Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Naf bil test alternativer


nødhjelp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Velkommen som ny bruker av forumet! Flott om du oppdaterer profilen din med litt mer detaljer. Da er det lettere å danne seg et bilde av hvem du er som person. Ut i fra dialekten din, anslår jeg deg til å være en sarping på ca 16 år.

 

Anslår ut i fra emnefeltet ditt og det du skriver at det er noe sånt du er på jakt etter:

 

http://www.honestjohn.co.uk/

 

http://www.adac.de/

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor billig dette kan gjøres. Du må nesten se an tidsforbruket, er en test veldig billig, tar den antageligvis veldig kort tid, resten kan du vel resonnere deg fram til selv. Om en bedrift skal overleve med test av bil som inntekt er den nødt til å koste noe, eller ta så kort tid at volumet tester veier opp. Å gjøre en grundig sjekk av en bil tar gjerne litt tid. Utover det så kan sikkert de aller fleste vanlige verksteder gjøre en sjekk av bil, men er sjekket priset ned forventer de nok å tjene penger på den bilen på annet vis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig så er det litt lurt å tenke over at dersom man tar en slik test på NAF, så vet man hva man kan forvente. Man vet at NAF er helt uavhengige, og dermed blir resultatet et lite verdipapir i og for seg selv - mot at Ronny i den lokale garasjesjappa har sjekket bilen og går god for bilen.

Lenke til kommentar

Det er begrenset hvor billig dette kan gjøres. Du må nesten se an tidsforbruket, er en test veldig billig, tar den antageligvis veldig kort tid, resten kan du vel resonnere deg fram til selv. Om en bedrift skal overleve med test av bil som inntekt er den nødt til å koste noe, eller ta så kort tid at volumet tester veier opp. Å gjøre en grundig sjekk av en bil tar gjerne litt tid. Utover det så kan sikkert de aller fleste vanlige verksteder gjøre en sjekk av bil, men er sjekket priset ned forventer de nok å tjene penger på den bilen på annet vis.

ja fordi det koster 2500; for å teste bilen hos naf. Jeg ble enig med selgeren at vi skal betale sammen, men det er ikke sikkert jeg kjøper bilen om det viser seg at det er masse feil. da føler jeg at jeg har kastet bort 1250 kr for ingenting nesten :)

Samtidig så er det litt lurt å tenke over at dersom man tar en slik test på NAF, så vet man hva man kan forvente. Man vet at NAF er helt uavhengige, og dermed blir resultatet et lite verdipapir i og for seg selv - mot at Ronny i den lokale garasjesjappa har sjekket bilen og går god for bilen.

ja fordi det koster 2500; for å teste bilen hos naf. Jeg ble enig med selgeren at vi skal betale sammen, men det er ikke sikkert jeg kjøper bilen om det viser seg at det er masse feil. da føler jeg at jeg har kastet bort 1250 kr for ingenting nesten.. det er to type tester på naf hvilken av de er lurt ?

Lenke til kommentar

Det man gjerne kan foreslå er at siden du faktisk har intensjoner om å kjøpe bilen, kan selger betale NAF-testen.

 

Har bilen veldig store feil og mangler eller det dukker opp ting som selger ikke vil eller kan utbedre, må du ha mulighet til å avslå fra å kjøpe bilen.

 

Pluss for deg; Du får en rapport på bilen fra en nøytral aktør.

Pluss for selger; Han får en rapport på bilen som han kan bruke som grunnlag til nestemann som kommer og skal se på den.

 

Hvis det viser seg at NAF-testen ikke avdekker store mangler eller feil ved bilen og du skal ha den, baker dere inn pristillegget på bilen i salgssummen.

 

Pluss for deg; Du får en rapport på bilen fra en nøytral aktør og du betaler bare for testen på bilen om du faktisk skal ha den. Altså, du betaler ikke for å teste en masse biler du ikke ender opp med å kjøpe.

Pluss for selger; Han får dekket utgiftene han hadde for å få bilen testet, OG han får solgt bilen.

 

WIN, WIN!

Lenke til kommentar

En EU-kontroll sjekker bare at bilen er trygg. Ikke hvorvidt bremsene er slitte eller om det mangler stemplinger i serviceheftet. Det er to ganske forskjellige kontroller hvor NAF-testen ser på alt som skal kontrolleres ved en EU-kontroll (og gjerne godkjenner bilen også om det er innenfor kontrollvinduet) i tillegg til en masse andre punkter de har selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Jo du har kanskje rett i det. Serviceheftet er jo lett å sjekke selv da. Og så sjekker man jo Brønnøysundregisteret om den har vært borti noe.

 

Men hvis en bil har følgt servicer og er EU kontrollert, tror jeg ikke at jeg hadde brydd meg spandere NAF test.

 

Tviler på selgere vil dekke en NAF test. Da må de jo la bilen stå og vente til det er blitt gjort, Man kommer jo ikke til en NAF test på dagen.

Tviler på at selger vil gå med på noe sånt, da er han jo avskåret fra å selge den i mellomtiden, blir han ikke det?

 

Akkurat det der er jeg ikke inne på, men ser bare ikke for meg at en selger vil både betale for NAF test og så la bilen stå på vent i dager eller uker til den er ferdig. Er de villige gjøre det altså?

