Gå til innhold

– Startmenyen vender tilbake i Windows 8.2


Anbefalte innlegg

Hva er vitsen med startknappen? Når det kommer et nytt operativsystem, så er det vel meningen at det skal være noe NYTT, de som vil ha startknappen å mener den er så viktig burde bruke windows 7

 

Jeg har nesten ikke sett noen som klager over at knappen er borte, de klager over at man får makkverket metro opp, istedet for den helt greie startmenyen. Og nok en gang, vitsen med ett nytt os er ikke bare at ting skal være "nytt"

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vell, personlig kommer jeg til å kjøre slik W8.1 er i dag, om det skulle bli et valg mellom startmeny og startskjerm. Jeg savnet ingen funksjonalitet som ligger i denne menyen og liker startsiden bedre, men nå bruker jeg da også MS økosystem en del.

 

Har ikke noen problemer med måten metroapplikasjoner kjører på i dag, men å kunne kjøre dem i vindu kan vell være kjekt det å.

Lenke til kommentar

 

 

Hva er vitsen med startknappen? Når det kommer et nytt operativsystem, så er det vel meningen at det skal være noe NYTT, de som vil ha startknappen å mener den er så viktig burde bruke windows 7

Jeg har nesten ikke sett noen som klager over at knappen er borte, de klager over at man får makkverket metro opp, istedet for den helt greie startmenyen. Og nok en gang, vitsen med ett nytt os er ikke bare at ting skal være "nytt"

 

AtW

Er enig der, tenkte mest påskriverbordsmiljøet jeg da, har vært lite nytt siden win 2000, som var et veldig bra os

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ganske sikker på at en del bedrifter ikke liker endringer alt for ofte og trenger lenger tid på hele fasen med innkjøp -Brukstid.-forberedelse til nytt system opp mot div utstyr og brukere- og utfasing --Store verdier..-

.

Dette trenger som regel ikke en vanlig forbruker eller spiller tenke på

.

Tror det er riktig med 2 forskjellige produkter en for bedrift å en forbruker versjon

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det sies at man må ha noe nytt etter en stund.

Men når det gamle fungerer ypperlig hva er da vitsen med å endre så mye på det ?

altså hvorfor skal man ander på noe uten at det tilføyer noe nytt ?

W8 sånn sett tilføyer jo ikke så mye nytt ( det er nevnt flere ganger )

 

hvis man også skal høre på de som er sære her , altså ytterkanten av flertallet så hadde beste nok vært å kunne kjøre startmenyen som et eget vindu eller dialogboks man kunne justere størrelsen på

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gøtt hva folk klarer grine over windows 8 O_o

 

min personlige mening er, windows knappen er og har alltid bare vært en ekstra ting på startlinja jeg aldri har brukt.

 

Win-tasten funker jo på samme måte anyways. Det å ha helt rene skrive bord er kjempe imo, har ikke berørings skjerm men har blitt ganske glad i metro, greit customizable tiles, sidescroll, å generellt vite hva som er på min PC gjør at jeg selv navigerer rundt (uten berøring) mye raskere en hva jeg gjør på W7. Kanskje min egen mening men mye pga søkefunksjonen i W8 føles raskere å mer presis en før.

 

Om man starter Windows 8 med intrykket at "omg metro sucks fordi det er tilpassa berørings skjerm" så vil det ikke bli bra uansett, da kan man heller bare spare seg for å klage sier nå jeg :p Om jeg kjøper en ny jakke jeg ikke liker, kommer det til å enten ta extremt lang til å like den, eller jeg kommer å klage å mislike den hele tiden, glidelåsen er feil, den er for smal rundt livet, den er for lang, den er this and that ^^

 

Win8 er i min mening bedre en 7, så jeg håper startknappen er valgfri, slik den egentlig burde vært fra starten av :p da kan slike som er litt spesielle å trenger lengre tid på ting ha den på, mens andre kan velge å ikke ha den der i det hele tatt!

