sinnaelgen Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Vet ikke helt hvorfor du henger deg opp i nettsider og NRK nett-tv, internett har litt flere bruksområder enn det, selv for mannen i gata. Det er ingen som kommer til å tvinge noen til å punge ut mye penger for en slik linje, men prisen vil nok dale fort så snart isp-ene tilbyr slike linjer til en fornuftig pris. Når et fibernett først er på plass, så er det ikke store investeringer som trengs for å kunne tilby 1 Gbit. Det behøver ikke du å bekymre deg for, for å være helt ærlig. Balansen kommer nok etterhvert skal du se. Det eneste jeg er litt bekymret for, er mangel på konkurranse. Nå bruker jeg disse siden selv , men jeg prøvde jo å ta høyde for alle nettsidene. Det er hvertfall ingen jeg vet om som kan la deg laste ned i slike hastigheter Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 "Borettslaget 10100111001" count me in! Public fildump for alle beboere hvor de lett kan dele filer, intern DC-hub og gamer-servere Fellesrom klart for LAN eller kino/game-event. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Public fildump for alle beboere hvor de lett kan dele filer, intern DC-hub og gamer-servere Fellesrom klart for LAN eller kino/game-event. Gi deg! Jeg sikler ned i tastaturet mitt nå Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Nå bruker jeg disse siden selv , men jeg prøvde jo å ta høyde for alle nettsidene. Det er hvertfall ingen jeg vet om som kan la deg laste ned i slike hastigheter Cloud tjenester f.eks. Hos jottacloud kan du lagre så mye data som du vil (begrenset til en enhet). Da kan du lagre all dataen din som du noensinne skulle kjøpe, produsere etc. Med Gbit linje vil du med letthet kunne lagre mange TB uten problemer. Det er bare en av mange tjenester som finnes der ute. Eller du kan sette opp din egen cloud tjeneste hjemme hvis du har en server, med å f.eks bruke ownCloud, hvis det er ønskelig. Det åpner seg enorme muligheter med en slik båndbredde. Men man nå tenke litt lenger enn NRK nett-tv og VG Endret 12. desember 2013 av Uderzo 1 Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Tror han har låst seg fast på att den vanlige mann i gata kun sitter på NRK og VG. Endret 12. desember 2013 av FiveInline 2 Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Tror han har låst seg fast på att den vanlige mann i gata kun sitter på NRK og VG. Så netflix, spotify, skype som er veldig mye brukt av mannen i gata er ikke eksisterende? Og mannen i gata har gjæren en familie på 4-5, hvor både han og mor er anhenig av en stabil og ok-rask linje for jobb-relaterte ting og fritids ting, som f.eks. spotify og netflix da. En snørrunge på 12 som laster ned 12 forskjellige versjoner av windows fordi han ikke får noen av de til å fungere samtidig som han skal game for fult og digge spotify. Samt en datter som sitter konstant på skype med 4 venniner hvor alle skal være i 720p oppløsning, musikk og sikkert streame en film samtidig som hun har videochat med kjæresten for å så laste opp sine daglige 100 bilder på facebook. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Veldig hvor begrenset dere var da. selv om man tar hensyn til Netfliks o.l så har man mye å gå på med en slik linje ellers var de andre idene dere bare der for kunne bruke linja til mindre nyttige ting ( i denne sammenhengen regner spill som nyttige ting , mens nedlasting bare for å laste ned er unyttig ) Endret 12. desember 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Det virker som om du ikke helt ser hva andre har behov for, og baserer andres behov på hva du selv bruker en nettlinje til. Hva som er nyttig eller unytting nedlasting f.eks er strengt tatt ikke opp til deg å avgjøre. Vi kan vel alle være glad du ikke har noe ansvar for utbygging av bredbånd/fiber Endret 12. desember 2013 av FiveInline 2 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Veldig hvor begrenset dere var da. selv om man tar hensyn til Netfliks o.l