Gå til innhold

VLC flimrer Windows 8.1

Anbefalte innlegg

Hei.

Oppgraderte nylig til Windows 8.1. Dette førte med seg en del arbeid, diverse småting jeg måtte bruk på å rette opp i. Irriterende nok.

MEN, det mest irriterende, og det jeg ikke klarer å fikse, er at VLC nå flimrer (jeg vet ikke om dette blir riktig ord for det som skjer). ved videoavspilling. Det virker å skje relativt regelmessig, hvert femte sekund eller så.

Spiller av videofiler på en MSI-PC der bildet er ført over på en 55" Samsung TV via HDMI-kabel. Gjorde det nøyaktig det samme i lang tid før oppgraderingen til Windows 8.1 uten å noen gang oppleve dette problemet.

Det jeg så langt har prøvd for å fikse problemet:

- Oppdatere driver til skjermkort

- Oppdatere VLC.

Tips/hjelp mottas med åpne armer.

Edit: Har blitt opplyst om at fenomenet kalles tearing

Endret av Superloff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje det ikke løser det større problemet du har, siden jeg ser det gjelder flere programmer, men hvis du bare vil ha en rask fiks for VLC inntil du løser det større problemet, så kan du prøve en annen video output mode som kanskje ikke har samme problemet.

I VLC går du da til Verktøy > Innstillinger. Derfra velger du "Video" i listen til venstre. Da ser du at du har en dropdownliste som heter "Output" som står på "Standard" som default. Prøv å endre den til noe annet, f.eks OpenGL video output eller Windows GDI video output. Prøv gjerne med andre ting i listen også, jeg kan umulig tenke meg at alle vil ha samme problemet om vanlige ting ikke flimrer.

Lenke til kommentar

@Sundan: Jeg vet ikke hva dette er

@Uderzo: Duplikat - begge skjermene viser det samme. Problemet oppstår ikke på PC'en, kun i bildet som er på TV'en. Hvordan vet jeg hva som er korrekt Hz? Og hvordan skulle dette blitt endre på TV'en når det er operativsystemet på PC'en som er oppgradert. Jeg hadde til og med PC'en koblet til TV'en når jeg oppgraderte. Kabelen har ikke vært fjernet fra PC/TV på ukesvis.

@scriptgutten: Skal forsøke dette, og gi tilbakemelding. En mer permanent løsning på problemet hadde dog vært å foretrekke.

Edit: Problemet virker å være der for absolutt all videoavspilling, også streaming fra eksempelvis tv2sporten.

Endret av Superloff
Lenke til kommentar

Alt ser riktig ut. Men jeg tror problemet kan ligge i Intel driverene. Har du oppdatert de også, eller kun nvidia/optimus?

Prøvd siste driverene fra MSI? Hvilken msi laptop har du?

Har MSI GT70 0NE.

Det blir da chipset-driver jeg skal oppdatere eller? For det tror jeg at jeg har gjort. Men kan prøve igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...