 

 

Lenke til kommentar

ja fordi det koster 2500; for å teste bilen hos naf. Jeg ble enig med selgeren at vi skal betale sammen, men det er ikke sikkert jeg kjøper bilen om det viser seg at det er masse feil. da føler jeg at jeg har kastet bort 1250 kr for ingenting nesten :)

 

 

Hvis du ser det på en annen side er det mange selgere som ikke vil koste deler av denne utgiften. Hadde du ikke tatt testen og kjøpt den uten, og det hadde vært mange feil med den/ i dårlig stand kunne du endt opp med å kjøpt katta i sekken, fordi du syntes 1250kr var for dyrt... Skjønner godt hva du mener men syns også det må sees på som en ørliten "garanti". Kommer jo litt an på hva prisen for bilen ligger på.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke mange som er villige til å betale testen. Da spørs det bare hvor stor risk du vil ta på akkurat den bilen, om du stoler på selger osv osv. Mange faktorer. :)

 

Jeg hater å kjøpe bil. Det er så lett å bli lurt. :(

 

Ja det er sant.

 

Tok NAF test på en bil jeg kjøpte for mange herrens år siden. Da fungerte avtalen sånn, at de feil som ble funnet skulle repareres på garantien. Men da var det altså bruktbilgaranti på 3 mndr eller noe sånt.

Lenke til kommentar

En eu-kontroll er nermest verdilø i sammenheng med eierskifte. Eu-kontrollen er en kjapp liten miljø og sikkerhetskontroll, intet annet.

NAF-test ved salg er beregnet for selgeren, avdekking av feil som kan opplyses om til kjøper. Da har selger pr. definisjon oppfylt sin opplysningsplikt. Selger velger da om han vil reparere eller selge med opplyste feil. Salgstesten kan linkes til på finn-annonser og han får NAF-logoen i annonsen. Et tilleggsprodukt som kan kjøpes til salgstesten er verdivurdering, den sier noe om hva selger kan forvente av pris.

NAF-test ved KJØP er en test for KJØPER. I tillegg til gjennomgang av bilen, får kjøper en vurdering av den foreslåtte/avtalte prisen, og en anbefalning, om det er fornuftig å kjøpe bilen, om kjøpet anbefales eller frarådes.

Skal det spleises på testen lønner det seg å tenke litt gjennom hvilken test som er mest hensiktsmessig. Uansett, det skal ikke mange skjulte feil og mangler til før at det mer enn oppveier for prisen av en NAF-test, eller en annen slags test for den saks skyld. Jeg tror det er bedre å bruke litt penger på å finne ut av ting, da vet du i alle fall hva du må betale. Men men, det er selvfølgelig en avveining envær må ta selv da :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tviler på selgere vil dekke en NAF test. Da må de jo la bilen stå og vente til det er blitt gjort, Man kommer jo ikke til en NAF test på dagen.

Tviler på at selger vil gå med på noe sånt, da er han jo avskåret fra å selge den i mellomtiden, blir han ikke det?

 

Løsningen på dette er selvsagt å bestille test straks man tenker på å selge bilen, og gjennomføre testen før man annonserer bilen. Særlig i et litt tregt marked, vil en fersk NAF-test være et godt salgsargument og et fortrinn i forhold til biler som averteres uten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

NAF-test ved KJØP er en test for KJØPER. I tillegg til gjennomgang av bilen, får kjøper en vurdering av den foreslåtte/avtalte prisen, og en anbefalning, om det er fornuftig å kjøpe bilen, om kjøpet anbefales eller frarådes.

 

:)

 

Men for å få gjort det som kjøper, må jo selgeren la deg få kontroll og tilgang til en bil han har stående til salgs. Han må jo da både sette den til side for deg i påvente av testen, og la deg få ta den med deg til NAF når de har ledig tid.

 

Er det en vanlig prosedyre som selgere godtar?

Lenke til kommentar

Jepp. Slik som markedet er i dag er de fleste selgere villig til å strekke seg litt. Det er ikke uvanlig at en kjøper i en helt annen by annen by enn selger kjøper seg en kjøpstest. Uansett kan selger selv levere bilen til test og hente den igjen. Kjøper får testrapporten på mail og ev. en gjennomgang pr tlf. Selger får da ikke tilgang på rapporten, med mindre at kjøper opplyser om at det er greit. Blir det ikke handel kan f.eks kjøper selge rapporten til selger for en passende pris også. Det er bare å se muligheter. Som sagt, de aller fleste seriøse selgere er villig til å strekke seg litt for å selge bilen sin, om ikke er det kanskje et tegn på at de har noe å skjule. For tiden er det i alle fall kjøpers marked, markedet er oversvømt av bruktbiler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om det dukker opp en annen kjøper i mellomtiden? Hvordan kan man stole på at selger holder den av til deg?

 

Vel, har vaskelig for å se for meg bilselgere som er villige til gi en kjøper slike premisser mens bilen holdes tilbake fra andre kunder.

Men ok, en kan jo selvsagt spørre.

Lenke til kommentar

 

Hvis du ser det på en annen side er det mange selgere som ikke vil koste deler av denne utgiften. Hadde du ikke tatt testen og kjøpt den uten, og det hadde vært mange feil med den/ i dårlig stand kunne du endt opp med å kjøpt katta i sekken, fordi du syntes 1250kr var for dyrt... Skjønner godt hva du mener men syns også det må sees på som en ørliten "garanti". Kommer jo litt an på hva prisen for bilen ligger på.

Bilen koster 70 k. men jeg er forsatt ute etter et svar, om det finnes andre enn naf, for eksempel ( bilverksteder ) for rundt 1500 tottalt.. Selgern syns det var dyrt å betalte 1000 hver skjønner du

Lenke til kommentar

Selger trenger jo ikke betale en tusenlapp hver gang om dere blir enige om at han får tilgang til rapporten.

 

De fleste merkeverksteder tilbyr tilstandsrapport på bilen, prisen er nok aldri så lav som 1500,-...

Og kvaliteten på merkeverkstedenes tester varierer en hel del.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...