så har man mye å gå på med en slik linje ellers var de andre idene dere bare der for kunne bruke linja til mindre nyttige ting ( i denne sammenhengen regner spill som nyttige ting , mens nedlasting bare for å laste ned er unyttig ) Det er du som er begrenset. Huffa meg, denne nedlastingen er fæle greier, unyttig er det også. Nei og nei. Denne ungdommen altså. Vi er kommet til 2013, snart 2014, og verden blir bare mer og mer digital. Vet ikke om det kun er fordi du er gammelmodig, eller om fortsatt lever i 1990, at du ikke forstår dette, ikke vet jeg. Men resten av oss vil gjerne bevege oss framover, men vi skal ikke tvinge deg. Du kan kan gjerne bli igjen, hvis du vil. Ingen skal tvinge på deg Gbit linjer, selv om de blir billige/rimelige i nær fremtid. Som FiveInline sier, det er ikke opp til deg å avgjøre hva som er nyttig bruk av en slik linje eller ikke. Det finnes mange muligheter der ute, at du ikke anerkjenner det, får være ditt problem. Endret 12. desember 2013 av Uderzo 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Dere er begrenset fordi der forstod ikke sammenhengen. Det jeg ikke ser er hva skal en vanlig familie med 1 000 Mbit ? Selv om de ser på tv ( altibox har satt den til 10 mbit ) Laster ned filer så kan jeg ikke se at de trenger 1 000 Mbit på en stund og ingen fornuftige personer laster ende filer bare for laste dem ned de nettsiden jeg har vær borte i har knapt matchet 25/25 linje min Da hjelper det lit om man får raskere linje. Nedlastingen går ikke raskere uansett hvorvidt det blir mulig senere er en annen sak . Da kan man oppgrader, for mulighetene er jo allerede på plass Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Hvis alle hadde delt ditt syn så hadde vi fortsatt sittet på ISDN. Var ikke alltid jeg makset linjen min den gangen helller, men det var kjekt da jeg makset nedhastigheten med 2 ISDN linjer sammen. Da kan man oppgrader, for mulighetene er jo allerede på plass Ikke hvis du hadde fått bestemme. Jeg gir opp... Endret 12. desember 2013 av Uderzo 2 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Nå har jeg aldri vær borti noe som har misforstått meg så mye Gjøre dere det med vilje ? Mens jeg snakker om hva som er fornuftig å tilby med engang ( rett etter utbygningen ) , så snakker der kontant om hva man skal tilby om noen år Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Nå har jeg aldri vær borti noe som har misforstått meg så mye Gjøre dere det med vilje ? Mens jeg snakker om hva som er fornuftig å tilby med engang ( rett etter utbygningen ) , så snakker der kontant om hva man skal tilby om noen år Det spiller da ingen rolle hva de tilbyr i starten vel?! Hvorvidt det er Gbit eller ikke. Hvorfor er det så viktig for deg at det ikke tilbys Gbit? Bare fordi du ikke ser nytten av det? Går det utover deg på en eller annen måte hvis det tilbys en Gbit linje? 1 Lenke til kommentar
s1gnal Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 (endret) Noen sier man ikke trenger denne hastigheten. Og det kan være at mange ikke trenger den, men noen gjør det.Hvorfor MÅ vi nordmenn tenke så sparsommelig på internett-forbindelser, det er tross alt en investering i fremtiden på lik linje med bedre veinett. Endret 12. desember 2013 av s1gnal 2 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Nå har jeg aldri vær borti noe som har misforstått meg så mye Gjøre dere det med vilje ? Mens jeg snakker om hva som er fornuftig å tilby med engang ( rett etter utbygningen ) , så snakker der kontant om hva man skal tilby om noen år Det er ingen som misforstår deg, det er du som nekter å se en annen verden enn din egen. I stede for å se statisk på ting, begynn å drøm og fantaser litt. Da vil det åpne seg en fantastisk verden der bare, uh, fantasien setter grenser. Poenget med å bygge 1Gbit nett med én gang er at en VET at behovet finnes for koen i dag, og for alle om få år. Hvorfor da gjøre ting i en to, tre og fire gang? Lenke til kommentar
