Jan R. Halvorsen Skrevet 10. desember 2013 Del Skrevet 10. desember 2013 Brukernavn: Jan R. Halvorsen Nivå: Pingle Utstyr: Nikon 50/1.8 (på Sony Nex 5N, men også kanskje, kanskje på Nikon D300s) Tilleggsutfordring: Ta et "likt" bilde med nyerhvervelsen Fuji X100LE og putte i spoiler, mest for egen del, prøve og se forskjeller, hvilken resultat liker jeg best. Tar selvsagt mer enn gjerne synspunkter for de som gidder å ta seg bryet Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 10. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2013 Mandag 9.12. (håper på tilgivelse for ørlite for sent ute, klokka var 10 over da jeg plutselig oppdaget uke50..) Derav også et litt stusselig motiv, men for formålet med å sammenligne duger det jo 1/60 sek, F2.8, ISO 2000 (Nex) Fuji her: 1/50 sek, F2.8, ISO 2000 ISOstøyen ser ganske så lik ut for meg, begge er jpg, eneste jeg har gjort er å justere Nex-bildet noe i fargene, men er fremdeles noe gulere enn Fuji som traff helt spot on på hvitbalansen. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 11. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2013 (endret) Tirsdag 10.12. Man må nesten være sulten for å få noe ut av dette bildet, men til mitt prosjekt om å sammenligne Nex og X100 duger det jo.. 1/60 sek, F2.8, ISO 1250 (Nex) Fuji: 1/60 sek, F2.8, ISO 1250 Begge er croppet litt, tatt fra jpg, som i går måtte jeg justere fargene i Nexbildet, var alt for gult. Fuji spot on denne gangen også i mine øyne. Begge også så og si støyfrie på 1250. Edit: Håper å få tid til å ta noen mer severdige bilder snart... Endret 11. desember 2013 av Jan R. Halvorsen Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Onsdag 11.12. På vei til jobb før lyset, hjem lenge etter lyset - måtte bli noe inne i kveld også.. 1/60 sek, F1.8, ISO 1250 (Nex) Fuji: 1/60 sek, F2, ISO 2000 Her liker jeg definitivt "35mm" bedre, blir mer svung over de sorte tangentene. Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Likte godt det siste bildet ditt. Fin tredeling. Jeg synes personlig at fuji gir penere bilder. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Likte godt det siste bildet ditt. Fin tredeling. Jeg synes personlig at fuji gir penere bilder. Takker for kommentar! Ja, begynner å få sansen jeg også, ble ikke slått i bakken med en gang - men mulig jeg hadde for høye forventninger.. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 12. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2013 Torsdag 12.12. Altfor travelt til dedikert foto, men fikk heldigvis besøk i dag så jeg kunne få noe mer interessant å ta bilder av enn de første dagene.. 1/60 sek, F1.8, ISO 800 (Nex) Fuji: 1/60 sek, F2.0, ISO 2500 Her var nok 50mm et bedre verktøy enn 35mm, fikk isolert jentene bedre - som ventelig var. Klarte heller ikke å få bildene likere i lys etc før modellene mistet tålmodigheten heller Blir mer og mer imponert over Fuji´n på høy ISO.. Lenke til kommentar
Forth Skrevet 12. desember 2013 Del Skrevet 12. desember 2013 Torsdag 12.12. Altfor travelt til dedikert foto, men fikk heldigvis besøk i dag så jeg kunne få noe mer interessant å ta bilder av enn de første dagene.. 1/60 sek, F1.8, ISO 800 (Nex) DSC09503pssmall3.jpg Fuji: 1/60 sek, F2.0, ISO 2500 DSCF0364pssmall.jpg Her var nok 50mm et bedre verktøy enn 35mm, fikk isolert jentene bedre - som ventelig var. Klarte heller ikke å få bildene likere i lys etc før modellene mistet tålmodigheten heller Blir mer og mer imponert over Fuji´n på høy ISO.. Likte også 50mm utgaven best. fint utrykk på jentene Eneste jeg ville nevne er at jeg syns de ble for klemt og "klippet" i bunnen av komposisjonen, skjønner du ville ha med stjerna i vinduet, men da ville jeg heller gått litt lenger unna, beina som zoom og vidvinkel vettu Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Likte også 50mm utgaven best. fint utrykk på jentene Eneste jeg ville nevne er at jeg syns de ble for klemt og "klippet" i bunnen av komposisjonen, skjønner du ville ha med stjerna i vinduet, men da ville jeg heller gått litt lenger unna, beina som zoom og vidvinkel vettu Takker for kommentar. Ja, ser hva du mener, hadde noen andre varianter, men likte denne selv best. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Fredag 13.12. Litt på etterskudd.. Broa over Akerselva, ved Mathallen. 1/60 sek, F2 (?), ISO 500 (Nex) Fuji: 1/60 sek, F2, ISO 1250. Nex/Nikon fra Raw denne gang, Fuji´n fra jpeg. Foretrekker nok klart Fiji. Lenke til kommentar
r4tchet Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Fredag 13.12. Litt på etterskudd.. Broa over Akerselva, ved Mathallen. 1/60 sek, F2 (?), ISO 500 (Nex) DSC09510pssmall.jpg Fuji: 1/60 sek, F2, ISO 1250. DSCF0400pssmall2.jpg Nex/Nikon fra Raw denne gang, Fuji´n fra jpeg. Foretrekker nok klart Fiji. Enig at fijien var å foretrekke, pga penere utsnitt:) men begge to var fine Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 14. desember 2013 Del Skrevet 14. desember 2013 Artig tilleggsutfordring. Besøket under julestjerna gjorde seg meget bra. Fredagens var også pent med stram komposisjon og alt lyset. Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 14. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 14. desember 2013 Enig at fijien var å foretrekke, pga penere utsnitt:) men begge to var fine Takker for kommentar! Artig tilleggsutfordring. Besøket under julestjerna gjorde seg meget bra. Fredagens var også pent med stram komposisjon og alt lyset. Takker også her! Har bannet litt over tilleggsutfordingen innimellom, vinninga ved kompakt kamera går liksom litt opp i spinninga når man må gå rundt med 2 hus Men har vært interessant også, fint å få en sammenligning på bildekvaliteten på disse husene også! Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 15. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2013 Lørdag 14.12. De helt store motivene uteblir fremdeles, men syns denne "vaktbikkja" var litt artig der den passet matposen.. 1/60 sek, F2.8, ISO 1250 (Nex) Fuji: 1/60 sek, F4, ISO 2500 Ser ikke veldig forskjell på disse, unntatt at bikkja jo er mer fotogen på det første bildet. Missa litt på blender (forskjellig) på disse to, noe som bidro til dobbel ISO på Fuji-bildet. Lenke til kommentar
KnutIvars Skrevet 15. desember 2013 Del Skrevet 15. desember 2013 Fredag 13.12. Litt på etterskudd.. Broa over Akerselva, ved Mathallen. Nex/Nikon fra Raw denne gang, Fuji´n fra jpeg. Foretrekker nok klart Fiji. Likte klart best utsnittet fra Fujien, men "øyeblikket" var best fanget med NEX - pga folka som stod der. På Fuji-bildet ble det ikke fullt så interressant - du skulle truffet blink på første ;-) Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Likte klart best utsnittet fra Fujien, men "øyeblikket" var best fanget med NEX - pga folka som stod der. På Fuji-bildet ble det ikke fullt så interressant - du skulle truffet blink på første ;-) Takker for kommentar! Lenke til kommentar
Jan R. Halvorsen Skrevet 16. desember 2013 Forfatter Del Skrevet 16. desember 2013 Søndag 15.12. Ble en juleavslutning 1/60 sek, F1.8, ISO 250 (Nex) Fuji: 1/60 sek, F2, ISO 500. Burde nok gått ennå nærmere for å få enda likere bokeh (om mulig), her syns jeg 50 mm ble finest. Croppet litt på Fuji-bildet. Ellers takker jeg for kommentarer på bildene, må også innrømme det ble en noe frustrerende utfordring, alt for travelt med jobb og andre ting, ikke hatt mye tid til foto. Til tross for det var det en nyttig "øvelse" for meg, fikk direkte sammenlignet bildekvalitet på Fuji X100 og Sony Nex 5N. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå