Gå til innhold

Jule-vedlikehold av Pcen :)

Anbefalte innlegg

Heisan,

Min stasjonære maskin fra 2008, har gjennomgått mange formateringer opp igjennom, men nå er den straks klar for pensjon. Men som en siste liten cleanup før jeg går til investering av ny maskin tenkte jeg å gjøre en sjau for å forbedre ytelsen.

Hva kan man gjøre for optimalistere ytelsen, både med HD,CPU og minne?

Diskfragmentasjon? Slette overflødig software? Malware opprydding?

Er ute av "gamet" når det kommer til Data, så litt tips tas i mot med stor takknemlighet :) På forhånd takk :)

Tips til god og trygg backup av digitale bilder er også ønskelig hvis noen har noen gode råd :)

Endret av Xandathrii
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5 år gammel... Kanskje du burde investere i kjølepasta til cpu og skjermkort? Gjorde dette på min 3 år gamle bærbar i sommer og den ble som ny når det kom til temperaturer og viftestøy.

Definitivt, GPU ligger og koster på 70 grader +/- med Fan-speed på 100% når jeg spiller f.eks. Skyrim :)

Er dette lett å gjøre selv? For en med 10 tommeltotter?

Lenke til kommentar

Finnes det noe dokumentasjon på at kjølepasta blir "gammel" og dårligere etter noen år?

(Det er ikke normalt å måtte bytte kjølepasta på produkter som er laget for å vare >20 år, men hvis man plukker ting fra hverandre kan det likevel lønne seg å rengjøre og legge et tynt lag ny pasta.)

Alle vifter og kjøleribber fylles med støv med mindre man har utvendig støvfilter, dette reduserer kjøleeffekten og de bør rengjøres alt etter brukstid og støvmengde i omgivelsene.

I gamle dager var det ikke uvanlig at viftelagrene ble dårlige, en dråpe olje i lageret kunne være en nødløsning hvis man ikke fikk tak i nye vifter.

Endret av Frobe
Lenke til kommentar

Finnes det noe dokumentasjon på at kjølepasta blir "gammel" og dårligere etter noen år?

(Det er ikke normalt å måtte bytte kjølepasta på produkter som er laget for å vare >20 år, men hvis man plukker ting fra hverandre kan det likevel lønne seg å rengjøre og legge et tynt lag ny pasta.)

Alle vifter og kjøleribber fylles med støv med mindre man har utvendig støvfilter, dette reduserer kjøleeffekten og de bør rengjøres alt etter brukstid og støvmengde i omgivelsene.

I gamle dager var det ikke uvanlig at viftelagrene ble dårlige, en dråpe olje i lageret kunne være en nødløsning hvis man ikke fikk tak i nye vifter.

Om det finnes dokumentasjon kan jeg ikke svare på (gidder ikke google...) men jeg har åpnet utallige PCer med store stabilitetsproblemer, og kjølepastaen mellom cpu og heatsink har vært som en kjeks. De var dog eldre enn 5 år.

Men enig med de andre her, kjøp en 120gb SSD (koster fra 650kr) som du installerer operativsystem på. Jeg pleier å ha en årlig rengjøring i PCen der jeg tar ut alle delene og støvsuger og vasker kabinettet, vifter o.l. Om du ikke vil ta ut delene kan du tørke støv med en klut, så lenge du er forsiktig, men ikke støvsug med deler fortsatt stående inni.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den mest betydelige oppgraderingen du kan gjøre er som andre har nevnt allerede å kjøpe en SSD du kjører OS fra. Forskjellen er enorm. Om du har tenkt å kjøpe ny maskin i nær fremtid flytter du bare over SSDen til den etterpå.

Det første jeg gjør når noen klager over treg maskin er å starte msconfig (bare skriv det på start-menyen og trykk enter, "Kjør" om du har XP), og se under fanen "Oppstart". Der ligger mange av programmene som starter opp med maskinen, er det mange du ikke bruker eller trenger deaktiverer du de.

Ellers bør du gå over med trykkluft eller støvsuger (vær forsiktig med sistnevnte), og evt. bytte kjølepasta om du gidder. Det er ikke vanskelig, men det kan være litt knotete avhengig av hva slags kjølere maskinen har. Kjøp en tube Noctua NT-H1 eller tilsvarende, tørk av alt av gammel kjølepasta og legg på en klatt på størrelsen av et par riskorn på midten av chippen. Helst ikke smør det utover eller legg på for mye, da risikerer du å gjøre temperaturene verre. Det spres utover når du monterer kjøleren igjen.

Angående backup av bilder ville jeg kjøpt en ekstern harddisk. De er ikke særlig dyre, og det er både en sikker og en veldig enkel måte å ta backup på. Du kan ta backup manuelt (kopiere alt du trenger over), eller finne et program du liker som gjør det for deg. Er et hav av gratisprogrammer til dette, Windows Backup funker også fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke akkurat noe som dokumenteres. Ettersom temperatur, luftfuktighet, type "pasta"/materiale, og selv vibrasjoner vil ha en stor innvirkning.

Noen termiske "pastaer" tørker fort inn, andre bruker lengre tid, mens noen ikke gjør det i hele tatt.

Det trenger ikke nødvendigvis være krise om pastaen stiver/tørker inn (går ut fra at dette vil variere veldig fra pasta til pasta hvordan termiske ledeevnen blir påvirket), men spesielt om det blir noen vibrasjoner eller støt som gjør at den sprekker opp, eller kjøleren mister kontakten med IHS/CPU i et lite øyeblikk, så vil kjøleren kunne bli fysisk separert og ikke få god kontakt lengre. (fordi det har stivnet)

Heisan,

Min stasjonære maskin fra 2008, har gjennomgått mange formateringer opp igjennom, men nå er den straks klar for pensjon. Men som en siste liten cleanup før jeg går til investering av ny maskin tenkte jeg å gjøre en sjau for å forbedre ytelsen.

Hva kan man gjøre for optimalistere ytelsen, både med HD,CPU og minne?

Diskfragmentasjon? Slette overflødig software? Malware opprydding?

Er ute av "gamet" når det kommer til Data, så litt tips tas i mot med stor takknemlighet :) På forhånd takk :)

Tips til god og trygg backup av digitale bilder er også ønskelig hvis noen har noen gode råd :)

Har du XP og HDD, så bør du absolutt kjøre en defragementering og en diskopprydding.

Diskfragementasjon, om det fantes ville vært det motsatte, og gjort maskinen ulidelig treig. :p

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for svar folkens!

Eksterne harddisker har jeg, så da regner jeg med at det blir en backup runde i nær fremtid.

For så å legge til en SSD og formatere, så legge inn OS på denne. Regner med at man bør installere SSD før man formaterer :)

Kjølepaste er bestilt fra komplett, samt en Usb hub til de ekstere hardiskene jeg har. Er et evig virrvarr av USB dippedutter rundt omkring selve kabinettet ;)

Takker for en kjempefin forklaring på bruk av kjølepaste Nødstopp :)

Har du XP og HDD, så bør du absolutt kjøre en defragementering og en diskopprydding.

Diskfragementasjon, om det fantes ville vært det motsatte, og gjort maskinen ulidelig treig. :p

He he, takker for oppklaringen. Så for meg at det het "disk"fragmentasjon, men ja ser jo at det het "De"fragementering. Diskfragmentasjon ville vært ganske meningsløst ja :)

Endret av Xandathrii
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...