Lenke til kommentar

Til alle dere som hevder startknappen er problemet: Den kom tilbake i Win 8.1 så jeg ser ikke helt de som hevder at den ikke er der lengre. En start knapp er også særdeles praktisk når man bruker touch skjerm ettersom man kan trykke på ett punkt på skjermen fremfor å dra fingeren ned i ett hjørne (Android og de andre mobile operativsystemene har knapper for å åpne program menyen og det er ikke uten grunn)

 

Når det er sakt så håper jeg virkelig at de gir deg muligheten til å velge mellom modern UI og startmenyen. Jeg har en Stasjonær med 24" skjerm hvor jeg bruker start8 på nå men jeg har også en laptop med en 12.5" touch skjerm hvor jeg bruker modern UI. Poenget er att de er begge gode til hvert sitt bruksområde, modern UI er svært bra på enkelte ting, men mangler en del mot startmenyen på andre områder. Når det er sakt så er ikke startmenyen en dans på roser den heller i alle tilfeller, men den funker betraktelig bedre ved bruk av mus og en høyoppløst skjerm.

 

Dette er iallefall mine tanker, men jeg tar gjerne i mot andre innspill om noen mener noe annet.

Lenke til kommentar

 

Til alle dere som hevder startknappen er problemet: Den kom tilbake i Win 8.1 så jeg ser ikke helt de som hevder at den ikke er der lengre.

Litt tullete utsagn.

Startknapp slik det ønskes skal den vise program meny i desktop mode

Ikke ta deg til metro ui. Således er denne tilbakekomsten i 8.1 uten noen verdi.

Er helt enig med deg men selve knappen er tilbake :) Det virket bare som om folk hang seg opp i selve knappen fremfor menyen, noe som egentlig minner ufattelig mye om hva Microsoft selv gjorde når de fikk kritikk, selv om en knapp i seg selv er betraktelig bedre i bruk så var det egentlig ikke her problemet ligger.

 

Edit: la til litt info som presiserer hva jeg mente

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar

Er helt enig med deg men selve knappen er tilbake :) Det virket bare som om folk hang seg opp i selve knappen fremfor menyen, noe som egentlig minner ufattelig mye om hva Microsoft selv gjorde når de fikk kritikk, selv om en knapp i seg selv er betraktelig bedre i bruk så var det egentlig ikke her problemet ligger.

 

Edit: la til litt info som presiserer hva jeg mente

 

Spør du meg virker det som de eneste som har hengt seg opp in knappen er de som av ulike grunner har syntes at metro var en god ide (MS, diverse fans av win8 osv), det er for 99% metro som er problemet, ikke knapp vs ikke-knapp.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Spør du meg virker det som de eneste som har hengt seg opp in knappen er de som av ulike grunner har syntes at metro var en god ide (MS, diverse fans av win8 osv), det er for 99% metro som er problemet, ikke knapp vs ikke-knapp.

 

AtW

 

+ De som har prøvd Windows 8 i noen minutter og har på forhånd bestemt seg for å hate Modern Ui uansett hvor mye det blir finjustert og forbedret.

 

Jeg kan med hånden på hjertet påpeke at de fleste jeg kjenner ( både innen egen familie og venner ) som har fått Windows 8.1 og har fått litt opplæring på hvordan det fungerer (med spesielt fokus på noen fallgruver) trives faktisk godt med Modern Ui etter ca 1 måneds bruk.

 

Problemet ligger igjen i det å tilpasse seg et nytt brukergrensesnitt , utrolig nok er dette også en gjenganger på telefoner , folk ønsker seg jo ikke noe nytt så lenge de får noe de er vant til, bare å se på Apple iPhone vs Android / Windows Phone 8 der (personlig mening selvsagt) de andre osene har svært mye bra å tilby og fungerer i mange tilfeller bedre på det meste (til og med på det påståtte "økosystemet" ) .

 

Men ja, det finnes mange områder hvor man kan spørre seg "hva tenkte Microsoft på" når det gjelder Windows 8 / 8.1 , men det finnes også svært mye bra som at de har virkelig finpusset på kernelen og optimalisert ytelsen, noe som merkes godt i forhold til oppstartstider , flyt i programvare , bakoverkompatibilitet og mye mer.

Lenke til kommentar

Problemer med den gamle menyen :

 

*Lite oversiktlig.

*Fungerer ikke like effektivt med en berøringsskjerm som Modern ui.

*Vanskelig å sette seg inn i for brukere som har kun erfaring med touch grensesnittet.

*Kan kreve opp til 3-4 trykk for å komme seg til programmet som skal brukes.

 

Nei, det har ikke kun med tilvenning å gjøre, men dette hadde du vist Elgen om du hadde faktisk brukt Windows 8.1 til daglig og ikke kun uttalt deg basert på en mini test på en elektrokjede.

Tar man en titt på argumentene dine så ser man at du gjentar deg

 

Kona som er dyslektiker har lært seg Windows 8.1 og trives, selv om hun også syntes 7 var bra ,så ønsker hun ikke å gå tilbake da hun trives bedre på det nyeste Oset.

 

Personlig synes jeg at du gjentar deg selv litt for mye , men det er litt variasjon, for eksempel påpekte du med nesten de samme ordene at svært få klaget over Modern UI .

 

Windows 8.1 dreier seg ikke kun om en oppdatering av måten man benytter seg av Os'et, men har også en god del endringer under panseret som faktisk er nyttige , bedre ytelse og bakoverkompatibilitet ( vil påstå at jeg får flere eldre programmer fra XP og før eraen til å fungere i Windows 8 enn i 7 , dog noen programmer fra 7 fungerer ikke) , men dette har blitt grundig påpekt senere så jeg tar det ikke opp her.

Lenke til kommentar

Halvparten av poengene dine er irrelevant for ikke-touch-systemer, at det "kan kreves opptil 3-4 trykk", hindrer ikke at om man faktisk bruker menyen krever det færre trykk og kortere bevegelser for å komme til dine mest brukte alternativer.

 

AtW

 

Jeg sitter på begge delene (touch / no touch ), og sånn sett føler jeg at det hadde blitt enda mer kaos om man hadde alt for store forskjeller mellom grensesnittene...

Er Windows 8 mer intuitivt når man bruker fingrene og Modern Ui? Ja.

Fungerer Windows 8 dårligere når man bruker musen enn fingrene i Modern Ui? Ja.

 

Men i samme slengen så er ikke oset umulig å bruke med mus, det fungerer faktisk fint , men man legger merke til at det har vært optimalisert til touch og det burde vært brukt enda mer tid på å finpusse det til brukerne som har lang fartstid med Xp , Vista , Windows 7.

 

Desktop bruk og vanlig programbruk er jo nøyaktig likt Windows 7 så det er ikke noe problem i det hele tatt, bruker du også mye tid i desktop og er lite innom menyene legger man knapt merke til mangelen på den gamle menyen.

Lenke til kommentar

flere av argumentene er jo direkte kopi av dem vi bruker mot metro

at de bl.a krever unødvendig mange tastetrykk/ museklikk for utføre funksjonen

 

selv om dere ikke tror meg så har jeg sett endel brukergrensesnitt opp gjennom årene

Windows startmenyen er en av de bedre

Det samme kan man si om dialogboksene fra versjonene før windows 8 metro ( desktop modusen er for lik Windows 7 )

 

I den grad man trenge noen justeringer så er det småting

Dette tenkte ikke Microsoft på i stedet kom de med noe som er en mellomting mellom en meny og en dialogboks når de skulle laga en "start-meny " for metro

 

Her snakker jeg utelukkende om utseende

 

en ting som det ikke var tenkt på før metro var at de fleste var fornøyd med den gamle startmenyen, . resten godtok den uten særlig med protester

 

Når så metro kom ble problemstillingen snudd på hodet

Det er bare noen få som egentlig liker metro, de flest godtar den under tvil , mens resten nekter å bruke den så lenge det går

 

 

Det sies at man må vende seg til nye arbeidsmetoder

Hva var galt med de gamle innlærte og effektive metodene man hadde før ?

 

En ting så man ofte glemmer er plassen den tar , samt at den i utgangspunktet ikke var gjennomsiktig.

jeg skriver dette fordi det kommer situasjoner der man har behov for se hva som er på skjermen samtidig som man bruker menyen.

Av en eller anen grunn virker det som de som er glad i metro ignorerer den problemstillingen

 

Så gå for pc os som utgangspunkt har Microsoft laget et os med små skjem brukergrensesnitt.som er bare tull på normale og store skjermer

her er det også direkte til hinder i arbeidet

 

En påstand om windows 8 som ikke er bevist enda , er at man slipper metro menyen hvis man jobber i deskttop modus .

jeg ønsker å få det bekreftet eller avkreftet

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...