Gå til innhold

Joshua French tiltalt for å ha drept Tjostolv Moland

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En mann er død og dem fikk han hjem, gratulerer Norge.

Du må gjerne fronte glanssiden i denne saken.

Det er ingen glansside i denne saken. UD kunne kanskje vært mer aktive i forhold til de kongolesiske myndighetene. Men å stoppe med bistand i forhold til regnskolen som er så viktig for oss alle, nei det mener jeg ikke er riktig.

Men jeg er enig med verdensmagasinet x i dette:

Og en stor andel av dette er altså nødhjelpsmidler, som går til de aller mest utsatte, ofrene for uro og krig som nå har herjet i 16 år. Å holde dette tilbake ville ikke hatt noen som helst effekt på situasjonen for de to norske fangene. I verste fall ville man sendt et signal om at kongolesiske liv ikke bryr oss filla her i nord. Dette kunne nok gjort situasjonen for de to norske fangene en hel del verre.

http://www.xmag.no/id/1695

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Forsvaret ser på det som ett problem ettersom de har skjerpet rutinene i etterkant.

Ellers, javel, han meldte kortet mistet og så tok han det med seg til Uganda og Kongo, bare for å ha det som minne i lomma? Lite sannsynlig.

Det er temmelig kjekt å ha når du reiser fordi det å ha vært i forsvaret eller være veteran kan gi store fordeler, og forsvaret har ikke noe bevis å gi sine veteraner. Derfor er det mange som beholder dette, og som har det med seg når de er ute og reiser uten at de later som de jobber i forsvaret av den grunn.

Og nei, det er åpenbart ikke noe stort problem. Jeg kan ikke komme på å ha hørt om at det har ført til noen skade noen gang, selvfølgelig med unntak av paranoide kongolesere. Om man skal henge seg opp i den slags 'kriminalitet' kan du like godt kalle han kriminell fordi han sikkert har drukket eller urinert offentlig i løpet av livet.

Lenke til kommentar

Det er ingen glansside i denne saken. UD kunne kanskje vært mer aktive i forhold til de kongolesiske myndighetene. Men å stoppe med bistand i forhold til regnskolen som er så viktig for oss alle, nei det mener jeg ikke er riktig.

Men jeg er enig med verdensmagasinet x i dette:

Og en stor andel av dette er altså nødhjelpsmidler, som går til de aller mest utsatte, ofrene for uro og krig som nå har herjet i 16 år. Å holde dette tilbake ville ikke hatt noen som helst effekt på situasjonen for de to norske fangene. I verste fall ville man sendt et signal om at kongolesiske liv ikke bryr oss filla her i nord. Dette kunne nok gjort situasjonen for de to norske fangene en hel del verre.

http://www.xmag.no/id/1695

Kunne enkelt vært unngått med følgende pressemelding.

Bistanden til Kongo (all bistand) blir stoppet frem til kongolianske myndigheter frigir fangene, republikken Kongo holdes ansvarlig for at denne bistand er stoppet.

Lenke til kommentar

Det er temmelig kjekt å ha når du reiser fordi det å ha vært i forsvaret eller være veteran kan gi store fordeler, og forsvaret har ikke noe bevis å gi sine veteraner. Derfor er det mange som beholder dette, og som har det med seg når de er ute og reiser uten at de later som de jobber i forsvaret av den grunn.

Og nei, det er åpenbart ikke noe stort problem. Jeg kan ikke komme på å ha hørt om at det har ført til noen skade noen gang, selvfølgelig med unntak av paranoide kongolesere. Om man skal henge seg opp i den slags 'kriminalitet' kan du like godt kalle han kriminell fordi han sikkert har drukket eller urinert offentlig i løpet av livet.

Du utgir deg for å ha ett mandat og en representasjon du ikke har og er derfor flask legitimasjon. Du reiser som vanlig turist eller arbeider, fortid o Forsvaret burde ikke spille noen rolle.

Lenke til kommentar

Du utgir deg for å ha ett mandat og en representasjon du ikke har og er derfor flask legitimasjon. Du reiser som vanlig turist eller arbeider, fortid o Forsvaret burde ikke spille noen rolle.