agvg Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 Som sikkert noen av dere vet prøver telenor å bli kvitt telefonlinjene innen 2017 og bytte ut alt med fiber som er ett ekstremt ambisiøst mål med tanke på at de skal levere til alle husstander da de er leverandøren bundet til dette lovverket, det er altibox fri fra, så om de kommer til å legge dobbelt med lyse eller om de kjøper opp lyse er meg en gåte. Dette er ikke riktig, de vil slutte og levere analoge telefontjenester men kobbernettet skal selvsagt fortsatt brukes til xDSL-tjenester. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 (endret) Det er ingen som misforstår deg, det er du som nekter å se en annen verden enn din egen. I stede for å se statisk på ting, begynn å drøm og fantaser litt. Da vil det åpne seg en fantastisk verden der bare, uh, fantasien setter grenser. Poenget med å bygge 1Gbit nett med én gang er at en VET at behovet finnes for koen i dag, og for alle om få år. Hvorfor da gjøre ting i en to, tre og fire gang? Det er et poeng som ser ut til å glippe her, spesielt for Elgen, men kanskje for flere, så tillater meg å påpeke det: Dette bygges ut med disse hastighetene for en live test. Om de i det hele tatt må betale linjeleie i testperioden står det intet nevnt om, men de betaler garantert ikke markedspris nå, så prisspørsmålet er totalt irrelevant på dette tidspunktet. Hva de vil tilby slags abonnementer etter testperioden blir opp til Altibox, også det prismessige. Om de da vil tilby stegmessige prispunkt eller tilby "full pinne" fra dag en til en levelig pris, gjenstår å se. Selv tillater jeg meg å drømme og være pragmatisk samtidig, så jeg håper og tror det siste skjer. Selv ser jeg ingen logisk grunn for noe annet, men jeg ser at man kunne valgt en "melke brukeren"-fremgangsmåte, og tilby 50/50, 100/100 og 250/250 til forskjellige priser i begynnelsen, men Altibox har for meg fremstått som langt mer intelligent og kundevennlig fra dag 1. De har solgt på å tilby det beste som er å få, til fornuftige priser. Det som begrenser dem, er ikke fiberen i seg selv, men utstyret i begge ender. Jo raskere hastigheter de skal levere, jo dyrere er det. Utstyr for Gigabit hastigheter er ikke så mye dyrere at det forsvarer å sette inn tregere enheter nå, og så bytte senere når behovet for større hastighet blir mer fremtredende. Endret 13. desember 2013 av Snowleopard 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 (endret) Artikkelen gir jo et inntrykk av at de ikke kan tilby lavere hastighet en 1 Gbit linje til hus-stendene og det er det jo ikke alle som vil betale for Selv har jeg 25/25 linje og klarer meg god. Et av poengene er jo at de fleste nettsteder så lar det laste ned , eller spille av ikke kan metsje(*) så stor hastighet Selv er jeg mest hos NRK og TV . ingen av dem lar hastigheten gå over et par3 MB. NRK har maks 3500 og tv 2 har jeg ikke funnet ut av * her fikk jeg ikke korrigert til riktig stavelse Veldig off topic, men har du sjekket ut websiden http://www.elg.no? LOL Endret 13. desember 2013 av Snowleopard Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 13. desember 2013 Del Skrevet 13. desember 2013 (endret) Dere ignorer jo at jeg mente at man risikerer ikke får lavere hastighet en 1 Gbit, og man blir da tvunget til å betale for det når forsøket er over skulle man nedgrader så må man sikkert betale for det også Det er kjekt med 1gbit hvis man kan unytte det , noe ikke så veldig mange kan gjøre i dag Problemet er jo at det blir for dyrt for de fleste Det er her dere misforstår meg hele tiden 25=18 kr pr mbit =450 ( jeg betaler 449) 60=10 kr pr mbit = 600 100=9 kr pr mbit = 900 200 = 5 kr pr mbit = 1 000 400 = 3.7 kr pr mbit = 1480 ser dere mønsteret her spørmålet er hva skjer etter testperioden ? ingen vil akseptere at en liten befolkningsgruppe får (nesten) gratis Internett , mens en selv må betale en god del Endret 13. desember 2013 av den andre elgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå