Gå til innhold

Hvorfor er GUD en "han"?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret er enkelt. Det var menn som fant det på.

Er det egentlig så enkelt? Jeg tenker at det ville blitt en "han" selv om det var en gjeng kvinner som satt og skrev bibelen, rett og slett fordi at det var menn som hadde maktposisjoner på den tiden. Det er ikke som om kvinnene (sett at de faktisk fikk lov til å skrive bibelen, da) ville valgt et kjønn som virket usannsynlig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom det står i bibelen at Gud er ein "mann", så er det vel akkurat derfor. All informasjon er jo basert på det som står i boka. Jesus er og ein han fordi det står at han er ein mann i boka.

Jesus var forelska i M. Magdalena. Jesus kunne ikke være lesisk - ergo - han er en mann. QED.

Oopss. Holdt på å glemme. "Gud" er åpen for debatt. Teksten, oversettingen og revisjonen av bibelen er gjort av menn. Det er ikke et bevis for hans kjønn.

____

QED

Endret av medlem-304477
Lenke til kommentar

Jesus var forelska i M. Magdalena. Jesus kunne ikke være lesisk - ergo - han er en mann. QED.

Oopss. Holdt på å glemme. "Gud" er åpen for debatt. Teksten, oversettingen og revisjonen av bibelen er gjort av menn. Det er ikke et bevis for hans kjønn.

____

QED

Som og står i bibelen. Poenget mitt er at bibelen er fasiten.

Lenke til kommentar

Gud var tidligere kjent som en kvinne. Derav Moder Jord og skaperen Yahweh er et kvinnelig navn som også er et av mange navn på Guden deres. Men guden deres er egentlig ikke én gud, gud har mange navn. El Shaddai, El Eloah, og Yahweh Elohim osv... Det er fordi det er egentlig snakk om flere guder. Før i tiden bodde det flere stammer i midtøsten hvor de tilba sine guder, Yahweh var en gud, Elohim var en annen. Men disse ble samlet om til en gud, Gud som vi kjenner til i dag. Det var patriarkiet (Menn) som bestemte at Gud ikke lenger skulle væres våres mor. Derfor ble gud omgjort til en herre.

Lenke til kommentar

Gud var tidligere kjent som en kvinne. Derav Moder Jord og skaperen Yahweh er et kvinnelig navn som også er et av mange navn på Guden deres. Men guden deres er egentlig ikke én gud, gud har mange navn. El Shaddai, El Eloah, og Yahweh Elohim osv... Det er fordi det er egentlig snakk om flere guder. Før i tiden bodde det flere stammer i midtøsten hvor de tilba sine guder, Yahweh var en gud, Elohim var en annen. Men disse ble samlet om til en gud, Gud som vi kjenner til i dag. Det var patriarkiet (Menn) som bestemte at Gud ikke lenger skulle væres våres mor. Derfor ble gud omgjort til en herre.

I GT står det "Gud sa: «La oss lage mennesker i vårt bilde, så de ligner oss!" (1. Mos 1:26) mens NT snakker om Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd, så "flere guder" er ikke akkurat noe nytt.

Lenke til kommentar

Dette er davitterligen nordlys og siden vi vet hva nordlys kommer av så er det vel ikke nødvendig å dra ignorante konklusjoner om hva det er...? :)

Om gud finnes så tipper jeg at det er kjønnsløst, da kjønn kun er et produkt av evolusjon for å spreede opp og forbedre utvikling :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Dette er davitterligen nordlys og siden vi vet hva nordlys kommer av så er det vel ikke nødvendig å dra ignorante konklusjoner om hva det er...? :)

Om gud finnes så tipper jeg at det er kjønnsløst, da kjønn kun er et produkt av evolusjon for å spreede opp og forbedre utvikling :)

Jeg sa ikke et eneste ord når jeg så dette bildet. hverken innvendig eller utvendig - tror faktisk at "synet" ble mer virkelig og "sant", når ikke jeg med min overdimensjonerte hjerne fikk tid til å lage sin sannhet basert på den overvurderte fornuften min

Lenke til kommentar

Gud er oppbrukt. Det er sikkert mange som mener hun er av hunkjønn. Og garantert mange som ikke tenker kjønn i det hele tatt, og nok ikke ser på gud som en menneskeskikkelse.

Ja, hva er egentlig gud? Kan man kalle bevissthet for gud? I så fall er vi jo alle gud.

Må likevel deles opp i god bevissthet og dårlig bevissthet dvs. Gud og djevelen og fra der, flere guder og flere djevler.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...