Om du viser legget og sier 'jeg er fra forsvaret' gjør du det ja. Det trenger ikke være tilfelle, og om du kan hanke inn hauevis av rabatter ved en reise til fks. USA beholder du fort legget.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Mye av årsaken til at de fikk/får så mye motstand er at de skrev et brev til presidentens fiende og tilbød sine tjenester. Dette er som om en nordmann under krigen hadde skrevet brev til hitler og tilbudt sine tjenester til angrep mot norge. At de får et helvete der nede hvor den ene døde og den andre snart dør er ikke rart.

Lenke til kommentar

Mye av årsaken til at de fikk/får så mye motstand er at de skrev et brev til presidentens fiende og tilbød sine tjenester. Dette er som om en nordmann under krigen hadde skrevet brev til hitler og tilbudt sine tjenester til angrep mot norge. At de får et helvete der nede hvor den ene døde og den andre snart dør er ikke rart.

Rart eller ikke rart, det er forsatt ikke riktig at de blir dømt for noe de ikke er skyldig i.

At de drar inn i Kongo, mot UDs anbefalinger og med ID fra det norske forsvaret uten at noen av dem har forklart hva de gjorde der, vell det mener jeg at ikke er ett grunnlag for at bistanden til Kongo skal stoppes. Det er forsatt ikke greit at French sitter igjen der nede.

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Om du viser legget og sier 'jeg er fra forsvaret' gjør du det ja. Det trenger ikke være tilfelle, og om du kan hanke inn hauevis av rabatter ved en reise til fks. USA beholder du fort legget.

Det er forsatt ikke greit å beholde legget. Du får heller ikke rabatter i Kongo på grunnlag av det så vidt jeg vet, uansett ingen grunn til at de skulle ha det med seg med mindre de skulle bruke det til noe som ikke er ok.

Lenke til kommentar

Det er forsatt ikke greit å beholde legget.

Og det er fortsatt ingen big deal eller noe å stemple folk som kriminelle for.

Du får heller ikke rabatter i Kongo på grunnlag av det så vidt jeg vet, uansett ingen grunn til at de skulle ha det med seg med mindre de skulle bruke det til noe som ikke er ok.

Nei men det kunne fortsatt være sammenhenger når de var i kontinentet hvor de kunne få fordeler av å bevise at de hadde vært i militæret. Det kan også godt hende at de i likhet med veldig mange andre rett og slett bare hadde legget liggende i lommeboken fortsatt.

Jeg ser ikke helt hva folk tror de skulle finne på av snusk med militær id. Så vidt jeg vet har ikke forsvaret noe sammarbeid med Kongo som skulle gi dem annledning til å "snuske" og ikke ser jeg hva de skulle tjene på å utgi seg for å være soldater. Særlig med tanke på at stemningen rundt "hvite krigere".

Lenke til kommentar

Og det er fortsatt ingen big deal eller noe å stemple folk som kriminelle for.

Nei men det kunne fortsatt være sammenhenger når de var i kontinentet hvor de kunne få fordeler av å bevise at de hadde vært i militæret. Det kan også godt hende at de i likhet med veldig mange andre rett og slett bare hadde legget liggende i lommeboken fortsatt.

Jeg ser ikke helt hva folk tror de skulle finne på av snusk med militær id. Så vidt jeg vet har ikke forsvaret noe sammarbeid med Kongo som skulle gi dem annledning til å "snuske" og ikke ser jeg hva de skulle tjene på å utgi seg for å være soldater. Særlig med tanke på at stemningen rundt "hvite krigere".

De hadde med seg våpen i tilegg.

De var ikke i militæret. Dermed burde de heller ikke påstå at de var der. Om de ikke ville påstå det, hvorfor bruke IDkort? Hvis du ikke ser hva de skulle tjene på det, hva er vitsen med melde ett kort savnet for så å ta det med til Afrika? Hvis de ikke skulle utgi seg for det, hvorfor ha med kortene i det hele tatt?

Endret av Andeith
Lenke til kommentar

Om bistanden vi sender faktisk har noen effekt, er det bra. Da er det et godt pre.ssmiddel. Kongolesiske myndigheter ville i såfall vært ansvarlig for dette.

