun litt bedre bilde på streaming.

Endret av Knuttsen
Lenke til kommentar

Folk flest betaler for langt raskere linjer enn de trenger.

Jeg har 1mbit. En megabit. Og klarer meg fint med det til online spilling og vanlig surfing.

Selv Netflix gir cirka dvd kvalitet.

Jeg har oppgradert hastigheten til 30mbit et par ganger men alltid valgt å gå tilbake da jeg merker omtrent null forskjell på vanlig surfing/spilling og kun litt bedre bilde på streaming.

Da forstod du hva jeg mente tidligere i tråden

Man må se om man faktisk har bruk for hastigheten , en heller anta det

først brukt jeg modem og telefonlinje , etter mang år på pcen

så gikk jeg over til bredband

Da valgte jeg bevist den nest laveste hastigheten de kunne tilby som da var 4 Mbit , 0,3mbit var for dårlig for min del etter å ha brukt modem fra før

så ble dette endret og laveste hastighet var da 5 mbit

senere ble det 10 mbit og så 25

jeg kunne nok ha klar meg med 4 mbit hele tiden hvis det var mulig

Da er det faktisk vanskelig å se at så mage må ha 1 000 mbit for å laste ned filer

man får jo heller ikke en gbit , men opptil denne hastigheten

Da trenger man ikke å kaste bort penger på en nettlinje man ikke har bruk for

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Da trenger man ikke å kaste bort penger på en nettlinje man ikke har bruk for

Her er der du trenger å endre tankene dine. For hele poenget er å gi folk en linje folk er villige til å betale for, denne gang på 1Gbit. Hele poenget med dette konkrete prosjektet er å gi folk 1Gbit og så se hva som skjer. Hvordan vil et slikt nettverk påvirke folk sin hverdag? Igjen, noe så banalt som å strømme alle de politiske møtene i rådhuset til alle innbygerne har enorme muligheter for demokratiet. Noe så banalt som for helsestasjonen å strømme informasjonsmøte til alle nybakte mødre siste kvartal i kommunen gir enorme muligheter. Noe så banalt som å kunne strømme alle undervisningstimer rett fra klasserommet og til elever som av ulike årsaker ikke kommer seg til skolen er genialt. Noe så banalt som at to forskjellige bedrifter kan bruke hverandres datarom som katastrofeløsning er genialt.

Igjen, du må slutte å se på din egen isolerte verden og begynne å drømme og fantasere om alt som blir mulig når alle har 1Gbit, til en veldig lav og rimelig pris, fiber rett i heimen.

Lenke til kommentar

Her er der du trenger å endre tankene dine. For hele poenget er å gi folk en linje folk er villige til å betale for, denne gang på 1Gbit. Hele poenget med dette konkrete prosjektet er å gi folk 1Gbit og så se hva som skjer. Hvordan vil et slikt nettverk påvirke folk sin hverdag? Igjen, noe så banalt som å strømme alle de politiske møtene i rådhuset til alle innbygerne har enorme muligheter for demokratiet. Noe så banalt som for helsestasjonen å strømme informasjonsmøte til alle nybakte mødre siste kvartal i kommunen gir enorme muligheter. Noe så banalt som å kunne strømme alle undervisningstimer rett fra klasserommet og til elever som av ulike årsaker ikke kommer seg til skolen er genialt. Noe så banalt som at to forskjellige bedrifter kan bruke hverandres datarom som katastrofeløsning er genialt.

Igjen, du må slutte å se på din egen isolerte verden og begynne å drømme og fantasere om alt som blir mulig når alle har 1Gbit, til en veldig lav og rimelig pris, fiber rett i heimen.

her er det du som overdriver potensialet.

Ingen av argumentene du har kommet behøver en gbit linje for vise video

Her snakker du som man har for mye penger å må finne noe å bruke dem opp på

det her forresten ingen ting med hastigheten å gjøre men hva det koster

da betaler man ikke for mer en det man har bruk for

kjøre du rundt i en dyr sportsbil bare fordi du har mye penger , men skulle ha hatt penger til hytte også ?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

kjøre du rundt i en dyr sportsbil bare fordi du har mye penger , men skulle ha hatt penger til hytte også ?

Det re ikke jeg som overdriver potensialet, men du som tviholder på idéen om at det umulig kan dukke opp ting som utnytter 1Gbit. Videre så er skikkelig kapasitet til transport kostnadseffektivt i form av bla. redusert ventetid. Alle munker drar...

Jeg snakker ikke som en har for mye penger, men som at en innser at verden er i rasende utvikling og at det er veldig smart å være i forkant å ha ting klart FØR en kveles av mangel på kapasitet. Hvis du vet at det vil komme vinder på 240km/t, bygger du da et hus som bare tåler vind på 100km/t, siden det her og nå er sol og vindstille?

Lenke til kommentar

Du henger deg voldsomt opp i hva internettlinjer koster. Jeg husker da jeg betalte 700kr i måneden for en 2/2 SDSL linje, og det var billig den gangen. I dag kan man få en 10/2(GET) linje for halvparten av prisen. Eller hvis man er heldig, f.eks 100/100 til 300kr.

Siden du bringer opp dyre sportsbiler. Det finnes Buggatier, Porscher osv. Betaler du mer for din bil fordi de eksisterer? Forstår du hvorfor noen bruker penger på slike biler? Kanskje fordi de gir deg opplevelser og muligheter ingen andre biler er i stand til å gi? Eller f.eks Tesla, mye tyder på at slike biler har en fremtid, de er dyre i dag, men tror du det vil vare til evig tid?

Bilen din, hvis du har en, kan helt sikkert oppnå mye høyere hastigheter enn du noensinne skulle ha behov for, ikke sant? Hvorfor kjøpte du den bilen, du har ikke behov for slike hastigheter, har du?

Det har skjedd mye siden automobilen ble oppfunnet. Jeg er helt sikkert på at, spesielt dine, forfedre snøftet høyt første gang de ble forbikjørt at en bil, mens de satt i sin hestekjerre: "Pøh! Hva skal man med et slikt kjøretøy, man kommer jo frem uansett".

Bilen var en av de tingene som gjorde verden mindre, og i det 21 århundre, så er det internett.

At du ikke evner, eller har fantasi til å forestille deg hva fiber og raske internettlinjer kan brukes til, er bare trist. Jeg tipper du er av den eldre garde(?), og var godt voksen da pc-en begynte å bli vanlig, eller som det heter i nyere tid en "digital immigrant".

Vi som var unge da internett og pc-er ble allemanseie, eller som det også heter "digital native", har større forståelse for hva internett kan brukes til.

Digitale immigranter har problemer med å forstå den digitale alderen, og det er noe jeg forstår veldig godt, da jeg har gamle foreldre som er ganske fortapt til tider.

Det er bare fryktelig slitsomt å høre på "digitale immigranter" som prøver å fortelle andre at de ikke trenger ditt og ikke trenger datt, fordi de rett og slett ikke forstår seg på verden i dag. Nå vi hører: "hva skal dere med slike hastigheter", er det det samme som "da jeg var ung så...*putt inn hvor lite de hadde*".

*sukk*

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det re ikke jeg som overdriver potensialet, men du som tviholder på idéen om at det umulig kan dukke opp ting som utnytter 1Gbit. Videre så er skikkelig kapasitet til transport kostnadseffektivt i form av bla. redusert ventetid. Alle munker drar...

Jeg snakker ikke som en har for mye penger, men som at en innser at verden er i rasende utvikling og at det er veldig smart å være i forkant å ha ting klart FØR en kveles av mangel på kapasitet. Hvis du vet at det vil komme vinder på 240km/t, bygger du da et hus som bare tåler vind på 100km/t, siden det her og nå er sol og vindstille?

Du glemmer ihvertfall en ting her .

Hva med de selskapen som streamer ut all materialet.?

Skal de få for dårlig kapasitet bare for den i mange personer MÅ ha 1gbit nettlinje

Siden det er mange som er på serveren deres så må de ha flere hundre Gbit nettlinje bare for å ta unna all trfikken

At man får muligheten til kunne slå over på raskere linje senere ( de kan jo gjøres med noen få tastetrykk) er nå en ting så er hel i orden . Da er man klar nå behovet er der

inntil da er det unødvendig å betale for 1Gbit hvi man ikke får mere f.eks 300 Mbit ut av det .

Da trenger man ikke å betale for mere en 300 Mbit

Det har dere tydeligvis ikke forstått

Det er som å betale for en bil som bruker ekstra mye bensin , men kan likevel ikke kjøre fortere 80 likevell

Driver man et datasenter med mage brukere så har man behov for større kapasitet . da kan 1Gbit være det riktige veien å gå

Nå var det i dette tilfelle snakk vanlig hus , ikke datasenter

Da er det å ha 1Gbit nettlinje tilgjengelig ( betale for det ) overlill på en vanlig husstand

Hvis man er villig til å betale delere tusen kr i måneden for å kunne laste ned filer på 1 sekund i stedet for 30-40 sekunder så har man for mye penger .

Det forurettes også at serveren i den andre enden gir deg mulighetene

Det går jo ut over serveren hvis alle skal ha for raske linjer , da henger ikke serveren med

Det er her man burde utvide hastigheten først

I Gbit høres ekstremt mye ut for en vanlig husstand

og det blir sikkert mere vanlig om 5-10 år

Men det hjelper lite når resten av nettet ikke henger med

Det er jo det man burde ta først

mange bruker også mobile nett

Man kan ihvertfall ikke ha det slik når alle vil ha maksimal hastighet så får de ikke lov til det for da er nettet sprengt

Telenor har jo nettop drevet på denne måten i flere år

Så poenget mit er at det må jo også fungere i den andre enden

Du henger deg voldsomt opp i hva internettlinjer koster. Jeg husker da jeg betalte 700kr i måneden for en 2/2 SDSL linje, og det var billig den gangen. I dag kan man få en 10/2(GET) linje for halvparten av prisen. Eller hvis man er heldig, f.eks 100/100 til 300kr.

Siden du bringer opp dyre sportsbiler. Det finnes Buggatier, Porscher osv. Betaler du mer for din bil fordi de eksisterer? Forstår du hvorfor noen bruker penger på slike biler? Kanskje fordi de gir deg opplevelser og muligheter ingen andre biler er i stand til å gi? Eller f.eks Tesla, mye tyder på at slike biler har en fremtid, de er dyre i dag, men tror du det vil vare til evig tid?

Bilen din, hvis du har en, kan helt sikkert oppnå mye høyere hastigheter enn du noensinne skulle ha behov for, ikke sant? Hvorfor kjøpte du den bilen, du har ikke behov for slike hastigheter, har du?

Det har skjedd mye siden automobilen ble oppfunnet. Jeg er helt sikkert på at, spesielt dine, forfedre snøftet høyt første gang de ble forbikjørt at en bil, mens de satt i sin hestekjerre: "Pøh! Hva skal man med et slikt kjøretøy, man kommer jo frem uansett".

Bilen var en av de tingene som gjorde verden mindre, og i det 21 århundre, så er det internett.

At du ikke evner, eller har fantasi til å forestille deg hva fiber og raske internettlinjer kan brukes til, er bare trist. Jeg tipper du er av den eldre garde(?), og var godt voksen da pc-en begynte å bli vanlig, eller som det heter i nyere tid en "digital immigrant".

Vi som var unge da internett og pc-er ble allemanseie, eller som det også heter "digital native", har større forståelse for hva internett kan brukes til.

Digitale immigranter har problemer med å forstå den digitale alderen, og det er noe jeg forstår veldig godt, da jeg har gamle foreldre som er ganske fortapt til tider.