Folk har en tendens til å glemme baktankene bak det hele. Det er passer dem utmerket at to hvite europeere kan bli straffet for et slikt drap. Kongo har lenge slitt med borgerkrig og ustabilt styre, og dette er en måte å vise makt på og vise folk at myndighetene er "viktige" for å holde europeiske kolonister unna. Vi må ikke glemme forhistorien dette landet og området har hatt mange år med en mørk historie i forhold til dette. For oss er det relativt usannsynlig at noe sånt skal skje igjen, men disse menneskene er ikke like opplyste om ting som skjer i omverdenen, og dem er muligens tankegangen en annen.

"Se her, her kommer det to hvite europeere med våpen og spionerer på oss fra forsvaret i Norge. De dreper en av våre landsmenn, og det skal de straffes for"

Alt i fra rettsaken til måten de ble geleidet gjennom folkemengden i byen viser at denne mentaliteten sitter i.

Om det å trekke bistanden hadde hjulpet, vet jeg ikke, men det hadde vært verdt å prøve det. Aller helst skulle jeg sett en liten aksjon med spesialstyrker for å få de ut. Av rent prinsipp mener jeg dette er rett, selv om det er risikabelt. Dem/han er norske statsborgere, og vi skal ikke sitte å se på at sånne ting skjer, om vi kan gjøre noe med det, og da kan vi fortsatt enda. Det er fortsatt mulig å redde Joshua French, men tiden løper ut, og det spørs hvor lenge han overlever dette her, slik det er nå.

Norge har i denne saken framstått som en liten førsteklassing som har fått buksevann av en sjuendeklassing, for å si gi han lørdagsgodteriet sitt for å prøve å bli venn med han..

• Liker 3
Lenke til kommentar

Haha. Jeg løy mellom grensa Mexico-USA ved å si at jeg var Amerikansk,bare for å få fortgang i en allerede håpløs kø.

Synes du Andeith at jeg må dø eller er det greit med bare fengsel på livstid?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Du må fortsatt vise det frem og hevde at du har tilknytning til forsvaret for å oppnå disse rabattene, at du syns falsk legitimasjon er greit skal jeg ikke krangle på.

Lenke til kommentar

De hadde med seg våpen i tilegg.

De var ikke i militæret. Dermed burde de heller ikke påstå at de var der. Om de ikke ville påstå det, hvorfor bruke IDkort? Hvis du ikke ser hva de skulle tjene på det, hva er vitsen med melde ett kort savnet for så å ta det med til Afrika? Hvis de ikke skulle utgi seg for det, hvorfor ha med kortene i det hele tatt?

Jeg har allerede forklart hvorfor det kan være kjekt å ha og mye penger å spare på å ha. Hvorfor de ikke tok det ut for akkurat denne turen vet ikke jeg, men hva skulle det være på å utgi seg for å jobbe for "den hvite manns forsvar" i ett så rasistisk land som Kongo?

Lenke til kommentar

Du må fortsatt vise det frem og hevde at du har tilknytning til forsvaret for å oppnå disse rabattene, at du syns falsk legitimasjon er greit skal jeg ikke krangle på.

Eller rett og slett bevise at du har fortid fra forsvaret, noe forsvaret per i dag ikke gir ut legitimasjon som viser.

Lenke til kommentar

Det er ganske vanlig at du mister rettigheter når du slutter i en jobb. Jeg har selv en fortid i Forsvaret og har sett resultat av at folk utgir seg for å være en del av oss.

Problemet er at du i mange tilfeller fortsatt vil ha "rettigheter" i form av rabatter "heroes tickets" osv. som veteran/tidligere soldat i USA, uten at forsvaret gir ut noen form for bevis for det, utover festivalbånd.

Med din bakgrunn vet du sikkert like godt som meg at det å beholde forsvarsid er veldig normalt, nettopp på grunn av dette.

Lenke til kommentar

Problemet er at du i mange tilfeller fortsatt vil ha "rettigheter" i form av rabatter "heroes tickets" osv. som veteran/tidligere soldat i USA, uten at forsvaret gir ut noen form for bevis for det, utover festivalbånd.

Med din bakgrunn vet du sikkert like godt som meg at det å beholde forsvarsid er veldig normalt, nettopp på grunn av dette.

At det er normalt gjør det ikke mindre illegalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...