Det er bare fryktelig slitsomt å høre på "digitale immigranter" som prøver å fortelle andre at de ikke trenger ditt og ikke trenger datt, fordi de rett og slett ikke forstår seg på verden i dag. Nå vi hører: "hva skal dere med slike hastigheter", er det det samme som "da jeg var ung så...*putt inn hvor lite de hadde*".

*sukk*

jeg ser på flere ting , ikke bare prisen

Lenke til kommentar

Du har virkelig null forståelse for nettverk du? Og skal fremdelen så intenst uttale deg om det som om du kan noe som helst om det?

Har du ignorert det jeg skrev eller . for her høres det ut som du tror at jeg nekter folk raske nettlinjer.

Det er slett ikke tilfelle.

Det kan velge den hastigheten de vil , men de trenger ikke å betale mer en nødvendig

les første avsnitt i innlegg #153 hva jeg skriver der en gang til

dessuten så må resten av nettverket også henge med

Lenke til kommentar

Hvem har sagt att folk ikke skal få velge hastighet selv? dette er jo et prøveprosjekt

Der har jo påstått at jeg sier det

Det er vel ingen som skal tvinge folk over på Gbit linjer til flere tusen i mnd.

slik diskusjonen artet seg så kunne man oppfatte det slik , at hastigheten betydde mere en kostnadene

Lenke til kommentar

Der har jo påstått at jeg sier det

slik diskusjonen artet seg så kunne man oppfatte det slik , at hastigheten betydde mere en kostnadene

Herre min hatt, det er jo det det handler om, at slike hastigheter blir tilbudt i nær fremtid og at det er noe folk har råd til. Det er jo da det åpner seg enorme muligheter, når alle har tilgang på slike linjer. Men ett sted må vi starte. Og Altibox valgte denne lille bygda for å få erfaringer rundt dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Herre min hatt, det er jo det det handler om, at slike hastigheter blir tilbudt i nær fremtid og at det er noe folk har råd til. Det er jo da det åpner seg enorme muligheter, når alle har tilgang på slike linjer. Men ett sted må vi starte. Og Altibox valgte denne lille bygda for å få erfaringer rundt dette.

Hvor mange år frem i tid snakker du om her ?

Det tar da ikke lang tid å bygge ut

og i dag koster 1 Gbit rundt 5 tusen .

om noen år vil de sikkert koste rund 3 tusen .

Da må man vente 5 år før prisen blir akseptabel på rund 500 kr

siden jeg i dag betaler nesten 5oo for 25 mbit linje så vil det gå en stund for jeg kan få 1 gbit for den prisen

Lit snodig når folk klager på hvor dyrt det er for den lavere hastighetene og nå skal de får enda raskere linje som vil koste enda mere

prisen går ikke ned bare fordi man har muligheten for høyre hastighet . det er heller tvert i mot siden det man har blir fjernet som alternativ . Da må man gå opp et trinn

Har man derimot en av de større hastigheten fra før så blir de nok lit billigere når endringen trer i kraft

eksperimentet vil jo ikke vare evig .

så hva skjer etter på når man har vendt seg til bruk så rask linje ?

( jeg går da ut fra at de får det gratis eller ekstremt billig i test perioden )

Lenke til kommentar

og i dag koster 1 Gbit rundt 5 tusen .

om noen år vil de sikkert koste rund 3 tusen .

Da må man vente 5 år før prisen blir akseptabel på rund 500 kr

1 Gbit prisene vet vi ingenting om ennå. Verken hos Altibox eller andre leverandører.

eksperimentet vil jo ikke vare evig .

så hva skjer etter på når man har vendt seg til bruk så rask linje ?

( jeg går da ut fra at de får det gratis eller ekstremt billig i test perioden )

De kommer nok til å dø av abstinenser. Helt seriøst, hvorfor driver du og konstruerer tullete problemstillinger hele tiden, for så å argumentere mot dem?

Endret av Uderzo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...